پتروشیمی تخت جمشید به صورت کامل همزمان با سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به بهره برداری رسمی خواهد رسید.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، مرضیه شاهدایی، مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این که پروژه های خط لوله اتیلن غرب شامل پتروشیمی لرستان، مهاباد، کردستان، کاویان دو و واحد سولفورزدایی پتروشیمی برزویه و تخت جمشید هم اکنون بیش از ٩٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، گفت: واحد ASU پتروشیمی فجر، واحد تصفیه آب فجر دو، پیش تصفیه منطقه بندر امام و ... از جمله واحدهای کوچکی هستند که در مراحل نهایی ساخت به سر می برند.
 
وی با بیان این که پیش از این تصور می شد فاز دوم پتروشیمی کارون پیش از پایان سال به بهره برداری برسد، گفت: به دلیل کمبود برخی مواد و تجهیزات بعید است این طرح تا پیش از پایان سال به بهره برداری برسد.
 
مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تاکید کرد: پروژه های پتروشیمی لرستان، مهاباد، کردستان و کارون از جمله پروژه هایی خواهند بود که در نیمه نخست سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.
 
بر پایه این گزارش، در حال حاضر ۴۵ واحد تولیدی با ظرفیت حدود ۶۰ میلیون تن سهم ۳۶ درصدی از کل صادرات غیرنفتی و ۴۵ درصدی صنعتی کشور را به خود تخصیص داده است، به طوری که صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سال ۱۳۹۱ به ارزش ۱۲ میلیارد دلار بوده است.
 
بنابر آمارهای جهانی ۲۴ درصد ظرفیت پتروشیمی موجود در منطقه خاورمیانه و ۴/۲ درصد ظرفیت جهانی پتروشیمی متعلق به کشور ایران است. پیش بینی می‌شود ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور تا سال ۱۳۹۵ به ۱۰۰ میلیون تن و ارزش صادرات این محصولات بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار باشد. این رقم معادل درآمد سالانه نفتی کشور در بیشتر سالهای دهه هفتاد است که نشانگر اهمیت و جایگاه ویژه صنعت پتروشیمی در رشد و شکوفایی کشور و همچنین موقعیت منحصر به فرد آن در بازارهای جهانی است.
 
با نگاهی به کارنامه صادراتی صنعت پتروشیمی کشور طی سالهای اخیر، موقعیت خاص ایران در صادرات محصولاتی چون متانول، اوره، پلی اتیلن، آروماتیکها و غیره مشخص می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار