روزنامه هاآرتص نوشت؛ اسرائیل تصمیم گرفته است فعلا از برقراری روابط حسنه میان آمریکا و کوبا حمایت نکند.

 
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران روزنامه هاآرتص نوشت با وجود درخواست آمریکا، اسرائیل از ترس از دست دادن حمایت کنگره، تصمیم گرفته است فعلا از برقراری روابط آمریکا و کوبا حمایت نکند.

این روزنامه اسرائیلی امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم باراک راوید نوشت مقامات بلندپایه اسرائیلی گفتند با وجود درخواست رسمی واشنگتن، اسرائیل تصمیم گرفته است فعلا از برقراری روابط حسنه میان آمریکا و کوبا حمایت نکند.

این تصمیم در بی میلی اسرائیل به برانگیختن دشمنی مخالفان این رویداد در کنگره آمریکا ریشه دارد که بسیاری از آنها جمهوری خواه و متحد اسرائیل هستند.

مقامات بلندپایه اسرائیلی گفتند تل آویو در جریان گفتگوهای محرمانه ای که آمریکا در یک سال گذشته در کانادا و واتیکان با کوبا داشته قرار نگرفته است.

خبر گرم شدن روابط آمریکا و کوبا که یک هفته پیش واشنگتن و هاوانا اعلام کردند، اسرائیل را شگفت زده کرد زیرا وزرای اسرائیلی این خبر را برای اولین بار از رسانه ها دریافت کردند. 

از آن جایی که اسرائیل همیشه از تحریم آمریکا بر ضد کوبا که در سال 1960 آغاز شد، پیروی کرده بود، مقامات اسرائیلی از این که در مورد این گفتگوها بی اطلاع نگه داشته شده بودند مایوس شدند. اسرائیل همیشه در سازمان ملل در حمایت از آمریکا و بر ضد لغو تحریم های کوبا رای داده است.

حتی دو ماه پیش نیز آمریکایی ها از اسرائیل خواستند باز هم در مجمع عمومی سازمان ملل بر ضد لغو این تحریم ها رای بدهد. این فقط اسرائیل بود که در این رای گیری از آمریکایی ها حمایت کرده بود. 

پس از اعلام از سرگیری روابط دیپلماتیک با کوبا، سفارتخانه‌های آمریکا در سراسر جهان از وزارتخانه‌های امور خارجه همه کشورها خواستند در بیانیه ای رسمی از این اقدام حمایت کنند. درخواست مشابهی نیز برای وزارت امور خارجه اسرائیل در بیت المقدس ارسال شد. اما اسرائیل تصمیم گرفت از این اقدام حمایت نکند. 

علاوه بر رفتار ناخوشایند دولت اوباما با اسرائیل در این زمینه، مخالفت شدید کنگره با برقراری روابط حسنه با کوبا یکی از دلایل حمایت نکردن اسرائیل از آن بود.

تصمیم اسرائیل بر این است که تا زمانی که مشخص نیست برقراری روابط میان آمریکا و کوبا به کجا می انجامد، بهتر است منتظر بماند و سخنی از تغییر سیاست خود بر زبان نیاورد که دوستان خود را در کنگره با خود دشمن کند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار