تحلیلگران سیاسی ترکیه اعلام کردند سفر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به آنکارا به بهبود روابط دو کشور کمک می کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، سرهات ارکمن، استاد روابط بین الملل دانشگاه "آهی اوران" ترکیه گفت عراق و ترکیه نیاز به بهبود روابط دوجانبه دارند. 

وی در گفتگو با خبرگزاری آناتولی اعلام کرد: به هر حال، تنش در روابط عراق و ترکیه نمی تواند تا ابد ادامه یابد، چرا که این دو کشور به یکدیگر نیاز دارند.

در دوره نخست وزیر نوری مالکی از سال 2006 تا 2014، روابط عراق و ترکیه با تنش همراه بود. مالکی و دولتش به علت تبعیض قومی و مذهبی تا حد زیادی مورد انتقاد بودند. 

به گفته مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، زمانی که نوری مالکی نخست وزیر بود، « کوچکترین مسئله مشکل ساز می شد، اما در دوره نخست وزیر العبادی، اوضاع فرق کرده است.» 

ارکمن نیز گفت دولت جدید عراق مایل به بهبود روابط با ترکیه است. وی تصریح کرد: « ترکیه نقش مهمی در صادرات انرژی عراق به جهان دارد که منافع متقابل برای هر دو کشور دارد.» 

العبادی در نشست خبری مشترک پنجشنبه در آنکارا اعلام کرد عراق مایل است نفت خود را از طریق ترکیه به بازارهای جهانی صادر کند. 

ارکمن گفت به علت سقوط بهای نفت، اقتصاد عراق « در حال حاضر واقعاً دچار مشکل شده است.» 

ویسل آیهان، رئیس «مرکز بین المللی تحقیق صلح خاورمیانه» در ترکیه گفت دولت عراق « برای دسترسی به بازار جهانی به ترکیه نیاز دارد.» 

وی گفت: « در دوره تصدی نوری مالکی، همواره بخش عمده مشکلات مربوط به بخش انرژی بود. کمک به شرکت های ترکیه در عراق و حمایت سیاسی از ترکیه با وجود دوران سختی که در منطقه می گذرد، اهمیت زیادی پیدا کرده است.» 

آیهان همچنین گفت «شورای عالی همکاری راهبردی ترکیه و عراق » باید هر سال نشست برگزار کند و در این میان، حمایت سیاسی نیز لازم است.

این شورا سال 2008 تشکیل شد و از سال 2009 کار خود را آغاز کرد، اما به علت مشکلات سیاسی نتوانسته است با تمام ظرفیت به وظایف خود عمل کند. 


انتهای پیام./.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار