حجت‌الاسلام علی كمساری كارشناس مسائل دینی و فرهنگی معتقد است برگزاری جشنواره ملی نماز و نیایش بهترین راه برای عمومی شدن فرهنگ دینی و تجلی این فرهنگ در آثار سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی است.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، حجت‌الاسلام علی كمساریlمعاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) درباره برگزاری تازه‌ترین دوره از جشنواره نماز و نیایش گفت: برگزاری این جشنواره راهی برای شكوفایی خلاقیت جوانان فیلم‌ساز، فیلم‌نامه‌نویس و عكاس است تا از طریق این جشنواره تولیدات هنری و دینی خود را به نمایش بگذارند.
 
وی ادامه داد: به اعتقاد من برگزاری جشنواره ملی نماز و نیایش بهترین راه برای عمومی شدن فرهنگ دینی و تجلی این فرهنگ در آثار سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی است.
 
حجت‌الاسلام علی كمساری با اشاره به این مطلب كه نباید اجازه داد برگزاری جشنواره‌هایی از این دست به شكل صوری و آماری برگزار شود گفت: تأثیرگذاری نشان دادن جلوه‌های زیبا و انسانی دین از طریق فعالیت‌های هنری به‌خصوص سینما بر كسی پوشیده نیست. ولی متأسفانه شاهد نوعی تكرار آثار سینمایی در جشنواره‌های مختلف هستیم و برخی از فیلم‌ها به‌صرف داشتن المان‌هایی از جلوه‌های دین به‌دفعات در جشنواره‌های مختلف موضوعی حضور پیدا می‌كنند.
 
وی ادامه داد: حضور این‌چنینی فیلم‌های كوتاه، مستند و فیلم‌نامه و عكس در جشنواره‌های متعدد از ارزش رویدادهای فرهنگی و هنری می‌كاهد و درنهایت دستاورد ارزنده‌ای برای دست‌اندركاران برگزاری جشنواره موردنظر به دنبال نخواهد داشت.
 
این كارشناس مسائل مذهبی در حوزه سینما متذكر شد: از همین رو دست‌اندركاران اجرایی نباید اجازه دهند كه جشنواره‌هایی از این دست به شكل صوری و بدون كشف یك استعدادهای جوان و خلاق تشكیل شود.
 
حجت‌الاسلام علی كمساری در ادامه با اشاره به این مطلب كه تلویزیون به‌عنوان رسانه ملی نقش مؤثری در نمایش آثار برتر دینی در جشنواره‌های مختلف دارد گفت: بر كسی پوشیده نیست كه تلویزیون به‌عنوان یك رسانه جمعی در نمایش آثار دینی می‌تواند مؤثر واقع شود. اما تجربه شخصی من از برگزاری جشنواره فیلم دینی اشراق نشان داد كه رسانه ملی انگیزه‌ای برای نمایش آثاری از این دست دارد.
 
وی ادامه داد: درواقع تلویزیون علی‌رغم اینكه می‌تواند آثار برگزیده جشنواره‌های موضوعی چون جشنواره‌های دینی را با كمترین هزینه در معرض دید همگان بگذارد، ولی متأسفانه پس از برگزاری جشنواره فیلم دینی اشراق كه سال گذشته در قم برگزار شد؛ باانگیزه‌های كافی وارد نشد و آثار برتر این جشنواره را باوجود قول‌های مساعدی كه داده بود پخش نكرد.
 
حجت‌الاسلام علی كمساری كارشناس مسائل دینی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب كه برگزاری جشنواره‌های موضوعی تأثیرگذار است گفت: برگزاری جشنواره‌های موضوعی در تولید آثار مرتبط با موضوع جشنواره می‌تواند تأثیر گزار باشد و جشنواره ملی نماز و نیایش هم از این قاعده مستثنی نیست. اما این موضوع كه آیا برگزاری جشنواره‌هایی از این دست می‌تواند جریان ساز باشد جای تأمل دارد.
 
انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار