اصغر مهاجری، جامعه شناس در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: جامعه ایرانی بنابر دلایل و ساختارهای اجتماعی و فرهنگی خود،جامعهای است که در آن شایعات کارایی زیادی دارد.
این جامعه شناس با اشاره به اینکه رسانهها می توانند شایعات را سریعتر پخش و منتشر کنند، گفت: در بین رسانهها، رسانهای که دست به شایعه پراکنی میزند، بنابر دلایل تاریخی، اجتماعی و فرهنگی خود میتواند سریعترین شایعات را پخش کند.
وی با اشاره به اینکه امروزه رسانه های مجازی برای گسترش شایعات کمک فراوانی می کنند، اظهار داشت:نسبت به شرایط اجتماعی، هر زمانی که جامعه شفافیت کمتری داشته باشد و احساس ناامنی بیشتری کند و روابط از جنس پویا نباشند و خود کنترلی های جامعه به دلیل پویا بودن شبکه های اجتماعی مدیریت نشوند، بستر سازی شایعه افزایش می یابد.
مهاجری بیان کرد: در شبکه های مجازی که استمرار جامعه شفاهی هم است، افراد احساس می کنند که مدیریت کمتری برای کنترل شایعه وجود دارد و گاهی اوقات احساس مسئولیتی وجود ندارد، بنابراین بستر گسترش شایعات افزایش می یابد.
وی تصریح کرد: اگر افراد برای انتشار مطالب در شبکه های مجازی احساس مسئولیت بیشتری داشته باشد و به عبارتی سرمایه اجتماعی افزایش یابد به فضا برای گسترش شایعه محدودتر می شود.
این جامعه شناس ادامه داد: در سالهای اخیر پژوهشها نشان داد که با کاهش سرمایه های اجتماعی بروز برخی از نابهنجاریهای اجتماعی و به خصوص گسترش شایعات بیشتر خواهد شد.
مهاجری تاکید کرد: با بالا رفتن سرمایه های اجتماعی، احساس امنیت افزایش می یابد.
وی خاطر نشان کرد: در برخی موارد بعضی عوامل،تغییرهای کاملا برنامه ریزی شده برای افزایش شایعه وجود دارد که خود نیازمند مطالعه بیشتری است، چنین اهدای از سوی برخی گروهها دنبال می شود تا به صورت برنامه ریزی شده بتوانند شایعات را از طریق شبکه های مجازی گسترش دهند.
انتهای پیام/