وی افزود: اختلال خواندن حالتي است كه در آن پيشرفت خواندن پايين تر از حد مورد انتظار بر حسب سن آموزشي و هوش كودك است.
این کارشناس ارشد روانشناسی بیان کرد: ناتواني در شناسايي واژه ها، خواندن كند و نادرست فهم ضعيف، مشكلات در واخواني و به خاطر آوردن و رديف كردن كلمات و حروف چاپي، پردازش تركيب هاي پيچيده دستوري و استنباطي، حذف اضافات و تحريف كلمات، فهم ضعيف، ضعف در هجي كردن از جمله علائم این ناتوانی است.
وی گفت: مهارت هاي نگارشي بسيار پايين تر از حد مورد انتظار با توجه به سن شخص ظرفيت هوشي و آموزشي او كه با آزمون هاي استاندارد شده سنجيده مي شود.
یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: بيش فعالي در اين كودكان شایعتر از ساير اختلالات يادگيري است در چهار درصد كودكان سنين مدرسه بروز ميكند و در پسران سه برابر دختران است.
سلیمانی گفت: هجي كردن ضعيف اشتباه در دستور و نقطه گذاري و دست خط بد، قرار دادن كلمات در پشت سر هم در جملات منسجم خطاهاي دستوري مانند استفاده از زمان هاي نامناسب افعال، فراموش كردن فعل در جملات و قرار دان كلمات به ترتيبي نامناسب و غلط و نقطه گذاري اشتباه از جمله علائم ناتوانی در نوشتن است.
وی با اشاره به وجود اختلال ریاضیات در کودکان افزود: كودكان دچار اختلال رياضيات در يادگيري و ياد آوري اعداد مشكل دارند و نمي توانند واقعيت مربوط به اعداد را به خاطر بسپارند و محاسبه كنند و غير دقيق هستند.
سلیمانی با اشاره به اینکه در اختلال رياضي نقايص در چهار گروه مهارت شناسايي شده است، بیان کرد: مهارت هاي زباني، مهارت هاي ادراكي، مهارت هاي رياضي و مهارت هاي توجه از جمله مهارت هایی است که در اختلالات ریاضی دچار نقص می شوند.
این روانشناس گفت: علائم تشخیص و بالینی هنگامي مطرح ميشود كه مهارت هاي رياضي كودك به ميزان چشمگيري كمتر از حد مورد انتظار بر حسب سن توانايي هوشي و سطح تحصيلات او باشد.
وی در پایان افزود:ازجمله خصوصيات شايع اشكال در اجزاي رياضي، يادگيري اسامي اعداد، يادآوري علايم جمع و تفريق، يادگيري جدول ضرب، ترجمه مسائل انشايي به زبان محاسبه و انجام محاسبه در حد مورد انتظار است.
انتهای پیام/ش/ن