لازمه یک نظام اقتصادی کارآمد ایجاد شفافیت در اقتصاد است که پیش‌نیاز آن پیشرفت در مسائل پژوهشی و تحقیقاتی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،علی عسگری رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در هشتمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران که صبح امروز در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد گفت: امروز کشور ما به این نتیجه رسیده که با توجه به ظرفیت‌های مالیاتی می‌توانیم کشور را اداره کنیم و اتکا به درآمدهای نفتی را کاهش دهیم و خوشبختانه در دو دهه قبل مسیر کار بر این جهت بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: مقام معظم رهبری درباره سیاست اقتصاد مقاومتی به دو مورد اشاره کرده‌اند کاهش اتکا به درآمدهای نفتی با تکیه به مالیات و شفافیت در اقتصاد که لازمه این امور تحول در نظام اقتصادی است در این زمینه نیز زحمات زیادی کشیده و چند سالی هم کارهای قابل توجهی صورت گرفته که خوشبختانه در حال به ثمر رسیدن این نتایج هستیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه تصریح کرد: اصلاح قانون نظام مالیاتی و اصلاح در ساختار فناوری و تغییر در ساختار نیروی انسانی از جمله اتفاقات مثبت در این زمینه است. لازم به تذکر است این تغییرات باید در ابعاد مختلف انجام بگیرد.

عسگری در ادامه بیان کرد: رویکرد دوم در این زمینه تغییر نگاه مردم به مالیات است مسئله مالیات تنها با تئوری و نظریه حل نمی‌شود مالیات علاوه بر یک مسئله اقتصادی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز دارد که این فعالیت‌ها باید تمام این ابعاد را پوشش دهد.

وی در ادامه بیان کرد: لازمه یک نظام اقتصادی خوب ایجاد شفافیت در اقتصاد است تا زمانی که نتوانیم این شفافیت را در چرخه‌های اقتصاد ایجاد کنیم نمی‌توانیم به درستی در این مسیر حرکت کنیم که پیش‌نیاز این مسیر پیشرفت در مسائل پژوهشی و تحقیقاتی است خوشبختانه در چند سال گذشته نزدیک به 1000 مقاله در این حوزه به چاپ رسیده که این نشان از این است که این مسیر را به درستی طی کرده‌ایم.

عسگری در ادامه بیان کرد: شفافیت اقتصادی تعاملات بیشتر، خوداظهاری، رسیدگی بر مبنای ریسک، سرویس‌دهی مناسب به مؤدیان، گسترش پایه‌های مالیاتی، جهت‌گیری مناسب حوزه‌هایی هستند که باید کار پژوهشی را در آن بیشتر کنیم.

و ی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با اقدامات صورت گرفته بسترسازی مناسب برای تحقیقات و پژوهش در شاخه‌های مختلف مالیاتی صورت بگیرد و نیاز علمی این حوزه برطرف شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار