مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر گفت: انتشار پرونده «جنگ با تروریسم» توسط کمیته اطلاعات سنای آمریکا نشان از عمق فاجعه حقوق بشری در آمریکا دارد، چرا که بزرگترین مدعی حقوق بشر بزرگترین ناقض آن هم هست.

محمد واحدی مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه انتشار پرونده «جنگ با تروریسم» توسط کمیته اطلاعات سنای آمریکا  آن هم پس از 6 سال می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که اختلافات سیاسی در آمریکا پس از انتخابات میان دوره‌ای و پیروزی جمهوری خواهان به حد اعلای خود رسیده است، گفت: با توجه به سابقه وضعیت حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا انشار این گزارش 480 صفحه‌ای از 6000 صفحه را نمی‌توان دلیلی بر نگرانی مجلس سنا از وضعیت حقوق بشر دانست، در حالی که مسلما این گزارش نمی‌توانسته بدون موافقت مقامات دموکرات ایالات متحده صورت گرفته باشد.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی که اعتصابات و اعتراضات مردمی به نقض حقوق سیاهان در سراسر آمریکا شدت گرفته است و جمهوری خواهان نیز در انتخاباتی هر چند غیر دموکراتیک به پیروزی رسیده‌اند،  به نظر می‌رسد انتشار این گزارش 2 هدف اصلی را دنبال می‌کند.

واحدی تصریح کرد: هدف اول به حاشیه بردن اعتراضات مردمی به نقض حقوق سیاهان و اقلیت‌ها که در چند ماه اخیر با گسترش بی‌سابقه همراه بوده، به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی قصد هدایت افکار عمومی و رسانه‌های جمعی به سمت موضوعی دیگر را دارند.

مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر هدف دوم از به حاشیه بردن اعتراضات مردمی در آمریکا را چنین بیان کرد: از متهم نمودن جمهوری خواهان به نقض حقوق بشر و عدم رعایت قوانین و حقوق انسانی در زمان تصدی این حزب، می‌توان به خوبی دریافت که حزب حاکم با انتشار این گزارش قصد بدست گرفتن فضای سیاسی و کم‌تر نمودن شدت شکست در انتخابات اخیر را دارد تا بتواند بهره برداری سیاسی مناسب را از این موضوع نماید.

وی با تاکید بر اینکه دلیل انتشار این گزارش توسط مجلس سنا هر چه که باشد نشان از عمق فاجعه حقوق بشری در آمریکا دارد، اظهارداشت: این جدی‌ترین طنز تلخ تاریخ است که بزرگترین مدعی حقوق بشر بزرگترین ناقض آن هم هست، این موضوع برهه تاسف باری از تاریخ است که هنوز به جهانیان نشان داده نشده.

مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر تاکید کرد : گزارش سنا در حالی انشار می‌یابد که اقدامات سرویس‌های امنیتی آمریکا در گوانتانامو هنوز ادامه دارد و بیش از 13 سال است که بسیاری از مظنونین دست داشتن در اقدامات تروریستی بدون محاکمه و ثابت شدن جرم آنها در آنجا نگهداری می‌شوند و تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار می‌گیرند.

واحدی افزود: این اقدامات با تمامی ادعاهایی که دولت ایالات متحده نسبت به "استانداردهای دموکراسی" دارد، مغایر بوده و نشان می‌دهد که واقعیات دقیقا برخلاف این است. این موضوع نشان دهنده استاندارد دوگانه و برخورد گزینشی و سیاسی با مقوله حقوق بشر است.

وی با بیان اینکه این موضوع بر همگان ثابت شده که نقض حقوق انسان‌ها در آمریکا به صورت سیستماتیک دنبال می‌شود و این روحیه در آمریکا و در میان دولت مردان این کشور نهادینه شده است، گفت: جای نگرانی است که رویه‌های غیرقانونی و اقدامات غیرانسانی و نمونه‌های ذکرشده در گزارش همچنان از سوی دستگاه‌های امنیتی آمریکا ادامه دارد و تضمینی از سوی دولت آمریکا برای جلوگیری از تکرار این فجایع به عمل نیامده است.

مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر خاطرنشان کرد: امیدواریم انتشار این گزارش به هر دلیلی، نقطه شروعی برای بررسی دقیق وضعیت حقوق بشر در آمریکا توسط سازمان‌های مستقل بین‌المللی حقوق بشر در سراسر جهان باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار