به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محسن پورسید آقایی در مراسم گرامیداشت فعالان بخش حمل و نقل ریلی به مناسبت هفته حملونقل با بیان اینکه در همه زمینهها با شرکتهای در حال گفتوگو هستیم اظهار کرد: ریشه مشکلات این است که بخش ریلی دارای مزیت نسبی نسبت به جاده نبود و سرمایهگذاری در این بخش جذابیت نداشته است. مهمترین کار ما در 15 ماه اخیر فعالیتهایی بوده که به بخش خصوصی رونق ببخشد و درآمدها را افزایش و هزینهها را کاهش دهد.
وی با تاکید بر اینکه در یک برنامه کوتاه یکساله نمیتوان به اهداف سالهای گذشته رسید، تصریح کرد: حق دسترسی در حمل بار 57 درصد بود و هدفگذاری ما این بود ظرف یک برنامه چهار ساله این سهم را به 20 درصد کاهش دهیم امروز حق دسترسی راهآهن در بخش زیربنا بین صفر تا 36 درصد در برخی واگنهاست.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به عبارت دیگر در یکسال اخیر بالاترین نرخ حق دسترسی در واگنهای لبه بلند 36 درصد و لبه کوتاه به سفر رسیده است. هماکنون به میانگین حق دسترسی به حدود 30 درصد کاهش یافته است و میتوان گفت خیلی زودتر از برنامه 4 ساله یعنی آذرماه سال آینده به هدف 20 درصد خواهیم رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه درآمد واگن با کامیون قابل مقایسه نیست، یادآور شد: در 16 ماه اخیر 55 درصد برای شرکتها افزایش درآمد ایجاد شده است، در بخش لکوموتیو شرکتها 61 درصد افزایش یافته، در شرکتهای باری از بخش مخزندارها مجموعا 75 درصد افزایش درآمد داشتهایم.
پورسیدآقایی ادامه داد: به نظر میرسد حدود 38 تا 40 درصد افزایش درآمد در شرکتهای باری داشتهایم. همچنین برای افزایش سرعت سیر قطارها و کاهش توقفها در بخش مسافری دو خطه کردن خطوط در دستور کار قرار گرفته است. از سال گذشته ردیف بودجه 1500 میلیارد تومانی باعث عملیاتی شدن بخش زیادی از پروژههای ریلی شده است.
وی با بیان اینکه در بخشهای زیربنایی پیشرفت زمانبر است، افزود: امروز در گلوگاه مرکزی کشور عملیات اجرایی دو خطه کردن شروع شده و سرمایهگذارانی داریم که در بخش معدنی حضوض دارند. در اظراف گلوگاههای تهران عملیات قراردای انجام شده دو خطه کردن خطوط تهران-قزوین شروع شده است.
وی با اشاره به اینکه عملیات بازسازی محور جنوب پس از 60 سال آغاز شده است، تصریح کرد: این کار را به قیمت حذف چند قطار باری و مسافری انجام دادهایم و تا کنون 40 کیلیومتر به پایان رسیده و تا پایان امسال 60 کیلومتر دیگر بازسازی میشود.
وی با بیان اینکه تا پایان سال آینده محور جنوب به طور کامل بازسازی میشود،اظهار کرد: اختصاص سالانه یک میلایرد دلار به وزارت راه نوید بخش این است که مشکلات شبکه ریلی را برطرف کنیم.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه برای جذب سرمایههای جدید وضعیت بخش خصوصی به گونه ای نیست که واگن جدیدی خریداری کنند، گفت: برای رونق این بخش باید علاوه بر افزایش درآمد شرکتهای خصوصی بخش جذاب سرمایهگذاری را هم ایجاد کنیم. در این راستا معافیت واگنهای باری از حق دسترسی به مدت 42 ماه یا 4 میلیون تن بار در دستور کار قرار گرفته است. تثبیت حق تعرفه دسترسی و عدم افزایش آن باعث شده تا به اندازه وجه مشوق اقتصادی به شرکتهای خصوصی پرداخت شود، یعنی حدود 203 میلیون تومان.
پورسیدآقایی با بیان اینکه 100 درصد صرفهجویی بخش مسافری ریلی به شرکتهای این حوزه برگردانده میشود، افزود: به ازای هر نفر کیلومتر مسافری که با خرید واگن نو جابجایی، دولت 15 سی سی گازوئیل صرفهجویی شده را در اختیار شرکتها قرار میدهد. همچنین مصوبه بسیار مهمی مجلس داشته که بر اساس آن اصل و سود سرمایهگذاری در بخش حمل و نقل ریلی تضمین میشود.
وی با تاکید بر اینکه حداکثر نوسانات ارزی توسط راهآهن تضمین میشود، تاکید کرد: در بخش سیر و حرکت به شدت با کمبود نیرو مواجه هستیم، ممکن است در برخی بخشهای اداری تورم نیرو داشته باشیم اما قطعا راهآهن نیازمند نیروی انسانی است.
انتهای پیام/