استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: تغيير الگوی کشت، بهبود راندمان آبياری و افزايش بهره‌وری برای جبران کم‌ آبی و کاهش اتلاف آب در بخش کشاورزی که بزرگترين و مهم ترين مصرف‌ کننده آب است، امری ضروری به نظر می رسد.

احمد فاخری فرد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: با اصلاح سیستم سنتی آبیاری با تسطیح نسبی اراضی و کشت فارویی و انتخاب طول مناسب فاروها نسبت به بافت خاک و میزان آب در اختیار و آبیاری در مسیر شیب آبیاری مزرعه می‌توان راندمان آبیاری را تا 50 درصد افزایش داد.

وی تصریح کرد: ضعف مديريت آبياری به طور عمده ناشی از سه عامل عدم آگاهی زارعان از وضعيت رطوبتی خاک و تشخيص زمان مناسب آبياری، عدم تناسب ميزان آب موجود يا استحصال شده با آب مورد نياز برای سطوح زير كشت و ضعف برنامه‌ريزی آبياری است كه منجر به اتلاف آب و كاهش عملكرد آبياری می شود.

استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: افزایش بهره وری، سهولت آبیاری، صرفه جویی در مصرف آب، امکان آبیاری زمین های شیب دار و جلوگیری از شستشوی بی رویه خاک را باید از جمله مزایای استفاده از روش های نوین آبیاری برشمرد.

فاخری فرد تاکید کرد: ارتقای سیستم های آبیاری منجر به افزایش راندمان آبیاری تا 55 درصد می شود.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.