ایران بزرگترین تولید کننده وصادر کننده زعفران در دنیا است.گسترش صادرات زعفران با توجه به مزیت نسبی این محصول ، ارز آوری قابل توجه واهمیتی که زعفران از نظر تولید ،سطح زیرکشت ،اشتغالزایی وقابلیت توسعه صادرات دارای اهمیت فراوانی است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ؛زعفران محصول کشاورزی است و یک گل، هدف تلاش مستمروسخت کوشانه کشاورز است.

محصول زعفران گران ترین وارزشمند ترین چاشنی غذایی جهان بوده ومصارف غذایی ، دارویی وصنعتی دارد .

این محصول از جمله نادرترین محصولاتی است که می تواند جنبه زراعی وتزئینی نیز داشته باشد.

کشت وکار زعفران در ایران قدمت تاریخی داشته و دانشمندان وپژوهندگان ، وطن اصلی آن را ایران می دانند .

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، کشاورزی را محور اصلی توسعه اقتصادی می داند ومعتقد است باید به همین میزان به این بخش توجه و اهمیت داده شود.

غلامحسین شافعی می گوید : به رغم محرومیت ها و محدودیت های فراوان، زعفران می تواند از جمله زمینه ها و مبنای حرکت توسعه روستایی در دو استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی باشد.

وی با بیان اینکه امروزه کشت زعفران تنها امید معیشت مردم در بسیاری از روستاها و مناطق توسعه نیافته این دو استان است، افزود: اگر به این محصول عنوان کالای فوق استراتژیک هم بدهیم، کم است.

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین می گوید : سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی پارسال 65 هزار هکتار بود وامسال نسبت به پارسال کاهش 30تا 35 درصدی در زمینه برداشت زعفران داشته ایم .

محمد رضا قدسی دلیل این کاهش را سرما وگرمای بیش از اندازه ومدیریت مزارع عنوان می کند ومی گوید : این کاهش تولید موجب افزایش نسبی قیمت زعفران در بازار ها می شود.

با چیدن گل زعفران وبیرون کشیدن کلاله از گل ،هدیه ای به انسان عرضه می شود که با لطافت وبوی خوشش اندکی از خستگی کار روزانه را از تن آنها بیرون می کند .

امین اسلامی کشاورزی باخرزی است که توانسته از 2 هکتار زمین خود 37 کیلو زعفران خشک برداشت کند.

او در رابطه با شیوه صحیح تولید زعفران گفت : استفاده از پیازهای مناسب ومرغوب با فاصله 15 سانت در زمین ، آبیاری درزمان مناسب که برای هرزمین متفاوت است وآب وهوای سرد در افزایش برداشت گل زعفران با کیفیت بالاترموثر است .

این کشاورز باخرزی از مسئو لین انتظار حمایت بیشتری داردومهمترین مشکل کشاورزان در بخش زعفران کاری را مربوط به کمبود آب می داند .

جداسازی سریع وبا دقت کلاله ازخامه ، قرار ندادن زعفران خیس درمقابل آفتاب برای خشک شدن و عدم سرایت مجدد رطوبت گرفته شده به زعفران، پس از برداشت گل زعفران از جمله نکات با اهمیت درتولید زعفران مرغوب و با کیفیت است .

با توجه چندین تن زعفرانی که در ایران تولید می شود اگر به کمک شرکت های داخلی به بهترین نحو ممکن فرآوری ، بسته بندی و صادر شود آن گاه چندین سفیر کارکشته خواهیم داشت وانتقال دهنده فرهنگ کشور صادر کننده هستیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در مورد شرایط بسته بندی این محصول می گوید : بسته بندی زعفران باید بهداشتی ، دارای نام کشورمبدا، تاریخ تولید وانقضا،نام شرکت تولید کننده ونام محصول باشد .

میری گفت : در داخل بسته بندی های زعفران بروشورهایی گذاشته می شود که این امر باعث آشنایی مصرف کنندگان زعفران ایران باخواص دارویی و مناطق کشت زعفران می شود.

غلامحسین شافعی خاطرنشان کرد: از آن جایی که محصول و کالایی مشابه زعفران با ظرفیت نفوذ بالا در بازارهای جهانی و قدرت تولید 94 درصدی نداریم، زعفران کالایی بی بدیل و بی نظیراست.

زعفران محصولی ارزآور اما بی نیاز به ارز

برخورداری از محصولات کشاورزی دارای مزیت تولیدی وصادراتی به منظور برقراری یک جریان با ثبات تامین ارز در فرآیند توسعه ی این کشورها دارای اهمیت است و با توجه به قیمت بالای زعفران،این محصول درصادرات غیر نفتی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص می دهد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ازصادرات این محصول به 51 کشور وبه 5 قاره خبر داد و افزود : کشورهای امارات متحده عربی ،اسپانیا ،چین ،عربستان صعودی به ترتیب بیشترین کشورهایی هستند که زعفران به آنجا صادر می شود .

غلامرضا میری با اعلام اینکه از خراسان رضوی 100میلیون دلار زعفران صادر شده است ، یاد آور شد : صادرات زعفران تا پایان مهر امسال به 71 تن رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی و ارزشی 36 درصد افزایش داشته است.

او درباره دلیل این افزایش صادرات زعفران می گوید: با برداشتن محدودیتهایی قانونی از جمله اخذ عوارض ،مالیات بر صادرات ،کد ملی کشاورز وبرگشت ارز از کشور در دولت جدید باعث افزایش صادرات شده است .

آیا ایران به جایگاه واقعی خود در صادرات زعفران رسیده است ؟

نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران افزود : متاسفانه ایران به جایگاه واقعی خود در صادرات زعفران نرسیده است وبرای قرار گرفتن دراین جایگاه باید زعفران ایرانی را با نام و نشان ایرانی در کشورهای وارد کننده به مصرف کننده عرضه کنیم که برای این منظور ضروری است حمایت از صادرکننده ،برگزاری نمایشگاه ها یی در رابطه با زعفران وتبلیغات مثبت درباره این گیاه هزاره سوم انجام شود.

میری معتقد است خرید تضمینی زعفران باعث آرامش خیال کشاورز وصادر کننده از لحاظ تثبیت قیمت می شود.

شکی نیست که آینده بازار زعفران جهان ازآن ایران خواهد بود به این شرط که هر گزاز کیفیت به دست آمده برنگردد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: مشهد ، زعفران ، طلای سرخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.