وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امسال 170 هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد و به این منظور با استفاده از بودجه وزارتخانه و کمک آموزش و پرورش این موضوع به طور جدی پیگیری می‌شود.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختتامیه همایش ملی رفاه اجتماعی در برنامه ششم توسعه با تأکید بر موضوع اهتمام به محرومیت در جامعه گفت: گروه‌های اجتماعی به چند دلیل از فرصتهای برابر زندگی بهتر در جامعه محروم هستند که این مشکلات می‌تواند ناشی از طبیعت باشد مانند کسانی که مشکلات ژنتیکی دارند و یا برآمده از جامعه و شرایط موجود در آن باشد که به طور کامل از مواهبی که در جامعه تقسیم شده بهره نبرده‌اند مثل رفتارهای اجتماعی، محیط زیست، تصادفات و ... ،همچنین گروه سوم نیز گروهی هستند که محرومیت‌های ناشی از سیاستگذاری دارند و به دلیل سیاست گذاریهای نادرست در حاشیه استفاده از مواهب قرار می‌گیرند که حاشیه نشینهای استانها در زمره این گروه به حساب می‌آیند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه فقر شهری را بسیار خطرناکتر از فقر روستایی و مرزی عنوان کرد و اظهار داشت: جمعیت محرومی که در شهرها زندگی می‌کنند دچار نوعی تضاد و مقایسه می شود و به طور دائمی داده‌ها و ستانده‌های خود را از جامعه و داده‌ها و ستانده‌های افراد دارا مقایسه می‌کنند.

ربیعی افزود: ما نباید اجازه دهیم صدای فقرا در جامعه قطع شود و وظیفه ما این است که این ندا را در جامعه مطرح کنیم چرا که فقر و محرومیت یک واقعیت است که ما باید پیرامون آن بحث و گفتگو کنیم و دنبال چاره جویی باشیم.

وی با بیان اینکه دولتها را می‌توان بر اساس نگرش آنها به سیاستهای رفاهی به چند گروه تقسیم کرد گفت: در بعضی از جوامع به سیاستهای رفاهی به صورت سیاست جبرانی نگریسته می شود برخی جوامع نیز نسبت به محرومیت سیاست دستگیرانه را در پیش می‌گیرند که در این نگاه سیاستهای پوپولیستی با سیاستهای سیاسی ترکیب می‌شوند و به موضوع محرومیت به عنوان امری سیاسی نگاه می شود.

ربیعی ادامه داد: توجه به محرومیت در برخی جوامع به صورت حق اجتماعی دیده می شود که درا ین سیاست رفاهی دولت وظیفه خود می‌داند که به حق مردم محروم در کنار سیاستهای رشد و توسعه توجه کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما در دولت تدبیر و امید سعی می‌کنیم دیدگاه حق اجتماعی را داشته باشیم سعی ما بر این است تا مبارزه با محرومیت را فقط در سیاستهای جبرانی دنبال نکنیم و آن را به عنوان وظیفه و تکلیف دولت در مقابل حق افرادی که نمی‌توانند از امکانات جامعه استفاده کنند ببینیم همچنین با نهاد سازی و برنامه ریزی مناسب در برنامه ششم توسعه باید به گونه‌ای عمل کنیم که جوابگوی این دیدگاه باشیم.

ربیعی با اشاره به اینکه یک سیاست رفاهی باید به چند نوع فقر پاسخ دهد، اظهار داشت: فقر آموزش و اطلاعات یکی از آنها است که در این راستا در سال جاری شاهد 170هزار کودک بازمانده از تحصیل بوده‌ایم که به این منظور از بودجه وزارتخانه و با کمک آموزش و پرورش این موضوع به طور جدی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فقر غذایی نیز نوع دیگری از فقر در جامعه است، خاطرنشان کرد: در تمام دنیا به این موضوع توجه می شود و دولتها نه تنها برطرف کردن این فقر را وظیفه خود می دانند بلکه نسبت به آن دیدگاه اقتصادی نیز دارند چرا که اگر جلوی این نوع فقر را نگیرند در آینده باید هزینه‌های بیشتری را متحمل شوند.

ربیعی تأکید کرد: در این خصوص توجه به هزار روز اول زندگی کودک را در دستور کار خود داریم به این دلیل که این هزار روز در رشد بدنی و عاطفی کودک بسیار با اهمیت است و همچنین برای مبارزه با فقر و امنیت زندگی باید سبدهای مختلف تامین اجتماعی را تعریف کنیم و نظام تأمین اجتماعی چند لایه داشته باشیم.

انتهای پیام/



برچسب ها: محروم ، جامعه ، حاشیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار