مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مقدمه کتاب قانون آینده و آینده قانون را مورد مطالعه و ارزیابی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مقدمه کتاب قانون آینده و آینده قانون را مورد مطالعه و ارزیابی قرار داد. 

بنا به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات بنیادین حکومتی این مرکز اعلام کرد: مقدمه جلد اول کتاب «قانون آینده و آینده قانون» اثر سام مولر، استاورس زوریدیس، مورلی فریشمن و لاورا کیستمکر است. در این جلد ویراستاران، از اندیشه و تفکر متخصصان متعددی در حوزه‌های مختلف علمی در خصوص مسئله آینده قانون و قانون آینده بهره برده و اندیشه‌های این متخصصان را تحت عنوان «بخش‌های فکری» نام گذاری کرده‌اند. 

مرکز پژوهش‌ها با بیان این مطلب که این کتاب جامع‌ترین، کامل‌ترین و علمی‌ترین اثری است که در زمینه آینده قانون و قانون آینده نوشته شده و امید است که این کار برای دانشجویان و محققان رشته آینده پژوهشی و سایر رشته‌های دیگر اعم از جامعه‌شناسی، اقتصاد، پزشکی، زیست‌شناسی، حقوق، بانکداری، زبان‌شناسی و غیره مثمرثمر واقع شود.‌‌ همان گونه که نویسندگان این کتاب به آن اشاره کرده‌اند، آینده پژوهی یک حوزه میان رشته‌ای و چند رشته‌ای است که از دیدگاه‌ها و رویکردهای همه رشته‌ها برای پرداختن به مسائل و پدیده‌های مختلف اعم از تکنولوژی، قانون بین المللی، قانون جرائم، قانون قضایی، قانون داخلی، حاکمیت و غیره استفاده می‌کند. 

در ادامه گزارش مرکز پژوهش‌ها با اشاره به اینکه مقدمه این کتاب مربوط به گزارش کار ویراستاران – سام مولر، استاورس زوریدیس، مورلی فریشمن و لاورا کیستمکر – در خصوص ساختار و اهداف و محدودیت‌های این اثر است، اضافه شده است: آنان هدف این کتاب را آینده پژوهی در رابطه با قانون فرض می‌گیرند؛ هر چند اذعان می‌کنند این امر مهم، کاری دشوار است.‌‌ همان گونه که اذعان دارند: «پیش بینی معمولا سخت و دشوار است، به ویژه زمانی که مربوط به آینده باشد». پیش بینی کردن آینده قانون ابتدا به پیش بینی کردن شرایط و موقعیت جهان همچون یک کل نیازمند است. 

در ادامه این گزارش آمده است: قانون معاصر و نهادهای قانونی در معرض تغییرات مهمی واقع می‌شوند، به شیوه‌ای که جهان در معرض تغییرات قرار گرفته است. بنابراین، گزارش حاضر قصد دارد دامنه‌ای از چالش‌هایی که امروزه قانون و نظام‌های قانونی با آن مواجه شده‌اند و برخی از چالش‌هایی را که با آن مواجه خواهند شد بررسی کند. 

ابتدای گزارش حاضر با این بحث کلی آغاز می‌شود که بشر چطور برای آینده آماده شود یا اینکه، برای رسیدن به یک آینده مطلوب به چه اموری نیاز دارد. نویسندگانی که در این کتاب مشارکت دارند همگی مجموعه‌ای از سوالت را ارائه کردند از قبیل: 

مهم‌ترین چالش‌های توسعه قانون را در چه مسئله‌ای می‌بینید؟ احتمالا با چه پیشرفت‌هایی در دو یا سه دهه پیش رو مواجه خواهید بود؟ این پیشرفت‌ها برای نظام‌های قانونی در نظم قانون بین المللی همچون یک کل چه معنایی دارند؟ 

هریک از نویسندگان از موضع و چشم انداز علمی خودشان به این سوالات می‌پردازند؛ برخی به نقش جهانی شدن در قانون و قانون بین المللی و داخلی اشاره می‌کنند و برخی دیگر به نقش کلان شهر‌ها و پیشرفت فناوری در قانونگذاری داخلی و بین المللی می‌پردازند. 

در این بخش، ابعاد قانون جهانی شدن، نقش قانون در این فرآیند و پیامدهای آن برای نظام‌های قانونی به طور نسبی مورد بررسی قرار گرفته و با ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جهانی شدن مقایسه شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: مرکز ، پژوهش ، مجلس ، قانون ، آینده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار