به گزارش
خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران به نقل از رانس پرس رقابتهای موتوجی پی در 4 کلاس مختلف 800 سی سی، 500 سی سی، 250 سی سی و 125 سی سی برگزا میشود اما محبوبترین و اصلیترین آن را میتوان رقابتهای کلاس 500 سی سی دانست.
تاکنون 815 مسابقه بینالمللی موتورسواری و 580 رقابت موتوجی پی (جایزه بزرگ) طی 90 سال گذشته انجام شده است. در این مدت 16 کمپانی مطرح و جدیدترین محصولات موتوری خود را راهی مسابقات کردهاند که هوندا با 263 عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم موتورسواری است. هوندا در مجموع 32 درصد از مسابقات را با پیروزی پشت سر گذاشته است.
رتبه دوم بیشترین قهرمانی متعلق به تیم یاماها و رتبه سوم متعلق به تیم MV آگوستا است. جالب آنکه آخرین قهرمانی تیم آگوستا مربوط به سال 1976 میشود اما قبل از آن سال 139 عنوان قهرمانی کسب کرده بود و هنوز هیچ تیم موتورسواری نتوانسته به چنین رکوردی دست یابد تا عنوان سری را از آگوستا بگیرد.
در ادامه کمپانیهای سازنده موتورهای مسابقهای که بیشترین تعداد قهرمانی در رقابتهای موتوجی پی را به خود اختصاص دادهاند آمده است:
1-هوندا: 263 قهرمانیهمانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، هوندا 32 درصد از مجموع مسابقات را با قهرمانی پشت سر گذاشته است. متریم موتورسواری هوندا در بلژیک است و دو راننده آن دنی پدروسا و مارک مارکز هستند. مارک مارکز در 2 سال گذشته قهرمان 19 مسابقه موتورسواری بوده، التبه والنتینو روسی موتورسوار سابق هوندا دارای رکورد 33 قهرمانی و دنی پدروسا هم تیمی مارکز دارای رکورد 26 قهرمانی است. مارکز قهرمان رقابتهای موتوجی پی در سال 2013 و 2014 است و امید زیادی در مورد موفقیتهای بیشتر او در سالهای آینده وجود دارد. دنی پروسا و مارک مارکز در فصل 2015 مدل RC213V هوندا را هدایت میکنند.
2- یاماها: 5-2 قهرمانیرقیب اصلی تیم هوندا، یاماها است. آنان والنتیو روسی را در اختیار دارند که دارای 82 قهرمان در مسابقات پریمر کلاس و 49 قهرمانی موتوجی پی است. خورفه لدرنزو دیگر موتورسوار یاماها است و تاکنون 33 قهرمانی موتوجی پی را به نام یاماها ثبت کرده مقر اصلی تیم یاماها در ایتالیا بوده و در مسابقات فصل جدید از مدل یاماها YZR-M1 استفاده میکنند. روسی و لورنزو در مجموع 40 درصد از قهرمانیهای یاماها را رقم زدهاند. لورنزو قهرمان سالهای 2010 و 2012 و روسی قهرمان سالهای 2004، 2005، 2008 و 2009 است.
3- MV آگوستا: 139 قهرمانیکارخانه موتورسازی آگوستا در ایتالیا بنا نهاده شده و قهرمانی 17 درصد از مسابقات موتوجی پی طی 65سال گذشته را به نام خود ثبت کرده است. معروفترین موتورسوار این تیم جیاکومو آگوستینی بود که به 62 قهرمانی در رقابتهای موتوجی پی رسید. دوران درخشش این تیم از 2 دهه فراتر نرفت و آنان از سال 1976 تاکنون هیچ قهرمانی را تجربه نکردهاند.
4- سوزوکی: 90 قهرمانیمقر تیم در انگلیس بنا شده و 2 موتورسوار به نامهای الکسی اسپارگارد و ماوریک وینالس در اختیار دارد. تیم سوزوکی در کلاس 500 سی سی عملکرد بهتری نسبت به کلاس 125، 250 و یا 800 سی سی داشته و البته آخرین قهرمانی آنان به سال 2000 بر میگردد. کوین شوانس موتورسوار اسطورهای سوزوکی است که در 25 رقابت به قهرمانی رسید. سوزوکی با موتور مسابقهای GSX-RR در رقابتهای سال 2015 شرکت میکند.
5- گیلرا: 35 قهرمانیطبیعی است اگر نام گیلرا برای همه ما ناآشنا باشد زیرا این کمپانی موتورسازی در سال 1957 و بنا به دلایل مالی مجبور به کنارهگیری از مسابقات رسمی شد. شروع فعالیت این تیم ایتالیایی به پس از جنگ جهانی باز میگردد. آنان در 8 سال به 6 قهرمانی دست یافتند و مشخص است از جمله تیمهای قدرتمند آن زمان بودند. در 9 سال نخست برپایی مسابقات موتوجی پی و در کلاس 500 سی سی مجموعا 77 رقابت برگزار شد که گیلرا فاتح 35 مورد از آنان بود. جئوف داک موتورسواری بود که 14 مورد از این قهرمانیها را برای خود و تیمش به دست آورد.
6- دوکاتی: 31 قهرمانیکیسی استونر پرافتخارترین موتورسوار این تیم ایتالیایی بود. 23 قهرمانی از مجموع 31 قهرمانی دوکاتی را وی بدست آورد. دوکاتی همراه با دوموتورسوار خود، آندرئا دوویزیوس و کارل کراچلو و موتورسیکلت دوکاتی GP14 در مسابقات سال 2015 شرکت میکند.
7- نورتون: 21 قهرمانیکارخانه انگلیسی نورتون در سال 1898 تاسیس شد و از سال 1949 رسما در مسابقات موتوجی حاضر شد. دوران حضور نورتون در مسابقات بسیار کوتاه بود زیرا در سال 1985 اعلام کنارهگیری کرد.
8- AJS: 5 قهرمانیکارخانه AJS قبل از آغاز جنگ جهانی برپا شد اما حضور این تیم انگلیسی در مسابقات موتورسواری به سال 1949 برمیگردد. آنان هم چندان در مسابقات رسمی دوام نیاورده و پس از کسب این افتخارات اعلام کنارهگیری کردند.
9- کاگیوا: 3 قهرمانیهرچند کارخانه کاگیوا تولیدکننده انواع موتور سیکلتهای گازی (Moto Gazzi) ایتالیایی بود اما مقر تیم مسابقهای آن در انگلیس بنا نهاده شد. ادی لاوسن یک قهرمانی و جان کوشینسکی 2 قهرمانی برای این تیم به ارمغان آوردند. آخرین قهرمانی آنان به سال 1957 و مسابقات گراندپری بلژیک باز میگردد.
10- کاوازاکی: 2 قهرمانیباورش کمی سخت است اما کاوازاکی در کلاس 500 سی سی فقط 2 قهرمانی جهانی در اختیار دارد. مقر تیم کاوازاکی در هلند است و بیشتر موفقیتهای آنان در کلاس 125، 250 و 350 سی سی بدست آمده مارکو ملاندری و جان هاپکینز 2 موتورسوار کاوازاکی هستند و موتور مدل کاوازاکی نینجا ZX-RR را هدایت میکنند.
انتهای پیام/