مردی که از "اسنودن" و دست اندرکاران فیلم "شهروند چهار" شکایت کرده بود، ادعا می کند این فیلم سه قانون آکادمی را زیر پا گذاشته است.

به گزارش خبرنگار سینمای جهان باشگاه خبرنگاران، به نقل از هالیوود ریپورتر، مرد اهل شهر کانساس که روز جمعه از"ادوارد اسنودن""لاراپویتراس" کارگردان فیلم"شهروند چهار" و تمامی دست اندر کاران این مستند شکایت کرده بود، حالا پرونده‌ی شکایت خود را به آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک برده است و ادعا می کند این فیلم صلاحیت شرکت در رقابت‌های آکادمی اسکار را ندارد.

وی ادعای خود را بر این مبنی قرار داده که فیلم ساخته شده توسط "پویتراس" از افشاگری "اسنودن" در سال 2013 بر روی اینترنت قرار گفته است و این موضوع قانون آکادمی که لازم می داند فیلم شرکت کننده قبل از اینکه روی اینترنت قرار بگیرد یا در تلویزیون پخش شود، در سالن‌های سینما نمایش داده شود.

اما براساس گفته‌های نماینده‌ی آکادمی، بعد از اینکه داوران و رای دهندگان این پرونده را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند، آکادمی این فیلم را شایسته‌ی شرکت در بخش فیلم‌های بلند مستند دانست.

"شهروند چهار" در فهرست پانزده‌تایی و اولیه‌ی بهترین فیلم بلند مستند اسکار قرار گرفته است و بعد از نمایش سینمایی برای انتخاب فیلم‌های واجد شرایط اسکار که بیست و چهارم اکتبر شروع شد ، این فیلم صلاحیت شرکت در دیگر بخش‌ها را نیز دارد.

"هوراس بی.ادواردز" هشتاد و نه ساله منشی سابق وزارت حمل‌ و نقل کانساس و افسر بازنشسته‌ی نیروی دریایی که زمانی عهده دار ترخیص کالا از گمرک‌های امنیتی بوده، هیچ نوع رابطه‌ای با صنعت سرگرمی و سینما ندارد.

اما بر اساس مستندات و مدارک دادگاه،"ادواردز" معتقد است"اسنودن" به کشور خسارت و صدمه رسانده و اصلا نمی خواهد تجلیل کردن از او را به این شکل ببیند.

علاوه بر شکایت از تهیه کنندگان این فیلم در دادگاه کانساس برای استفاده نادرست از اطلاعات فاش شده و قرار دادن آن در مقابل چشم دشمنان، وکیلان"ادواردز" نامه‌ی مفصلی را برای آکادمی فرستادند. آنها در این نامه ادعا می کنند که"شهروند چهار" شایستگی‌های لازمه‌ی آکادمی اسکار را ندارد.

نهم دسامبر نامه‌ای از"جین لفروز" از سازمان حقوقی کانساس خطاب به رئیس آکادمی"شریل بونس ایساکس" و شورای حکام بخش هستند"کیت آمند" و"راب ایستاین"و"الکس گیبنی" نوشته شد.

وکیلام"ادواردز" ادعا می کنند که"شهروند چهار" سه قانون مجزای اسکار را زیر پا گذاشته است.

"لمفرز" معتقد است"شهروند چهار" قانون یازدهم ما این مضمون که"فیلم‌ها" در هر نسخه‌ای، نباید قبل ازتاریخ اکران تایید شده‌شان، به در خارج از سینماها به نمایش عموم در بیایند یا پخش شده باشند."این ادعا به این دلیل"پویتراس" از مستند است روزنامه‌ی گاردین به مدت دوازده دقیقه و سی و چهار ثانیه و همچنین فاش سازی اسرار (NSA) آژانس امنیت ملی آمریکا که ژوئن 2013 روی آنتن رفته، بهره برده است.

فیلم چهار شهروند که "اسنودن" را به مردم معرفی می کند و تحت عنوان "فاش سازی پریسم" بارها و بارها نمایش داده شد و در آخر فیلم نام"لارا پویتراس" را به عنوان کارگردان می‌بینیم.

"لمفرز" در ادامه می افزاید: نسخه‌ی اولیه‌ی فیلم" شهروند چهار" در خارج از سینما‌ها به نمایش عموم در آمده است و بدین‌گونه عدم صلاحیت آکادمی را در پی خواهد داشت.

"لمفرز" همچنین می گوید که این فیلم بخش دیگری از قانون یازدهم آکادمی اسکار با مضمون فقط آثار مستند شخصی قابل قبول هستند به آن دست فیلم‌هایی که قسمت‌هایی از آنها  از مجموعه‌ای بزرگتر یا بخش‌هایی از یک برنامه‌ی مرکب و چند موضوعی برداشت شده باشند و فیلم‌هایی که از روی آثار غیر قابل ساخته شده باشند رسیدگی نخواهد شد.

و در ادامه‌ی نامه می‌خوانیم: "شهروند چهار" نسخه‌ای از اثر غیر قابل قبولی است که در ژوئن 2013 خارج از سینما‌ها به نمایش در آمده.

"لمفرز" در ادامه ادعا می کند که "شهروند چهار" بخش دیگری از قانون یازدهم را نقض کرده، هر فیلم باید در همان سال اهدای جوایزی ارسال شود که واجد شرایط بوده است.

بر اساس گفته‌ی این وکیل "شهروند چهار" فاقد صلاحیت است چون ایده‌ی اولیه‌ی فیلم، "فاش سازی پریسم" به مدت دوازده دقیقه و سی و چهار ثانیه را سال 2013 آکادمی اسکار هشتاد و ششم برای شرکت در بخش فیلم کوتاه مستند فاقد صلاحیت دانست.

نمایند‌ه‌ی کمپانی "رادیوس تی دبلیوسی" که عهده دار پخش "شهروند چهار" است به مطبوعات گفته است که"شهروند چهار" شایستگی‌های لازم برای شرکت در آکادمی اسکار را دارد.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.