به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،با نزدیک شدن به سالروز حماسه 9 دی ، روزنامه اصولگرا ، اغلب تیتر اصلی خود را به موضوعات مربوط به فتنه 88 اختصاص دادند .
کیهان و
حمایت در تیتری مشابه ، به گفته های کارشناسان که ترور دانشمندان هسته ای را از تبعات فتنه 88 دانسته بودند ، پرداختند .
«بررسي اهداف فتنهگران در پروژه رفع حصر سران فتنه»
روزنامه
رسالت نیز در مطلبی مفصل به نقل از عبدالله متولیان در این باره نوشت :
بازگشت به اغتشاشات۸۸ هدف پروژه رفع حصر است و سوابق نکبت بار فتنه گران در برپایی اغتشاشات خیابانی و به میدان آوردن اراذل و اوباش نشان می دهد ، فتنه گران مجدداً خود را برای بازگشت به سال ۸۸ برنامه ریزی کرده اند و فتنه رفع حصر نیز می تواند در همین راستاسازماندهی شده باشد....
احتمال برکناری فابیوس نیز سوژه رسانه ها شد.
«فرجام موسیو ایدز»
وطن امروز در این باره نوشت : افشای بیماری پارکینسون وزیر خارجه فرانسه در کنار زوال عقل او، باعث شده فرانسوا اولاند در گزینش یک سکاندار جدید برای «کوای دو اوقسای» شتاب کند و احتمالا پس از تعطیلات زمستانی آغاز سال 2015، فرد دیگری جانشین لوران فابیوس خواهد شد. این خبر خیلی ها را در فرانسه و حتی دیگر کشورهای جهان- از جمله ایران خودمان- خوشحال کرده است، چرا که فابیوس به عنوان وزیر فعلی خارجه و نخست وزیر اسبق دولت فرانسه در دهه 1980 مسؤول مستقیم ابتلای هزاران گیرنده خون های آلوده فرانسوی به ایدز و هپاتیت بوده است. مردم می گویند لرزش دست این وزیر دوآتشه صهیونیست، تاوان حکم ها و قراردادهایی است که او امضا کرده یا دستورشان را داده بود و جان بیگناهان بسیاری را به خطر انداخت.
اگرچه جریان اصلی رسانه های فرانسوی در کنترل همپالکی های صهیونیست او است اما هنوز هم گاهی با القاب «موسیو سیدا» (آقای ایدز) یا «خون آشام کوای دو اوقسای» (کاریکاتور این صفحه، اثری از کراپو) خوانده می شود. کوای دو اوقسای به معنی «اسکله کفشی» نام محله ای در پاریس است که وزارت خارجه در آن قرار گرفته. فابیوس که در 1946 در پاریس از پدر و مادری یهودی متولد شده و خوش خدمتی او برای اسرائیل شهره عام و خاص است. در عین حال یکی از کثیف ترین سیاستمداران حال حاضر در سراسر اروپا به حساب می آید. همه به یاد داریم که چگونه سال گذشته در مذاکرات هسته ای ژنو میان ایران و 1+5، او رسما نقش نماینده اسرائیل را برای بر هم زدن تفاهم بازی می کرد.
او به عنوان یک یهودی اشکنازی همیشه طرفدار سیاست های اسرائیل بوده و قانون ضدآزادی بیان«فابیوس-گسو» یکی از ده ها خوش خدمتی او به صهیونیست هاست. فابیوس به همراه گسو، نماینده کمونیست پارلمان فرانسه درسال 1990 قانون خنده داری را در پارلمان این کشور به تصویب رساند که براساس آن اگر کسی در افسانه هولوکاست درباره وجود اتاق های گاز و آمار جعلی کشتار 6 میلیون یهودی در جنگ دوم جهانی شک کرده و سوالی درباره آن مطرح کند از یک ماه تا یک سال به زندان محکوم شده و باید جریمه نقدی پرداخت کند و همچنین کار خود را نیز از دست می دهد. پروفسور روژه گارودی، نویسنده و محقق مسلمان فرانسوی که دروغ های افسانه هولوکاست را فاش کرد یکی از نخستین قربانیان قانون فابیوس-گسو بود.
اما هفته گذشته شبکه ولتر به نقل از 2 منبع جداگانه نزدیک به کاخ الیزه خبر داد بیماری پارکینسون فابیوس چنان پیشرفت کرده است که او مدت هاست مجبور است هر 2 ساعت یک بار یک کپسول «دی هیدروکسی فنیلا لانین 4/3» موسوم به «لوودوپا» مصرف کند؛ دارویی برای بازسازی برخی سلول های دستگاه ایمنی و عصبی انسان که دچار آسیب جدی شده اند اما به گفته شاهدان، عوارض جانبی آن باعث شده لوران فابیوس دچار پارانویا، زوال عقل و هذیان گویی شود.
به همین دلیل بود که از تابستان گذشته (جولای) فرانسوا اولاند رئیس جمهور، یک دبیرکل با اختیارات اجرایی وسیع به نام «کریستین ماسه» (سفیر اسبق فرانسه در ژاپن و مشاور دیپلماتیک پیشین اولاند) را در وزارت خارجه منصوب کرده تا جور بدحالی وزیر را در مواقع لزوم بکشد اما به گفته منابع نزدیک به الیزه، در حال حاضر با وخامت حال فابیوس نقش ماسه عملا از یک دستیار فراتر رفته و هر لحظه احتمال می رود اولاند وزیر خارجه جدید را به نخست وزیرش معرفی کند.
سیاست خارجه شکست خورده فرانسه
اما دلیل دیگری نیز برای پایان یافتن تاریخ مصرف فابیوس در دستگاه خارجه وجود دارد؛ نخست اینکه در مدت نزدیک به 2 سال کلیه جهت گیری های او درباره خاورمیانه- شامل حمایت چشم و گوش بسته از اسرائیل، اعلان جنگ به بشار اسد و حمایت پشت پرده از تروریست های تکفیری در کنار ترکیه و آمریکا- شکست خورده است. آخرین فضاحت سیاست خارجه شکست خورده فرانسه هفته گذشته بود، زمانی که دادگاهی در پاریس شکایت 7 شهروند سوری علیه لوران فابیوس درباره ایجاد جنگ و خونریزی در سوریه را وارد دانست.
در عین حال شنیده می شود اولاند چندان هم از کنار گذاشتن صهیونیست ترین عامل کابینه اش ناخشنود نیست چون بدین ترتیب این امکان را می یابد که فابیوس را دور زده و خود رابطه سرسپردگی کاملی با لابی های حامی اسرائیل در پاریس برقرار کند. در عین حال رئیس جمهور موقتا از فشارهای بی حد و حصر اسرائیلی ها و شخص نتانیاهو روی روابط خارجی فرانسه خلاص می شود، فشارهایی که سعی دارند فرانسه را در کنار آلمان وارد نزاع جدی با روسیه بر سر بحران اوکراین کنند ولی اولاند می داند هرگونه برخورد نظامی با خرس بزرگ سیبری به ضرر ناتو و اتحادیه اروپایی خواهد بود.
پرونده خون های آلوده فرانسوی
لوران فابیوس که در دوران فرانسوا میتران در سمت نخست وزیری فرانسه دردسرهای زیادی را تجربه کرده، 2 رسوایی تاریخی را در دوران نخست وزیری در کارنامه اش به ثبت رسانده است. یکی از این رسوایی ها در جولای 1985 اتفاق افتاد که طی آن کشتی جنگجویان رنگین کمان، متعلق به سازمان غیردولتی صلح سبز که علیه آزمایشات اتمی دولت فرانسه اعتراض می کرد، توسط سرویس های اطلاعاتی فرانسه با برنامه ریزی و به عمد منفجر شد و در جریان آن یک عکاس نیز به قتل رسید. فابیوس در سمت نخست وزیر، ابتدا از دخالت دولتش در این عملیات اظهار بی اطلاعی کرد اما پس از انتشار گزارش تحقیقات مستقل، مسؤولیت این انفجار را پذیرفت و وزیر دفاع کابینه را مجبور به استعفا کرد. همچنین در دوران نخست وزیری او خون های آلوده به ویروس های خطرناک در فرانسه توزیع شد و انستیتو مریو فرانسه فرآورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروسHIV و هپاتیت را به برخی کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق، ایران و... صادر کرد. این فاکتور در کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف می شود و در نتیجه سبک سری انستیتوی فرانسوی تعدادی از بیماران هموفیلی کشورهای دریافت کننده به ویروسHIV و بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند. این فاجعه نام فابیوس را به عنوان «موسیو سیدا» (سیدا مخفف عنوان بیماری ایدز در فرانسوی است) برای همیشه بر سر زبان ها انداخت.
هرچند بازه زمانی توزیع خون های آلوده در فرانسه و صدور آنها به کشورهای دیگر توسط دولت فابیوس 6 ماه بود اما مشکلات آن برای مردم مصرف کننده سال هاست ادامه دارد. سازمان های فرانسوی مربوط به بیماران هموفیلی در آن زمان اعلام کردند در سایه سهل انگاری دولت فابیوس 8 هزار نفر در فرانسه به ویروس ایدز آلوده شده اند. درباره ویروس هپاتیت اوضاع بسیار وخیم تر بود. 400 هزار نفر فرانسوی نیز در اثر تزریق خون های آلوده به این ویروس مبتلا شده بودند.
4 هزار نفر از کسانی که خون های آلوده دریافت کرده بودند، بیماران هموفیلی بودند. وضعیت بیماران مبتلا به هموفیلی که باید درد و مشکلات بیماری های خطرناک دیگر مانند ایدز یا هپاتیت را تحمل می کردند بسیار اسفناک تر از دیگران بود. لوران فابیوس، برخی اعضای دولت از جمله 2 وزیر - جورجینا دوفوئی وزیر امور اجتماعی و ادموند هرو وزیر بهداشت - و تعدادی از مدیران ارشد بهداشت فرانسه به دلیل صدور مجوز در سال 1985 برای تجاری سازی خون های آلوده به ویروس ایدز دادگاهی شدند.
دادگاه این پرونده برای فابیوس و 2 وزیرش تا سال 1999 به تاخیر افتاد. تا زمان برگزاری دادگاه حدود400 فرانسوی در اثر بیماری های ناشی از آلودگی خونی مرده بودند. اتحادیه ملی بیماران هموفیلی فرانسه معتقد بود دولت فابیوس به دلیل در نظر گرفتن منافع اقتصادی از خرید سیستم تصفیه خون صرف نظر کرده است. به علاوه فابیوس از طریق فروش خون های آلوده حدود 2 میلیارد دلار برای فرانسه درآمد جمع کرده بود. وزیر بهداشت فابیوس، در دادگاه اعتراف کرد باید از تابستان سال 1984 خون های توزیعی آزمایش و خالص سازی می شدند که در این زمینه سهل انگاری شده است. هرچند فابیوس حاضر شد از حق مصونیت سیاسی خود چشم پوشی کرده و در دادگاه حاضر شود اما تبرئه شد و هیچگونه مجازاتی متوجه او نشد. این در حالی بود که وزیر بهداشت فابیوس، ادموند هرو در دادگاه پذیرفته بود از آلودگی خون های توزیع شده مطلع بوده است اما مدعی بود کارشناسان به او اطمینان داده بودند استفاده از منابع خونی تصفیه نشده برای مدت محدود و گذرا (ژوئن تا اکتبر 1985) مشکلی نخواهد داشت.
از سوی دیگر محکومان این پرونده در دادگاه های فرانسه به کیفرهای سبکی محکوم می شدند و این موضوع با خشم و ناباوری عمومی روبه رو می شد. این درحالی بود که بعد از جنگ دوم جهانی دادگاه خون های آلوده اولین دادگاهی در فرانسه محسوب می شد که در آن وزرای دولت محاکمه می شدند. خشم عمومی هنگامی افزایش یافت که مردم مطلع شدند روش های تصفیه خون برای دولت فابیوس در دسترس بوده و آمریکایی ها از این فناوری بهره می برند. برخی خانواده ها با مشاهده عدم برخورد مناسب دستگاه قضایی فرانسه با فابیوس و مدیرانش کنایه می زدند که بهتر است به جای محاکمه به آنها نشان شجاعت و افتخار اعطا شود!
خون های آلوده فرانسوی در ایران
خبرگزاری تسنیم سال گذشته گزارشی مبسوط درباره آمارهای غیررسمی بیماران هموفیلی قربانی فرآورده های خونی آلوده فرانسوی در ایران منتشر کرد. براساس آمار رسمی وزارت بهداشت ایران تاکنون 125 تن از بیماران هموفیلی، هپاتیتی و کلیوی در اثر استفاده از فرآورده های خونی آلوده به ویروس ایدز جان خود را از دست داده اند. در واقع این سهل انگاری دولت فابیوس بود که موجب شد اولین بیمار ایدزی در ایران شناسایی و ثبت شود. هم اکنون حداقل1800 ایرانی شناخته شده اند که در اثر خون های فرانسوی به هپاتیت و ایدز مبتلا هستند. ایران در اوایل دهه 60 از واردکنندگان فرآورده های خونی از انستیتو مریو فرانسه بود. در سال 1364 فرآورده های خونی آلوده این شرکت به بیماران هموفیلی ایرانی تزریق می شد.
سازمان انتقال خون ایران در سال 1387 با تشکیل پرونده ای نسبت به اعلام شکایت از شرکت فرانسوی مریو اقدام کرد و در ادامه وزارت بهداشت و دفتر حقوقی ریاست جمهوری وارد مسیر پرونده شدند. با اثبات کوتاهی شرکت فرانسوی در تولید محصول سالم، سایر کشورها نسبت به دریافت غرامت از این شرکت اقدام کرده و توانستند خسارات خود را دریافت کنند. با وجود دستور رسیدگی مقام معظم رهبری به این پرونده ایران تنها کشوری است که هنوز موفق به دریافت خسارت خود از شرکت مریو نشده است و به نظر نمی رسد در وزارت امور خارجه نیز اراده خاصی برای پیگیری این موضوع وجود داشته باشد. ضمن اینکه «مریو» مدتی است اعلام ورشکستگی کرده و سهام خود را به شرکت دیگری واگذار کرده است.
وعده وام 50 میلیونی معاون رییس جمهور به نیازمندان و محل تامین اعتبار آن نیز یکی از موضوعات مورد بحث رسانه های کاغذی است .« وعده جدید وام؛ اینبار 50 میلیون»
جام جم در این باره نوشت : معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور در حالی از پرداخت وام ارزانقیمت به نیازمندان تا سقف 50 میلیون تومان خبر داد که منابع تامین این وام و همچنین تحقق این گونه وعدهها در هالهای از ابهام قرار دارد.
به گزارش روابط عمومی معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور، محمدباقر نوبخت در برنامه صبح و خبر دیروز شبکه خبر، در واکنش به پیشنهاد برخی نمایندگان برای دو برابر شدن یارانه نقدی اقشار متوسط و فقیر، گفت: وقتی قرار است بذل و بخشش شود چرا یارانه راسه برابر نکنیم؟ اما اگر میخواهیم قانون را اجرا کنیم، حداکثر دولت باید نصف درآمدش از محل اجرای هدفمندی یارانهها را یارانه نقدی بدهد و بقیهاش را برای تولید و بهداشت و حمل و نقل و محیطزیست و زیرساختها استفاده کند.
وی تصریح کرد: ما تلاشمان این است، به کسانی که واقعا نیاز دارند یارانه بدهیم و بقیه را برای تولید و بهداشت سرمایهگذاری کنیم. آیا کسی هست که بگوید در اینکه ما با یارانهها خدمات را ارزان کردیم اشتباه کردیم؟ میخواهیم وام ارزانقیمت تا 50 میلیون تومان به زوجها و زنان سرپرست خانوار بدهیم. وی با بیان اینکه، پیشنهاد دو برابر کردن یارانه نقدی صحیح نیست و براساس قانون، یارانه نقدی باید به اقشار نیازمند پرداخت شود، گفت: از محل یارانهها قرار است وام ارزانقیمت تا 50 میلیون تومان به نیازمندان پرداخت شود. خبرپرداخت وام تا 50 میلیون تومان به اقشار آسیبپذیر در حالی اعلام میشود که تجربه نشان داده است وعدههای اینچنینی که برای موارد دیگری قبلا به مردم داده شده، یا اصولا فراموش شده یا تا تحقق راه درازی در پیش دارد.
نمونه بارز آن وامهایی است که از مدتها قبل برای بخش مسکن وعده شده است. پرداخت وام 80 میلیون تومانی مسکن از محل تشکیل صندوق پسانداز مسکن در تمام بانکهای کشور یکی از این نمونههاست. این وام درحالی با بوق وکرنا اعلام شد و بسیاری آنرا نقد کرده و در جیب گذاشتند و برخی دیگر از تاثیر آن بر قیمت مسکن سخن گفتند که حتی بانک مرکزی هنوز با کلیت تشکیل صندوقهای پسانداز مسکن نیز موافقت نکرده است. به عبارت بهتر اول باید این موافقت میان وزارت راهوشهرسازی و بانک مرکزی صورت گیرد و بعد این صندوقها تشکیل و شروع به سپردهگذاری کنند و بعد پرداخت وام شروع شود. به این ترتیب زمان پرداخت این وام امروز و فردا نخواهد بود و حتی شاید به عمر این دولت نیز نرسد.
با این حال اعلام آن با این همه جنجال جای سوال دارد. این گزارش میافزاید: مورد بعدی، وام مخصوص بافتهای فرسوده است که ارقام آن 30 ، 40 و 50 میلیون تومان اعلام شده و به رسم قبلی بازهم عدهای پیشاپیش آنرا نقد کرده و از این شعبه به آن شعبه بانکها میروند. حال آنکه این وام نیز تازه در دستور کار شورای پول واعتبار قرار دارد و هنوز اصل آن باید مورد بحث قرار گیرد. تازه بعد از تصویب نیز پرداخت آن منوط به وجود منابع و طی فرآیند قانونی است که قاعدتا زمان میبرد و به این سادگی نیست.
این چنین است که اعلام پیش از موعد و غیر اجرایی این گونه وامها جز دلسرد کردن مردم و سرکار ماندن آنها نفعی ندارد.
حال سوال اینجاست که آیا وام تا 50 میلیون تومان اقشار ضعیف هم دانهای دیگر در این تسبیح است؟ یعنی آیا این وام واقعا قابل پرداخت خواهد بود یا مانند نمونههای سلفش، جای اما واگر زیاد خواهد داشت؟ اصولا آیا درآمد هدفمندی یارانهها اجازه چنین پرداختهایی را میدهد؟ مگر دولت بارها نگفته که با وضع درآمد فعلی، دخل و خرج عادی هدفمندی هم تراز نمیشود؟ مگر کسر بودجه دولت از این محل وجود ندارد؟ در این صورت منبع پرداخت این وام از کجا میآید؟
دکتر مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه نباید با حرف درمانی به جنگ مشکلات رفت، به خبرنگار ما گفت: هر وعدهای که از سوی دولت اعلام میشود توجه مردم را بخود جلب میکند، بنابراین باید قبلا به زوایای اجرایی آن فکر کرد.
وی افزود: به نظر من این وام تا 50 میلیون تومان در هر حالت سودمند نیست. از یک نظر به این دلیل که شخصی که آسیبپذیر است اصولا قدرت بازپرداخت چنین وامهایی را ندارد واگر هم داشته باشد به احتمال زیاد آنرا صرف کار تولیدی نکرده و صرف حل مشکلاتش میکند، بنابراین از این رهگذر کمکی به اقتصاد ملی نخواهد شد.
وی تصریح کرد: پس اگر قرار است وام اینچنینی هم پرداخت شود و محل و منبع هم برای آن موجود باشد باید به تولید و سرمایهگذاری داده شود نه به افراد، زیرا در نهایت نفع و رونق همان تولید به اقشار آسیبپذیر خواهد رسید.
وام 50 میلیونی در بودجه 94 آمده است
در همین حال، غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه منابع تامین وام 50 میلیون تومان به نیازمندان در بخشی از بودجه 94 و در ترکیب هزینه کرد هدفمندی یارانهها در تبصره 21 تعریف شده است، به جامجم گفت: دولت در بودجه سال 94 در تبصره 21 پیشنهادی مطرح کرده که براساس آن 1300 میلیارد تومان برای مسکن مهر و پرداخت وام به زوجهای جوان در نظر گرفته شده است.
وی افزود: اکنون هم که توسط سخنگوی دولت اعلام شده تا 50 میلیون تومان وام ارزانقیمت به نیازمندان قرار است پرداخت شود، از همین محل پرداخت خواهد شد. کاتب تصریح کرد: البته این مبلغ توسط دولت بهصورت مستقیم پرداخت نمیشود. بانکها باید از محل منابع خود این مبالغ را بپردازند و بخشی از مابهالتفاوت سود این تسهیلات توسط دولت پرداخت خواهد شد.
وی با اشاره به تامین این منابع از محل هدفمندی یارانهها اظهار کرد: 48 هزار میلیارد تومان درآمد از محل هدفمندی یارانهها در نظر گرفته شده که 42 هزار میلیارد آن مربوط به یارانه نقدی و غیرنقدی است. 4800 میلیارد تومان هم به بخش سلامت اختصاص دارد و 1300 میلیارد نیز برای پرداخت وام بخش به نیازمندان و زوجهای جوان در نظر گرفته شده است.
به گفته کاتب اعداد و ارقام بودجه با هم مطابقت دارد و قول واهی از سوی دولت داده نشده است.
قدرت تولید برخی کشورهای همسایه عامل اصلی کاهش قیمت نفت
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور درباره کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی و تاثیر آن بر بودجه ایران، گفت: قدرت تولید برخی کشورهای همسایه که به آنها امکان میدهد هر لحظه خواستند نفت عرضه کنند یا آن را در ذخایر طبیعی نگاه دارند، عامل اصلی کاهش قیمت نفت بود.
ما هم برای افزایش توان تولید باید تلاش کنیم. گرچه اکنون براساس تحریمها میتوانیم روزانه یک میلیون بشکه تولید و صادر کنیم، اما اگر حالت تحریم برگردد و در مذاکرات با منطق قوی تیم ما بتوانیم بیشتر صادر کنیم، آن وقت اگر نتوانیم میزان بالاتری تولید کنیم، چه پاسخی به مردم داریم؟ بنابراین باید از الان اقدام کنیم و برای همه شرایط آماده باشیم.
وی افزود: کل این رقم بودجه بالغ بر 830 هزار میلیارد تومان و بودجه عمومی 267 هزار میلیارد تومان هست و کل درآمدهای نفتی پیشبینی شده با قیمت 72 دلار از یک سوم این رقم هم کمتر است. من به شما با اطمینان میگویم که حتی اگر قیمت نفت بسیار کمتر از 72 دلار باشد، با سازوکاری که داریم اقتصاد را مدیریت میکنیم.
نوبخت با تاکید بر نادرست بودن اظهارنظرها درباره غیرواقعی بودن بودجه، گفت: ما نمیتوانیم از بودجه جاری برداریم و روی عمرانی بگذاریم. چه تلاشی باعث شد ما بتوانیم از رکود خارج شویم و رشد مثبت را اعلام کنیم؟ این ناشی از آن است که دولت پیشگام شد و بیش از 22 هزار میلیارد تومان در طرحهای عمرانی سرمایهگذاری کرد.
«نامه تهران به ریاض »در حالی که روزنامه
تازه تاسیس
«راه مردم» از نامه تهران به ریاض
خبر داده، روزنامه«
آرمان» هم در صفحه نخست خود از پیام ایران به ریاض چنین
مینویسد: «عربستان مدتي است كه واهمه دارد؛ كشوري كه در جنگ افروزي پنهان
ميان ايران و كشورهاي ديگر تبحر داشت اكنون مشت خود را باز شده ميبيند و
با هر ترفندي درصدد است تا مسير ديگري براي ضربه به ايران بيابد. عربستان
آرزوی تبديل شدن به قدرت اول منطقه را دارد از همين رو از بهبود روابط جهان
با ايران ناخرسند است. عربستان در مسير مشكلسازي براي ايران اينك به كاهش
قيمت نفت رو آورده است و البته ميداند كه اين اقدام، كشورهاي آمريكا و
روسيه را هم متضرر ميكند اما به هر حال دست و پا ميزند و ميخواهد كاري
كرده باشد.
اما
ايران تلاشهاي اين كشور را ميبیند و روش متضادي پيش ميگيرد يعني دست
دوستي به سمت آنها دراز ميكند. در همين راستا معاون بينالملل وزارت نفت
گفته است: «خيلي شفاف ميگويم كه ما هم در مباحث سياسي و هم در مسائل مربوط
به نفت دنبال وجوه مشترك با عربستان هستيم. ميخواهيم تا بر مبناي وجوه
مشتركمان آينده را بسازيم.» امیرحسین زمانينيا البته راه را سخت و دشوار
ارزيابي ميكند و ميگويد: «اين كار به هيچوجه ساده نيست. اما راه ديگري
هم وجود ندارد. ايران كشور بزرگ و قدرتمند منطقه است. لازم نيست از بزرگي و
قدرتمندي خودمان تعريف كنيم يا آن را تكرار كنيم. اين يك واقعيت ملموس در
منطقه و جهان است. چه به لحاظ نيروي انساني، چه از نظر منابع طبيعي و چه از
منظر استراتژيك، بزرگي ايران به راحني قابل درك است.
بنابراين
بايد مانند يك كشور بزرگ و قدرتمند عمل كنيم و نگرانيهاي "بجا" و "بيجا"ي
همسايگان خود را در منطقه درك كنيم. كشورهاي ديگر چه در منطقه، چه در ساير
نقاط دنيا به عنوان يك الگو به رفتار ما نگاه ميكنند. بايد بتوانيم از
جايگاه شايسته خود با ديگران تعامل كنيم و منافع مشروع كشورهاي منطقه را
لحاظ كنيم. بنابراين بايد دنبال وجوه مشترك با عربستان سعودي و ديگر
كشورهاي منطفه باشيم و البته به آنها اطمينان خاطر دهيم و تصوير امنيتياي
كه ديگران از ايران درست كردهاند را اصلاح كنيم. كشورهاي بزرگ اينطور كار
ميكنند.» در حالي ايران شيطنتهاي عربستان را ناديده ميگيرد كه اطلاع
دارد سه شب قبل از حضور «جان كري» در وين، وزراي خارجه آمريكا و عربستان
سعودي يكديگر را در پاريس ملاقات كرده بودند. ظاهرا آقاي «سعود الفيصل» در
زمان مذاكرات باز هم از وزير خارجه آمريكا خواسته بود تا به پاريس برود و
دوباره با يكديگر در آنجا ديدار كنند. اين اطلاعات را امير حسين زماني نيا
يعني فردي كه سال 2000 از نيويورك برگشته و براي 16سال در دفتر نمايندگي
ايران در سازمان ملل كار كرده، گزارشهاي جنگ را مستند ميكرده و به شوراي
امنيت ميرفته تا از حقوق ملت ايران دفاع كند گفته است. او در مذاكرات
بازگرداندن آزادگان به كشور نقش موثري داشته و سابقه مديركلي سياسي و
بينالمللي وزارت خارجه، سفارت در ژاپن و حضور در تيم مذاکرهکننده هستهاي
در دو مقطع را در پرونده كاري خود ثبت كرده است.