یک مقام آمریکایی اخیرا از برنامه واشنگتن و اسلام آباد برای انجام یک دوره مذاکرات راهبردی درخصوص موضوع های گوناگون از مبارزه با تروریسم گرفته تا همکاری های دو کشور در زمینه های اقتصاد، انرژی و دفاعی خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،"جارت بلانس" Jarrett Blanc معاون"دانیل فلدمن" نماینده ویژه دولت آمریکا در امور پاکستان و افغانستان، هفته گذشته با حضور در کنگره آمریکا برای ارائه توضیحاتی در خصوص روابط این کشور با پاکستان، اعلام کرده است که گفت و گوهای راهبری میان مقامات عالی واشنگتن و اسلام آباد در سطح وزیران، اوایل سال آینده میلادی برگزار خواهد شد.
 
وی در سخنان خود اشاره نکرده است که کدامیک از وزیران دو کشور در این گفت و گوهای راهبردی شرکت خواهند کرد.
 
خانم "جن ساکی" یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته است که جان کری وزیر امور خارجه این کشور علاقمند است سال آینده میلادی به پاکستان سفر کند. به گفته او، این سفر هنوز برنامه ریزی نشده است اما در هفته های آینده، اخباری در این باره از سوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام خواهد شد.
 
معاون نماینده ویژه دولت آمریکا در امور پاکستان و افغانستان، ضمن مورد ستایش قرار دادن عملیات ارتش پاکستان در مناطق وزیرستان شمالی علیه گروه های شبه نظامی، خطاب به نمایندگان کنگره گفته است که پاکستان پیشرفت های خوبی در زمینه اقتصادی و دمکراسی داشته است.
 
این مقام آمریکایی با ابراز امیدواری به اینکه مذاکرات و همکاری های کشورش با پاکستان از سطح گفت و گوها درباره افغانستان فراتر برود، به صراحت اعلام کرد که روابط با پاکستان، نقش غیرقابل انکاری در محقق شدن اهداف آمریکا در این منطقه دارد.
 
 
 
 آمریکا دوست قابل اعتمادی نیست

 
اوایل آذر ماه جاری "خواجه محمد آصف" وزیر دفاع پاکستان به صراحت، قابل اعتماد بودن آمریکا به عنوان یکی از هم پیمانان پاکستان را زیر سوال برد.
 
خواجه آصف در سخنانی ضدآمریکایی تاکید کرد: اگرچه آمریکا برای سال های طولانی دوست ما بوده، اما هیچ گاه دوست قابل اعتمادی نبوده است.
 
این مقام رسمی دولت پاکستان ضمن اشاره به اوضاع خاورمیانه و کشورهای جنوب آسیا گفت: سیاست خارجی آمریکا برای منطقه ما فاجعه بار بوده است.
 
"مشاهد حسین" سیاستمدار برجسته و نماینده مجلس پاکستان نیز معتقد است که منطقه و به ویژه پاکستان از سیاست های دوگانه آمریکا رنج می برد.
 
 
 
 شکاف در روابط اسلام آباد و واشنگتن

 
اخیرا نشانه هایی از ایجاد شکاف واختلاف در روابط واشنگتن و اسلام آباد دیده می شود و به نظر می رسد آمریکا که زمانی متحد اصلی پاکستان به شمار می رفت، اکنون در میان کشورهای جنوب آسیا، هند و افغانستان را کانون توجه خود قرار داده است.
 
گزارش آبان ماه گذشته وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به کنگره این کشور مبنی بر اینکه پاکستان از شبه نظامیان به عنوان ابزاری برای حملات نیابتی و اقدامات تروریستی علیه هند و افغانستان استفاده می کند، نشانه روشنی از تغییر فاحش در سیاست های واشنگتن در قبال اسلام آباد است.
 
این گزارش موجب واکنش شدید مقامات عالی دولت اسلام آباد شد.
 
با این وجود سفر دوهفته ای ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان به واشنگتن و دیدار وی با تعداد زیادی از مقامات عالی نظامی و دولتی آمریکا از جمله جان کری وزیر امور خارجه این کشور که در روزهای اخیر انجام شد، حاکی از روی دادن تحولاتی میان دو کشور برای جلوگیری از عمیق تر شدن اختلافات و شکاف ها در روابط است.
 
 
 
 روسیه و چین نگران تلاش آمریکا برای حضور در آسیا
 
سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روزهای پایان آبان ماه گذشته در جریان سفر اخیرش به پکن، با"چانگ وان چوان" همتای چینی خود دیدار کرد و دو طرف به اتفاق تاکید کردند که نگران تلاش ها و تصمیم آمریکا برای تقویت نفوذ و حضور نظامی و سیاسی خود در منطقه آسیا و اقیانوسیه هستند.
 
این مقام عالی روسیه، بلافاصله بعد از سفر به پکن، با هدف مذاکره با مقامات عالی دولت اسلام آباد از جمله همتای پاکستان خود و تقویت همکاری های نظامی، دفاعی و امنیتی دو کشور، وارد اسلام آباد شد.
 
امضای قرارداد امنیتی اخیر میان واشنگتن و کابل، تنها یکی از نشانه های تلاش آمریکا برای افزایش نفوذ و حضور خود در منطقه آسیا است.
 انتهای پیام /ض
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.