رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از نقش نهضت سوادآموزی هم در توسعه فرهنگ عمومی و هم توسعه فرهنگ اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، حجت الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری امروز (یکشنبه) خود ضمن تبریک سال جدید میلادی به هموطنان مسیحی گفت:  همه انبیاء آسمانی و عیسی مسیح پیامبران ما هستندکه یک حقیقت واحدند و پیامشان یک پیام واحد جهانی است که البته ما منتظریم حضرت مسیح با حضرت حجت(عج) رجعت کنند و دنیای امروز برای زیستن آزاد و آبادتر فراهم شود.
 
وی در ادامه به هفتم دی‌ماه روز نهضت سوادآموزی اشاره کرد و افزود:  به دلیل اینکه  10 سال اول خدمتم را در نهضت سوادآموزی سپری کردم تعلق خاطری به نهضت سوادآموزی دارم.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی یکی از میراث‌های گرانقدر امام(ره) و تصمیمات استراتژیک ایشان در حیطه فرهنگ و آموزش، بود که علی‌رغم افت‌وخیزها توانست کمر بیسوادی را بشکند و عرصه آموزش همگانی را فراهم آورد.
 
وی از نقش نهضت سوادآموزی هم در توسعه فرهنگ عمومی و هم توسعه فرهنگ اسلامی سخن گفت و عنوان کرد : نهضت سوادآموزی در آموزش سواد نقش مهمی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه طبق سرشماری سال 55، 46 درصد زنان و 54 درصد مردان باسواد بودند، افزود : امروزه ضریب باسوادی به بالای 92 رسیده که با کلاس‌های لازم‌التعلیم به 98 ارتقا یافته است اما آموزش و پرورش باید اهتمام کند که هیچ کودک لازم‌التعلیمی از تحصیل بازنماند.

 
وی اظهار کرد : علی‌رغم اینکه  امام خمینی(ره)، سوادآموزی را به عنوان نهضت سوادآموزی مطرح کردند اما  نهضت سوادآموزی به سازمان تبدیل شد و این سازمانی کردن نهضت سوادآموزی اشتباه بود زیرا  باید به همان صورت نهضت، بسیجی و فعال عمل می‌کردیم .
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با سازمانی کردن نهضت سوادآموزی، نظام کارمندی را بر آن تحمیل کردیم که هم دستگاه را سنگین کرد و هم برنامه‌ها را دچار رکود کرد گفت :  اگر امروز بخواهیم سوادآموزی را ترویج دهیم باید تعریف جدیدی داشته باشیم.
 
وی  به مصادف بودن این هفته با ماجرای کشف حجاب رضاخانی در تاریخ کشور اشاره کرد و ادامه داد: امروز یکی از مظاهر نفوذ فرهنگ بیگانه از این مجرایی است که مقدمه‌اش در دولت رضاخان فراهم شد؛ در نگاه ما بی‌حجابی مقدمه‌ای برای آزادی و استیفای زنان نبود بلکه بستر نفوذ بیگانه را فراهم می‌کرد و امروز ما معتقدیم زنان نقش اساسی در فرهنگ، سیاست و تولید دارند و به همین جهت ما نیازمند آن هستیم که به آموزش و تربیت دختران بیشتر بها بدهیم.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموزش و باسواد شدن یک دختر مساوی با آموزش و تربیت یک خانواده ،گفت: آموزش و تربیت یک مرد مساوی با آموزش و تربیت یک مرد است و برای همین است که امروز دختران ما در کانون توجه هجمه بیگانگان قرار گرفته‌اند.
 
وی در ادامه به حماسه 9 دی اشاره و تصریح کرد: 9 دی‌ در تاریخ سیاسی ما به عنوان بصیرت و حماسه ملی معروف است و تکرار کردن آن یک حماسه ایجاد شده که دیگر کفایت نمی‌کند، بلکه باید 9 دی را یک وسیله برای سنجش افراد که چقدر نسبت به شعارهایی که می‌دهند، وفادارند بدانیم.
 
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش همچنین یادآور شد :9 دی سنجه بصیرتی آحاد سیاسیون و فعالان سیاسی است که چگونه رهبری اردوگاه سیاسی کشور را پاس می‌دارند ، چرا که نمی‌توان صحبت از ولایت، وفاداری به نظام و وفاداری به شهدا داشت و نسبت به حماسه 9 دی بی‌تفاوت بود.

وی با اشاره به اینکه ما باید مواظبت کنیم که با بصیرت، جامعه و آحاد مردم رفتار فکری‌شان از آبشخور اصلی انقلاب منحرف نشود ، گفت: فتنه‌گران برای اینکه فتنه ایجاد کنند همیشه به متشابهات متوسل می‌شوند که  9 دی یعنی رفع شبهه از متشابهات، چرا که ما آیات محکمی داریم، آیاتی محکمی چون انقلاب، امام(ره)، رهبری، استقلال، آزادی و... و 9 دی یعنی از محکمات به متشابهات پناه نبردن.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در پایان تاکید کرد: بازگویی و خاطره‌گویی چند سال قبل کافی است و ما باید پیام 9 دی را که تفسیر متشابهات در پرتوی محکمات است در عینیت جامعه تفسیر و تسری بدهیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.