به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی «بعضیا»، سیدعلی ضیا مجری «بعضیا» شب گذشته یکشنبه 23 آذر در حالی که تنها ساعاتی از درگذشت انوشیروان ارجمند می گذشت میزبان برادر او داریوش ارجمند بود.
در بخش اول گفتگو با ارجمند، محوریت بحث با درگذشت انوشیروان ارجمند بود و بخش دوم به شخصیت هنری داریوش ارجمند اختصاص داشت.
* سریال امام علی (ع) دیگر تکرار نشد
وی در پاسخ به سوال ضیاء درباره ماندگاری سریال امام علی (ع) تا امروز، اظهار کرد: امام علی (ع) سریالی که دیگر تکرار نشد. اثری بود که با دل و ایمان سرو کار داشت. مردم حقیقت اسلام را در تشیع دیدند و به نظرم رفتار امام علی (ع) نشأت گرفته از رفتار پیامبر اعظم است. بین حرف و عمل او یک مو فاصله نبود. این موضوع باعث شد ما که نزدیکترین منطقه به حکومت علی (ع) را داشتیم، او را به عنوان مظهر و نمونه این مذهب بپذیریم.
ارجمند تأکید کرد: حاصل تشیع علی (ع) به عنوان الگو است. اما اینکه ما چقدر از این الگو پند می گیریم بماند. معدودند کسانی که می پذیرند باید علی (ع) الگو باشد. وقتی سریال امام علی (ع) ساخته شد، در دل همه برای اولین بار چیزی وجود داشت. من بعدا با همان گروه کار مذهبی کردم اما آن انرژی بینمان نبود. به لطف علی ابن ابی طالب چنین اتفاقی افتاد. به قول نویسنده و کارگردان و دیگران، در سریال ما علی (ع) مظلوم واقع شد. اما سریالی شد که نظیر ندارد.
* لوندیهایم را گذاشتم برای علی ابن ابی طالب
بازیگر نقش مالک اشتر یادآور شد: ما با اعتقاد کار کردیم. خود من اصلا قرار نبود بازی کنم و به خاطر نمیآورم چه میکردم. در بسیاری از فیلم ها دنبال تمهیداتی هستم و برای بازی نقشه می کشم اما در این فیلم خودم را به قلبم و اعتقاداتم سپردم. در لوکیشنها مثل شهرک دفاع مقدس، بندرعباس، پیشوا و روامین همواره احساس میکردم علی ابن ابی طالب یک گوشه ایستاده و مرا میبیند و من سعی کردم همه لوندیهایم را برای او انجام دهم و برای او بازی میکردم. البته این را بعد از 10 سال گفتم. بقیه هم همینطور بودند نه فکر پول بودیم نه چیز دیگر. همه می خواستیم عرض ارادتی به علی (ع) داشته باشیم.
وی ادامه داد: از سیدمیرباقری تا محمد بیک زاده که تهیه کننده بود. تا سیروس مقدم که به عنوان برنامه ریز حضور داشت همه آماده بودیم برای عرض ارادت به امیرالمومنین. بازیهای درخشان علی آزاد یا مهدی فتحی به یاد ماندنی است. همگی دینی داشتیم که باید ادا میکردیم. در میان ما زنده یاد فتحی به باور غریبی رسیده بود. یک بار به او گفتم شما خیلی خوب بازی کردی گفت نه من عالی بازی کردم.
* انوشیروان با دست و پای شکسته بازی کرد
ارجمند تصریح کرد: این موضوع خیلی اهمیت دارد تا اینکه شما به خاطر دستمزد کار کنی اما هدف در جان ما نشسته بود. برادرم دستش شکسته بود و باید صحنهای را بازی میکرد که آب را به اردوگاه علی بسته بودند. او با دست چپ شمشیر کشید و بازی کرد. من می دانستم چه دردی دارد، حتی پایش به بند چادر گیر کرد و پایش هم شکست. اما به کارش ادامه داد.
* وقتی مردم با دیدنم یاد علی (ع) میافتند باید آبرودار باشم
وی افزود: خاصیت این سریال که نمی دانم از کجا آمد این است که بعد از 20 و چند سال آن انرژی و گرما هنوز مثل کوره بیرون می زند. زندگی برایم دشوار می شود وقتی در خیابان راه می روم و هرکسی که نگاهم می کند یاد علی (ع) می افتد. انگار دیوارهای جهان به تو فشار می آورد و منگنه ات می کند در راهی که همین طور باید بروی. وقتی کسی تو را می بیند و یاد او می افتد به خودت میگویی باید آبرودار باشی و نگذاری باور کسی خدشه دار شود. این حس از چهار طرف تو را می چلاند. من از اینکه در این منگنه، محدودیت و فشار هستم لذت بردم. میدانم با نیت خیر مرا در این وضعیت قرار دادهاند و خیلی هم صدمه دیدم اما هرکه در این راه مقرب تر است جام بلا بیشترش میدهند.
* باید در مهمانی باشی تا نقش بگیری
این بازیگر پیشکسوت در پاسخ به سوال ضیاء درباره کمکاری در سینما گفت: متن قابل قبولی نمیبینم. البته به هر حال سینما شرایط ویژه ای دارد، باید در مهمانی باشی، با برخی رفیق باشی، باید درشت تر از چیزی که دوست دارند حرف نزنی و حقیقت را نگویی.
* درباره سینما افشاگری میکنم
وی تصریح کرد: من دوهزار خاطره از این سینما دارم که تا قبل از روزی که بمیرم آنها را چاپ میکنم تا روزی می نویسم که سنگین تر از قلم نمی توانم دستم بگیرم. باید برای نسل آینده افشاگری هایی درباره سینما انجام بدهم. چون فکر می کنم نسلی که می آید باید حقایقی را در این باره بداند. من حقیقت را می گویم. به قول مالک اشتر؛ از علی آموخته ام بی کینه شمشیر بزنم.
ارجمند تأکید کرد: خیلی از آدم ها هستند حتی در مدیریت سینمای ما، اگر بخواهند کارگردانی کنند این اعتماد به نفس در خیلیها مُرده. دوست دارند کوتاه تر از خودشان را بیاورند حتی از هم قدهایشان هم میترسند. اما من به فیلمی آره نمیگویم اما اگر بگویم دیگر تمام است. آنهایی که با من کار کردهاند میدانند من مطیع کارگردان کار کردم اما هرگز حاضر نشدم پای نقش خیلی کارها را در این رابطه در دفاتر انجام دهم. کم میخورم گرد میخوابم اما زیر بار نمیروم.
* طلبکار کسی نیستم
بازیگر سریال «ستایش» ادامه داد: من از خودم هیچ ندارم و در خانه زنم زندگی میکنم، اما طلبکار هیچکس نیستم. سه تا بچه دارم هر کدام سه دفعه دانشگاه رفتند. از کسی طلبکار نیستم. اما وقتی راهبندان سر راهم ایجاد میکنند دیگر نمیشود... تو اهل فضلی و دانش همین گناهت بس..
در ادامه در آیتمی گفتگو با همسایگان ارجمند پخش شد و همسایهها او را فردی خوش رفتار و متواضع معرفی کردند.
* "نمیدانم" بین ما هنرمندان کفر است
پس از این، ارجمند در سخنانی گفت: من به خاطر چیزهای بیخودی عصبانی نمی شوم. جهل مرا عصبی می کند، اینکه وقتی کسی چیزی نمی داند اما اصرار دارد به من بگوید میداند. نمیدانم در بین ما هنرمندان کفر است! همانطور که سقراط با آن همه دانش گفت نمیدانم. نمی دانم مام بلندی است که صعود به آن خیلی سخت است. آن کسی که کم می داند اما فکر میکند همه علوم جهان همان چیزی است که میداند، این یعنی جهل و مرا عصبانی میکند. ممکن است بازیگری کنار من باشد با ملاطفت و دوستی این موضوع را به او گوشزد کنم. قبلا برافروخته می شدم اما دیدم نه من موظم یک بار بگویم. سعدی با این بیت نجاتم داد: من آنچه شرط بلاغست با تو میگویم تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال.
وی در پایان سخنانش اظهار کرد: صحبت های پایانی من این است که مردم ایران قدر هنرمندان درجه یکشان را میدانند. آنقدر برای من پیام تسلیت آمده که دیگر تلفن همراه من جا ندارد. من دست مردم ایران را میبوسم و همیشه گفتهام که نوکر مردم هستم. من سه شعار در زندگی دارم. یک عبودیت خداوند دو نوکری مردم سه خدمت به فرهنگ سرزمین.