کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با کاهش بهای نفت خود و همچنین به سبب ناکامی در متنوع کردن اقتصادهایشان طی یک دهه ،‌ اکنون خود را برای مواجهه با دوران هایی دشوار آماده می کنند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین در گزارشی به قلم "عمر حسن" با عنوان "کاهش بهای نفت بر اقتصاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تأثیر منفی گذاشته است"، نوشت: تحلیلگران بر این باورند کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با کاهش بهای نفت خود و همچنین به سبب ناکامی در متنوع کردن اقتصادهایشان طی یک دهه ،‌ اکنون خود را برای مواجهه با دوران هایی دشوار آماده می‌کنند .

شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس - شامل بحرین، کویت، عمان، قطر ، عربستان سعودی و امارات متحده عربی - به زودی به سبب سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی با مشکلاتی مواجه خواهند شد زیرا بهای نفت در سال 2014 به شدت کلاهش یافته و به حدود 60 دلار در هر بشکه رسیده است.

پیش بینی می‌‌شود کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس - که  17 میلیون و 500 هزار بشکه نفت در روز تولید می کنند - دست کم نیمی از درآمدهاینفتی خود را - حدود 350 میلیون دلار در سال - بر اساس بهای کنونی نفت در بازار از دست بدهند . 

درآمدهای نفتی حدود 90 درصد از درآمد کلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل می دهد و با توجه به بهای کنونی نفت در بازارها که بسیار کمتر از پیش بینی ها درباره بودجه این کشورهاست ، دولت های عضو شورای همکاری خلیج فارس سال آینده با کسری بودجه مواجه خواهند شد.

آنها مطمئنا سیاست کاهش هزینه ها را در پیش خواهند گرفت که این موضوع نگرانی ها را درباره نارضایتی های عمومی و در نهایت رکود اقتصادی افزایش می دهد.

کاهش شدید بهای نفت همچنین سبب کاهش ارزش سهام در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و در نتیجه موجب حذف میلیاردها دلار از ارزش بازار در سراسر منطقه شد و به شرکت های خصوصی به شدت‌ آسیب زد.

جاسم السعدون اقتصاد دان کویتی اعلام کرد عمق مشکل این است که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس فرصت را برای استفاده از درآمدهای بخش انرژی به منظور متنوع کردن اقتصاد خود مغتنم نشمردند و همچنان اقتصادی وابسته به نفت دارند.

اقتصاددانان در این باره هشدار می دهند که با وجود سرمایه های هنگفتی که این کشورها در اختیار دارند ، کاهش طولانی مدت بهای نفت در بازارها سبب آسیب دیدن کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواهد شد.

صندوق بین المللی پول هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد:« الگوی رشد اقتصادی متداول در بیشتر کشورهای صادرکننده نفت سبب شده است آنها در مقابل کاهش مداوم بهای نفت آسیب پذیر شوند.» اوهمچنین گفت:« آنها زمان زیادی برای متنوع کردن اقتصاد خود داشتند.»

موسسه اعتبار سنجی استاندارد اند پورز  نیز هشدار داده است ادامه کاهش بهای نفت احتمالا سبب کند شدن روند رشد اقتصادی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، کاهش هزینه های طرح های عظیم زیرساختی آنها و آسیب دیدن بخش خصوصی  خواهد شد.

موسسه استاندارد اند پورز چشم اندازها را درباره عربستان سعودی، عمان و بحرین کاهش داد اما به سبب میزان ذخایر ارزی این کشورها رتبه اعتباری آنها را کاهش نداده است. صندوق بین المللی پول اعلام کرد به جز عمان و بحرین که دچار کسری بودجه هستند، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کوتاه مدت تحت تأثیر کاهش بهای نفت قرار خواهند گرفت و باید به ذخایر ارزی خود روی آورند.

صندوق بین المللی پول هشدار داد از این وجوه « تنها برای دور ه ای موقت می توان استفاده کرد.»

در بخش هایی از منطقه این روند تقریبا آغاز شده است. عربستان سعودی به عنوان یک قدرت منطقه ای تأکید کرده است با روی آوردن به ذخایر ارزی خود سطح بالای هزینه های خود را همچنان حفظ خواهد کرد.

اما کویت از کاهش هزینه های خود خبر داده است و در پی حذف یارانه بنزین و برق است. در امارات متحده عربی، مقامات دبی از اجرای طرح هایی برای افزایش هزینه های مصرفی برق و آب خبر دادند. برخی دیگر از کشورها نیز اقدامات مشابهی را در پیش گرفته اند.

موسسه اعتبار سنجی مودیز اعلام کرد کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس احتمالا کاهش هزینه های خود را از « بخش های غیر راهبردی » آغاز خواهند کرد اما در نهایت مجبور به انتخاب های دشواری هستند.

این موسسه اعلام کرد:« کند کردن یا حتی متوف کردن روند افزایش هزینه های در دولت های کنونی از جمله اجرای اصلاحات کاری بسیار دشوار خواهد بود زیرا دولت ها در پی اجرای سیاست هایی برای حفظ رفاه اجتماعی هستند.»

صندوق بین المللی پول اعلام کرد از آنجایی که درآمدهای نفتی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از حدود 100 میلیارد دلار در سال 2000 به 729 میلیارد دلار در سال گذشته افزایش یافت ، هزینه های عمومی نیز از حدود 150 میلیارد دلار به 547 میلیارد دلار رسید.

اما این هزینه ها اغلب بر بخش هایی نظیر دستمزدها و یارانه های متمرکز بوده است نه سرمایه گذاری در بخش های بزرگ.

ام آر راجو رئیس بخش تحقیقاتی مرکز مالی کویت اعلام کرد:« هزینه های کنونی از میزان درآمدها فاصله بسیاری دارد.»

کارشناسان می گویند کاهش این هزینه ها در حال حاضر کاری بسیار دشوار است زیرا این به معنای اتخاذ تصمیماتی مهم در زمینه دستمزدها و یارانه هاست.

کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نظام رفاه اجتماعی را در پیش گرفته اند که سالانه 160 میلیارد دلار برای آنها هزینه دارد و سعدون اعلام کرد وضع مالیات از سوی آنها به امری «اجتناب ناپذیر» تبدیل شده است. چنین اقداماتی سبب بروز نارضایتی های شدیدی خواهد شد. اما سعدون اعلام کرد این کشورها در نهایت باید دست به اقداماتی بزنند که می تواند سبب بروز ناآرامی های اجتماعی شود که در دیگر کشورهای منطقه رخ داده است. او گفت:« این اقدامات از نظر سیاسی بسیار حساس تلقی می شوند اما گزینه دیگر وقوع بهای عربی در منطقه خلیج فارس است. این ها گزینه های دشواری هستند.»



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار