سخنگوی سابق وزارت امور خارجه آمریکا گفت 50 سال تحریمهای آمریکا علیه کوبا بی‌‌فایده بوده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، پی جی کراولی در گفتگو با این شبکه درباره روابط آمریکا و کوبا گفت: باید قبول کرد 50 سال تحریمها و محدودیتها علیه کوبا نتیجه چندانی برای آمریکا نداشته است. کاری که اوباما می خواهد انجام دهد، تصمیم یکباره نبوده است بلکه محصول تغییراتی است که در طول سالها در سیاست آمریکا درباره کوبا اتفاق افتاده است. باید توجه داشت در چندین دهه گذشته کوبا توانسته بود با بهانه قراردادن تحریمها، به سرکوب مخالفان سیاسی ادامه دهد و در این مدت کوبا توانسته بود به خودکفایی برسد و روی پای خود بایستد.»

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه آمریکا درباره مانع تراشی جمهوریخواهان برای بهبود روابط آمریکا با کوبا گفت: «روند بهبود روابط میان آمریکا و کوبا و برقراری روابط کامل دیپلماتیک میان دو کشور روندی نسبتا کند خواهد بود بنابراین لغو تحریمها نیز به تدریج انجام خواهد شد. در واقع واشنگتن و هاوانا قرار است پنجاه سال خصومت را برطرف کنند و این زمان می برد. در این میان کنگره می تواند این روند را دشوارتر کند و رئیس جمهور را به پرداخت تاوان برای این تصمیم وادار کند. آنها ممکن است در انتصاب سفیر آمریکا در کوبا مانع تراشی کنند. با وجود این رئیس جمهور آمریکا این توان را دارد که اجازه روان تر شدن سفرها را به کوبا و برعکس بدهد و انتقال پول از آمریکا را به کوبا تسهیل کند. همچنین امکان کاهش محدودیتهای اقتصادی و تجارت با کوبا وجود دارد. اینها می تواند گامهای بسیار مهمی باشد.» 

کراولی درباره احتمال سفر اوباما به کوبا گفت:« به نظر من این اتفاق بسیار بعید است اما احتمال دارد که دیگر مقامات ارشد آمریکایی از جمله وزیر خارجه به کوبا بروند. البته همه اینها بستگی به واکنش و پاسخ کوبا دارد. رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا در سالهای اخیر درباره آزادسازی اقتصادی صحبت کرده است اما آزادسازی سیاسی کوبا موضوعی کاملا متفاوت است. بنابراین این روند فرایندی گام به گام خواهد بود. از نظر من احتمال سفر اوباما به کوبا از احتمال نرفتن او به این سفر کمتر است. »

کراولی گفت:« درباره همه این سه کشور، رویکردها و نزدیکیهای منطقی از طرف آمریکا صورت گرفته است. درباره کوبا، تغییر اساسی را در راهبرد آمریکا شاهدیم. درباره ایران می بینیم که مذاکرات با ایران ادامه دارد. اما کره شمالی به این تلاشها پاسخ نداده است. در واقع کره شمالی حاضر نیست تسلیحات اتمی خود را در ازای عادی سازی روابط با آمریکا و دیگران کنار بگذارد.  اخیرا نیز شاهد حملات اینترنتی کره شمالی به شرکت فیلمسازی سونی در آمریکا هستیم. در واقع با بهبود روابط آمریکا با کوبا، عملا کره شمالی و پیونگ یانگ به تنها پایگاه باقی مانده از جنگ سرد تبدیل خواهد شد. »



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار