مسئولیت شکنجه های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) علیه بازداشت شدگان بر عهه رهبریت سیاسی واشنگتن است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم " لری جانسون " تحلیلگر سابق سیا نوشت : مردم تلاش می کنند این مسئله را بیش از حد پیچیده کنند . آنها هم پیمانان اروپایی واشنگتن را در گزارشجنجالی سنا درباره تخلفات و شکنجه های غیرقانونی سیا دخیل می دانند  در صورتی که باید انگشت اتهام اساس به سوی رهبریت سیاسی آمریکا در کاخ سفید و اشتباهات جبران ناپذیر آنها نشانه رود . 

معظم بگ ، یکی از باداشت شدگان سابق در زندان گوانتانامو و مدافع حقوق مظنونین به تروریسم در واکنش به این گزارش جنجالی اظهار داشته است که : انگلیس همواره اطلاعات و آگاهی کاملی درباره روش ها و تکنیک های غیرقانونی شکنجه و بازجویی توسط سیا داشته است .

اما این که تمرکز اصلی بر مشارکت هم پیمانان آمریکا در این برنامه قرار بگیرد ، مسئله نادرستی است چرا که ریشه اصلی آن را باید در اشتباهات رهبران سیاسی واشنگتن جستجو نمود . 

در ادامه این مقاله آمده است : در موقعیت کنونی و هنگامی که چنین گزارشی از سوی سنا منتشر شده نباید تنها بر اتهام زنی به سایر کشورهای هم پیمان با واشنگتن متمرکز شد . ریشه های شکست و بی آبرویی ایالات متحده باید در داخل این کشور جستجو شود چراکه رهبران سیاسی کاخ بوده اند که ابتدا تصمیم به نقض قوانین بین المللی گرفته اند . آنها در راس هرم این رسوایی قرار دارند . 

یکی از نمایندگان پارلمان انگلیس اعلام کرده است که کمیته امنیت و اطلاعات پارلمان این کشور بنا به درخواست آژانس های اطلاعاتی آن در حال بررسی گزارش منتشر شده توسط سنا هستند تا از این طریق شواهد و اسنادی را که نشان دهنده آگاهی یا دخالت لندن در برنامه های شکنجه و بازجویی در سیا بوده است را از بین ببرند . 

مردم سعی می کنند گزارش منتشر شده رابیش از حد پیچیده کنند .آنها دائما عنوان می کنند که باید بررسی هایی نیز انجام شود که نشان دهد آیا کشورهای دیگری نیز در این برنامه بازجویی و شکنجه دخیل بوده اند یا خیر . بدیهی است که چنین همکاری و مشارکتی میان واشنگتن و دیگر هم پیمانان اروپایی آن وجود داشته و دارد . اما این همکاری نباید جایگزین اتهام بزرگی شود که علیه رهبران ارشد کاخ سفید وجود دارد . 

جانسون همچنین خاطرنشان کرد : نکته حائز اهمیت و قابل تامل در این زمنیه ، ریاکاری و دورویی واشنگتن در ارزش گذاری بر اصول اخلاقی و انسانی است . در واقع بسیاری از اصولی که کاخ سفید در ملاعام از آن حمایت می کنند و بر طبل حفظ و رعایت آنها می کوبد در سیاست های ریشه ای و اصلی این دولت جایی نداشته و بطور گشترده _ و البته مخفیانه _ نقض می گردد .

ایالات متحده همواره خود را در موضع حمایت از حقوق بشر مدعی مبارزه با شکنجه تظاهر کرده  و از این طریق بعنوان موعظه گر با دیگر کشورها صحبت نموده است . مقامات واشنگتن اکنون می توانند به راحتی این ماسک را از صورت برداشته و سخنرانی های مدعیان و تصنعی خود را پایان دهند . 

سابقه تاسف بار آمریکا در زمینه شکنجه و رعایت حقوق بشر اکنون این مجوز را به سایر کشورها داده است که "در صورتی که امنیت ملی شما به خطر افتاد ، هر اقدامی قابل توجیه و پذیرفتنی است " . سناتور ریچارد برد در گفتگوبا پایگاه خبری " اسپوتنیک " اظهار داشته است که : گزارش منتشر شده از سوی کمیته اطلاعاتی سنا نشان می دهد که تعدادی از دیگر کشورهای هم پیمان با آمریکا نیز از برنامه های غیرقانونی شکنجه و بازجویی در این آژانس اطلاع داشته و حتی در بخش هایی از اجرای آن نیز دخیل بوده اند . 





انتهای پیام /
برچسب ها: رهبری ، سیاسی ، کاخ ، سفید ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار