روغن از جمله مواد غذایی است که جدا از تآثیر مستقیم در سلامتی انسان نقش مهمی در طعم مناسب غذا دارد .

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران  در ذیل به چند نکته کلیدی برای مصرف بهینه روغن اشاره می کنیم .

پخت و پز با روغن
پخت و پز در درجه حرارت بالا می‌تواند به روغن آسیب برساند. اسید چرب امگا-3 بالا در روغن برای سرخ کردن کمتر مناسب است و حرارت نه تنها باعث تخریب اسیدهای چرب می‌شود، بلکه می‌تواند باعث تغییر آن به مواد مضر نیز گردد. روغن‌های هیدروژنه شده اغلب برای پخت و پز استفاده می‌شوند، زیرا این روغن‌ها قبلا به وسیله فرآیند شیمیایی به ترکیباتی که کمتر در اثر حرارت آسیب می‌بینند تغییر داده شده اند.
 
روغن‌هایی که اشباع و تک اشباع بالایی دارند، بیشتر در برابر حرارت پایدارند، مانند روغن بادام زمینی و زیتون و روغن‌های آسیب‌پذیر بهتر است در دمای اتاق مورد استفاده قرار گیرند. هیچ‌گاه روغن را تا نقطه دود حرارت ندهید، زیرا این کار نه تنها به محتویات اسید چرب روغن آسیب می‌زند، بلکه طعم آنها را نیز تغییر می‌دهد.
 
نگهداری روغن
در صورت خرید روغن به مقدار زیاد، آنها را در بطری های تیره نگهداری نمایید. نگهداری در بطری های شفاف، باعث جذب نور توسط روغن و اکسیداسیون اسیدهای چرب آن می شود. اگر روغن در بطری‌های شفاف عرضه شده است، با پوشش تیره آن را بپوشانید. درب بطری را بعد از هر بار مصرف کاملا ببندید، چرا که تماس با هوا بر کیفیت روغن اثر می‌گذارد. روغن را در مقادیر کم خریداری کرده و در یک یا دو ماه استفاده کنید. هر چه روغن طبیعی‌تر باشد زودتر فاسد می‌شود.

خواندن برچسب‌ها
از خریدن روغن‌هایی که فقط بر روی برچسب آن نوشته شده است "روغن گیاهی" خودداری کنید. برای انتخاب یک روغن باید مقدار تمامی ترکیبات موجود در آن را بدانید. مقادیر امگا-3 و امگا-6 موجود در روغن ها باید بر روی برچسب ها ذکر شود. در مورد عبارت گمراه کننده "بدون کلسترول" آگاه باشید، زیرا اصولا روغن‌های گیاهی فاقد کلسترول می‌باشند. هنگام خواندن برچسب فقط به مقدار کلسترول توجه نکنید، بلکه همچنین مقدار روغن‌های اشباع را چک کنید.
 
روغن نارگیل و پالم کرنل اسیدهای چرب اشباع بالایی دارند، هر چند بدون کلسترول هستند. به عنوان جایگزین چربی‌های اشباع می توانید از روغن ذرت، کانولا و روغن مایع مخلوط استفاده نمایید.

مصرف بهینه (اقتصادی)
به خاطر داشته باشید که روغن‌ها چربی های مایع می باشند. هر چند بهترین روغن‌ها در حدود 120 کالری انرژی در یک قاشق غذاخوری دارند، روغن‌ها را بهینه مصرف کنید. روغن را در قاشق ریخته و سپس بر روی سالاد پخش کنید. اگر روغن را به طور مستقیم از داخل بطری نریزید، روغن کمتری مصرف خواهید کرد.

روغن را تا چه مدت‌زمانی میتوان نگه‌داری كرد؟
مدت زمان ماندگاری محصولات روغنی جامد و مایع روی ظرف آنها درج شده است، اما باید توجه داشت كه این مدت زمان ماندگاری به میزان زیادی به شرایط نگهداری و استفاده آنها بستگی دارد. برای دستیابی به بهترین نتیجه، محصولات روغنی باید در یك مكان سرد، خشك، دور از بوی شدید و تابش مستقیم آفتاب و نیز منابع گرمایشی (بخاری، ماشین ظرفشویی و موتور سردكننده ها) نگهداری شوند.

آیا لازم است روغن در یخچال نگه‌داری شود؟
پیشنهاد می شود روغن ها در شرایط معمول در كابینت آشپزخانه (دمای 25-15 درجه سانتیگراد) نگهداری شوند. اگر در یك منطقه آب و هوایی گرم زندگی می‌كنید و ترجیح میدهید كه روغن را در یخچال نگهداری كنید، به این موضوع توجه داشته باشید كه سرما باعث می شود روغن های جامد سفت تر شوند و روغن های مایع نیز غلیظ‌ تر شده و تا حدودی کدر به نظر برسند. اگر اجازه دهید كه محصول به دمای محیط باز گردد، ظاهر آن به حالت طبیعی برخواهد گشت و نتیجه بهتری را به شما خواهد داد.
 
منبع : سایت پرشین پرشیا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار