رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل یک پنجم سیب زمینی کشور را تامین می کند.

عدیل سروی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل افزود: استان اردبیل که یک پنجم سیب‌زمینی مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند در تولید با کیفیت‌ترین محصول سیب‌زمینی جزء استان‌های پیشرو و پیشقدم است.

وی تصریح کرد: از 850 هزار تن تولید سیب‌زمینی در این استان بیش از 650 هزار تن مازاد بر نیاز است که به سایر استان‌ها و کشورهای همسایه صادر می‌شود.

سیب‌زمینی بعد از گندم و برنج غذای غالب مردم جهان را تشکیل می دهد این گیاه از تیرهٔ سیب زمینیان که دارای برگهای مرکب و بریده و گلهای سفید یا بنفش است. میوهٔ آن کوچک، کروی، قرمز، سته و سمی است؛ ولی دارای ساقه‌های زیرزمینی خوراکی است که حاوی اندوختهٔ نشاسته فراوان است . استان اردبیل که یکی از قطب های کشاورزی کشور محسوب میشود بیشترین سیب زمینی این استان در شهرستانهای اردبیل، نمین، نیر و سرعین کشت می شود .

صادرات بیش از 40 هزار تن سیب زمینی از استان اردبیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از صادرات 40 هزار تن محصول سیب‌زمینی از این استان خبر داد و افزود: با برطرف شدن موانع و به صفر رسیدن عوارض گمرکی صادرات سیب‌زمینی انتظار می‌رود این فرایند توسعه یافته و تقویت شود.

سید حامد عاملی گفت: جمهوری آذربایجان و روسیه بازارهای اصلی صادرات سیب زمینی اردبیل هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با جمهوری آذربایجان، توسعه این مناسبات باعث افزایش صادرات سیب زمینی می شود.

وی افزود: سیب زمینی یکی از محصولات عمده صادراتی استان اردبیل است و حدود 30 تا 40 درصد مجموع صادرات آن را به خود اختصاص می دهد.

عاملی گفت: پارسال پنج میلیون دلار صادرات از استان اردبیل انجام گرفت که بیشتر آن از صادرات 23 هزار تن سیب زمینی حاصل شد.

استان اردبیل از جهت مصرف سموم استان پاکی است

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: بررسی ها نشان می دهد استان اردبیل از جهت مصرف سموم استان پاکی است.

محمد علی باغستانی در سفر به اردبیل افزود: در نمونه های بررسی شده محصول سیب زمینی مشاهده شد محصولات تولیدی استان تقریبا از نظر آفت کش ها، نیترات و فلزات سنگین پاک بوده و مقدار سموم زیر حد مجاز است.

وی با اشاره به اینکه در دنیا برای هر هکتار هزار گرم ماده موثره سم استفاده می شود، گفت: مقدار مصرف سم در کشور ۵۶۲ گرم در هر هکتار است و در سطح کشور به مراتب مصرف سموم پایین تر از نرم جهانی است.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی در ادامه افزود: محصولات تولیدی در اردبیل سلامت لازم را دارد و در عین حال مقدار مجاز مصرف سموم باید از سوی کشاورزان مورد توجه باشد.

فعالیت بیش از 12 هزار سیب زمینی کار در استان اردبیل

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل 12 هزار سیب زمینی کار و دو هزار و 400 بهره بردار در این محصول در اردبیل شناسایی شده است.

سروی همچنین اخذ استاندار سلامت برای اولین بار در استان را از شاخصه های تولید محصول سیب زمینی در اردبیل دانست و افزود: در عین حال مشکلات عمده تولید سیب زمینی کاهش سطح سفره های آبی دشت اردبیل است.

اجرای کشت سیب‌زمینی پاییزی در اردبیل

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشت سیب‌زمینی پاییزی برای اولین بار در 11 نقطه از دشت اردبیل انجام شده که در صورت به دست آمدن نتایج مطلوب این امر توسعه و ترویج پیدا می‌کند.

اصغر پرتوی افزود: اگر در ثمربخشی این نوع کشت نتایج مطلوبی را شاهد باشیم قطعاً ترویج کشت سیب‌زمینی در فصل پاییز که نیاز آبی کمتری را نیز دارد، در دشت اردبیل توسعه پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ش



برچسب ها: اردبیل ، تامین ، سیب ، زمینی ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.