مجله دیپلمات چاپ ژاپن در گزارشی از فعالیت های همسر رییس جمهوری افغانستان نوشت جامعه زنان افغان برای ارتقای سطح آموزش و حقوق اجتماعی خویش چشم امید به وی دوخته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،مجله دیپلمات نوشت: "رولا سعاده غنی" همسر رییس جمهوری افغانستان، با توجه به استانداردها و هنجارهای اجتماعی این کشور، جایگاهی ویژه دارد. در واقع، وقتی "اشرف غنی" در مراسم تحلیف خود در ملاء عام از همسرش به خاطر کمک به زنان، کودکان و آوارگان افغان سپاسگزاری کرد، بسیاری را به شگفتی واداشت. این رفتار، حتی با دوران ریاست جمهوری حامد کرزی تفاوت فراوان دارد؛ دورانی که در آن "دکتر زینت قریشی کرزی" (همسر رییس جمهوری) در تمام مدت ریاست شوهرش از نظرها غایب بود.

تشکر رییس جمهوری افغانستان از همسرش، اگرچه امید کنشگران اجتماعی به افزایش نقش زنان در جامعه افغان را افزایش داد، اما همزمان موجب نگرانی تندروها و افراط گرایان نیز شد. تندروها بر این باورند که همسر مسیحی رییس جمهوری افغانستان، خطری برای شریعت و فرهنگ افغانستان است.

رولا غنی که تابعیت دوگانه لبنانی و آمریکایی دارد، در خانواده ای مسیحی در لبنان به دنیا آمد و در هنگام تحصیل در دانشگاه آمریکایی بیروت، با "اشرف غنی" آشنا شد. این دو پس از ازدواج در سال 1975 به افغانستان رفتند، اما پس از چندی به ایالات متحده مهاجرت کردند تا اشرف غنی تحصیلاتش را تا مدرک دکترا ادامه دهد. اشرف و رولا غنی در سال 2002 به افغانستان بازگشتند و "اشرف" به وزارت دارایی افغانستان منصوب شد. "رولا غنی" با دیدن وضعیت زنان و کودکان افغان در بازگشت به این کشور، بنیادی به نام 'آشیانه' تاسیس کرد که وظیفه اش تغذیه و آموزش کودکان خیابانی است.

"رولا (بی بی گل) غنی" را اکثرا با "ثریا طرزی" همسر "شاه امان الله خان" مقایسه می کنند. ثریا طرزی که دکترای افتخاری از دانشگاه آکسفورد داشت، به دلیل تلاش برای مدرن کردن جامعه افغان، مورد انتقاد شدید سنت گرایان بود. "ثریا" همزمان وزارت آموزش افغانستان را نیز برعهده داشت و برای بهبود وضع زنان کوشید. وی نخستین مدارس و نخستین بیمارستان های ویژه زنان را در افغانستان تاسیس کرد. با این همه، دیدگاه های لیبرال ثریا درباره حقوق زنان و از جمله پوشیدن پیراهن آستین کوتاه در ملاء عام، از جمله دلایلی بود که به تبعید وی و همسرش از افغانستان در سال 1929 منجر شد.

البته "رولا غنی" برعکس ثریا، ظاهرا تصمیم ندارد با هنجارهای جامعه افغانستان مقابله کند، بلکه وی ترجیح می دهد جایگاه زنان را در همین ساختار اجتماعی موجود، ارتقا دهد. "رولا" دفتری در ریاست جمهوری افغانستان گشوده است که کارش بهبود وضعیت آوارگان داخلی افغانستان است. شمار این افراد حدود 750 هزار نفر برآورد می شود.

اگرچه زنان افغان از زمان سرنگونی حکومت طالبان وضعیت بهتری داشته اند، اما همچنان از نظر آموزش و کار با محدودیت های فراوان رو به رو هستند. نرخ سواد برای دختران 15 تا 24 سال تنها 32 درصد است؛ حال آنکه همین آمار برای پسران به 62 درصد می رسد. دختران روستایی بسیار بعید است که فرصت تحصیل بیابند و این چیزی است که "رولا غنی" به تغییرش امید بسته است.

رولا غنی که از زمان رقابت های انتخاباتی به خاطر مسیحی بودن و تبار لبنانی اش، در تیررس انتقاد بود، به تازگی نیز به خاطر حمایت لفظی از منع پوشش نقاب (روبنده) در فرانسه، مورد انتقاد شدید قرار گرفت. کار به جایی کشید که دفتر ریاست جمهوری افغانستان بیانیه ای منتشر و در آن تاکید کرد که سخنان 'رولا غنی' به صورت ناقص و در بیرون از بافت معنایی اش، نقل شده است.

مجله دیپلمات در ادامه نوشت: همسر رییس جمهوری که در انظار عمومی دیده شود، به خودی خود در افغانستان شگفت انگیز است؛ چه رسد به آنکه بخواهد فعالیت اجتماعی کند. حمایت از حقوق زنان برای ملکه ثریا گران تمام شد. چندین دهه پس از آن دوران، افغانستان هنوز آماده دگرگونی های اجتماعی نیست، اما چشم امید به رولا غنی دوخته شده است که شاید وی بتواند تغییراتی هرچند اندک در وضعیت حقوق زنان این کشور ایجاد کند.
/ انتهای پیام
منبع: ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.