امام جمعه مشهد گفت : تاریخ اسلام بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) تلخ ترین و سیاه ترین روزهای خود را سپری کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران؛ آیت الله سید احمد علم الهدی در جمع عزاداران رضوی در رواق امام خمینی حرم مطهر امام رضا (ع) گفت: دشواری رسالت پیامبر اکرم (ص) نسبت به سایر پیامبران الهی پس از رحلت ایشان و مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تجلی می یابد.

وی افزود: رویدادهایی مانند نادیده گرفتن سخنان پیامبر اکرم (ص) درباره جانشینی حضرت علی (ع) و غصب فدک پس از رحلت ایشان رخ داد که تاریخ اسلام را دگرگون ساخت.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه روزهای پس از رحلت رسول خدا (ص) از مهمترین برهه زمانی در تاریخ اسلام است، افزود: با رحلت رسول خدا (ص) جریان سقیفه اتفاق افتاد که آثار و پیامدهای بسیاری داشت.

وی ادامه داد: از تلخ ترین آثار جریان سقیفه هجمه به خانه حضرت فاطمه (س) به منظور بیعت گیری برای ابوبکر بود؛ در این هجمه، حضرت فاطمه (س) دچار صدمات جسمی و روحی شدند که شهادت ایشان را در پی داشت.

امام جمعه مشهد گفت: 70 روز قبل از رحلت پیامبر اکرم (ص) جریان غدیرخم اتفاق افتاد و مسلمانان همه نسبت به جانشینی امام علی (ع) آگاه بودند اما گروهی از قبل زمینه برای غصب خلافت آماده کرده بودند.

آیت الله علم الهدی افزود: این گروه به گونه ای کار ها را انجام دادند که جریان به نفع خودشان تمام شود لذا وقتی رسول اکرم (ص) موضوع را فهمیدند چند اقدام را برای خنثی سازی فعالیت های آنان انجام دادند که مهمترین اقدام آن حضرت کتابت وصیت نامه بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سکوت مردم در حوادث هفته اول بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) و تداوم سکوت تا سالها بعد افزود: در آن سالها جامعه اسلامی هیچ واکنشی نسبت به تجاوزات حکومت از خود نشان نداد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جامعه آن روز حتی از اعتراضات حضرت فاطمه (س) و امام علی (ع) به راحتی گذشتند و طی یکی دو روز بیعت ابوبکر را به مسجد کشاندند و توانستند با سر و صدا، تهدید و ارعاب مردم مدینه را به بیعت مجبور کنند.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.