یادداشت/

"پایش" اقتصاد کشور، عمل به یک وظیفه در رسانه ملی

"پایش" با بیان مسائل کلان اقتصادی در کنار تشویق مردم به کار و اشتغال و ایجاد ثروت از یک سو نوعی رصد و پایش عمومی در زمینه اقتصاد کشور با هدف جلوگیری از برخی قصور احتمالی و رفع عیوب موجود را دنبال می کند و ازسوی دیگر امید و نشاط برای کار وتلاش بیشتر را به بدنه جامعه تزریق می کند.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ بی هیچ حرف پیشی باید گفت؛ برنامه «پایش» نمونه یك برنامه حرفه ای از نوع برنامه های تركیبی وگفتگو محور با موضوع اقتصادی است.

برنامه ای که بیش از دوسال از عمر آن می گذرد و نه تنها در این دو سال به ورطه تکرار وکلیشه شدن نیفتاده بلکه حالا به یک برند برای صداو سیما در زمینه برنامه های اقتصادی تبدیل شده است. 

علاوه بر این برنامه پایش نمونه یک برنامه اثرگذار رسانه ای است. برنامه ای که با بیان مسائل کلان اقتصادی در کنار تشویق مردم به کار و اشتغال و ایجاد ثروت از یک سو نوعی رصد و پایش عمومی در زمینه اقتصاد کشور با هدف جلوگیری از برخی قصور احتمالی و رفع عیوب موجود را دنبال می کند و ازسوی دیگر امید و نشاط برای کار وتلاش بیشتر را به بدنه جامعه تزریق می کند. ازاین رو برنامه پایش نمونه یک برنامه چند بعدی و کاربردی است. 

دلیل این مدعا نیز واكنش ها وبازخوردهای متعددی است که پس از هربار پخش این برنامه از شبکه یک سیما در میان مردم ، جامعه رسانه ای و حتی در میان کارشناسان و مقامات دولتی ایجاد می کند. این واكنشها  فارغ از مثبت ومنفی بودن ، از توجه برانگیزی  این برنامه خبرمی دهد.مسئله ای كه در مقایسه با دیگر برنامه های از این دست سیما وسابقه ای كه در خصوص كم لطفی مخاطب نسبت به اینگونه برنامه های  وجود دارد، موفقیتی قابل تحسین است. 

برنامه پایش  یك مجله اقتصادی با هدف پایش عمومی درعرصه اقتصاد در یک رسانه عمومی یعنی صداو سیما و یک شبکه عام یعنی شبکه یک سیماست.انتخاب درستی که نتیجه اش کارامد بودن برنامه  پایش در زمینه وظایف محوله و ماموریت های  تعیین شده است. 

ازدیگر سوبرنامه پایش نمونه بارز ارجحیت محتوا در برنامه های ترکیبی بر فرم و ساختار است. پایش و مخاطبان بیشمارش ومهمترازآن تاثیرگذاری اش در مناسبات اقتصادی کشور ، نشان می دهد که برای موفقیت در اینگونه برنامه ها، حرف اول را محتوا می زند نه دکورهای عظیم یا وله های تصویری عجیب و غریب و یا جاذبه های تصویری گران.

نگاهی به برنامه پایش از منظر ساختاری و عوامل شکلی برنامه سازی نظیر دکور، وله های تصویری و جلوه های خاص نشان می دهد این برنامه از نظرساختاری چیز متفاوتی در چنته ندارد. درواقع این برنامه ازهمان آیتم های همیشگی اینگونه برنامه ها بهره می برد. ارائه آمارها واخبار اقتصادی – گفتگو با كارشناسان وپخش چند گزارش مردمی كلیت این برنامه است. حتی از نظر استفاده از دكور وجذابیت های بصری هم این برنامه چیزی فراتر از دیگر برنامه های این چنینی سیما ندارد.

حتی می توان از دكور این برنامه كه  فضایی خشك وبی روح  دارد ، به عنوان یك نقطه ضعف انتقاد هم کرد. 

بنابراین چه چیزی برنامه پایش رابه یك برنامه تامل برانگیز ومورد توجه بدل كرده است. 

اولین نكته در اجرای این برنامه نهفته است. استفاده ازمرتضی حیدری مجری باسابقه وتوانای سیمادرکنار یک مجری جوان که به دلیل حاضرشدن دربرنامه های صرفا اقتصادی سیما، حالا نام و چهره اش با برنامه های اقتصادی گره خورده واتفاقا توانایی و دانش کافی برای اجرای اینگونه برنامه ها راهم دارد ، یكی از مهمترین ویژگی های بارزشدن برنامه پایش است. اما این همه ماجرا نیست. بلكه استفاده درست از مجریان ومدیریت آگاهانه توانایی های آنهاست كه نقش موثری  را در موفقیت این برنامه بازی می کند . در برنامه پایش به پشتوانه جسارت مدیران شبكه یك سیما دست مجریان  برای پرسیدن سئوال های صریح وبی پرده وگفتگوهای چالشی بازگذاشته شده است .بنابراین عجیب نیست كه نتیجه این شجاعت ها وگذر آگاهانه وفهیمانه از خط قرمزهای غالبا دست وپاگیر، اعتماد وتوجه مخاطب  باشد. 

اما این مهم چگونه محقق شده است؟

درواقع برنامه پایش تنها یك خط قرمز داردو دیگر خط قرمزهای بعضا سلیقه ای ویا جناحی و گروهی را به نفع همین یك خط قرمز مهم كنار گذاشته است وآن منافع ملی است که ملاک تشخیص اش قانون و منویات رهبرمعظم انقلاب اسلامی است و در این راه از گفتن انتقادهاو بیان كاستی ها نه تنها واهمه ای ندارد، بلكه در مقام یك مدعی العموم ، منویات رهبری وخواست های مردم را ازمسئولان ومدیران اجرایی كشورطلب می كندوبی تردیدیكی از دلایل اصلی موفقیت این برنامه در جذب مخاطب وكسب اعتماد او درهمین نكته نهفته است. برنامه پایش متعلق به هیچ جناح یا گروه خاصی ندارد. چشمش را روی هیچ مشکل و مسئله اقتصادی  به دلیل ملاحظات سیاسی نمی بندد،نكته ای كه  اگر چراغ راه برنامه های صداوسیما قرارگیرد، باعث افزایش ضریب اعتماد مخاطب نسبت به  رسانه ملی خواهد شد. 

در این برنامه مردم حرف ها و دردل هایشان را می‌گویند و می‌شنوند، آمارها بدون هیچ ملاحظه ای در اختیار آنان قرارمی گیردواخبار محرمانه ای برای كتمان كردن از مردم دراین برنامه وجود ندارد،موضوع های مطرح شده در برنامه از جنس خودمردم وبازبان خودآنان است واز این رو مخاطب بعد از مدت ها حس می كند ، دیگر نه حرف درگوشی وجود دارد، نه ملاحظات ناگفته. برای همین بااعتماد کامل  پای برنامه می نشیندوآن را تا به آخردنبال می كند.

اما این نكته مثبت واین خط شكنی مبارك یك ملاحظه نیزدارد. ملاحظه ای كه درصورت نادیده گرفتن ممكن است برنامه پایش رادچار حواشی كرده و در نهایت به تعطیل شدن آن یا كم  اثر شدنش بیانجامد و آن گام برداشتن در راه اعتدال و رعایت انصاف است. به این معنی كه سازندگان برنامه  نباید مبهوت ، فضای باز ایجادكرده وخط شكنی هایشان شده واز خط انصاف و اعتدال خارج شوند. 

بی شك راه كشور برای حمایت از تولید ملی باكمك همه كارشناسان وتمامی پتانسیل های نظام محقق خواهد شدو برنامه پایش بایدبا دعوت از تمامی افكار وسلیقه‌ها، راه را برای بیان تبادل افكار وارائه نقطه نظرات مختلف وحتی مخالف باز كرده و قضاوت نهایی را به مردم بسپارد. 

به هرحال امید می‌رود، رسانه ملی ، با كسب تجربه حاصل ازبرنامه پایش درادامه نیز بتواند، باتولید وپخش بیشتر اینگونه برنامه ها گامی موثرتردرراستای پیشرفت وتوسعه كشور وكسب اعتماد مردم بردارد. آن هم در سالی که به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام گذاری شده است.   
 

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار