وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ثبت شبکه ملی نخبگان یکی از کارهای واجب و ضروری است که از آن غافلیم.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ مراسم معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی امروز در پژوهشکده فرهنگ هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از همه‌‌ی پژوهشگران تکریم شده در مراسم معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی گفت: من از داشته‌ها و سجایای اخلاقی سید مصطفی میرسلیم بهره‌ی زیادی بردم.

وی حراست و پاسداری از زبان و ادبیات فارسی را یکی از مشخصه‌های قابل رویت دورهِ‌ی وزارت میرسلیم دانست و افزود: متاسفانه ما امروزه می‌بینم که بسیاری از واژه‌های مهمل بیگانه بر سر در مغازه‌ها نوشته می‌شود و ما نمی‌توانیم آنچنان که باید و شاید عمل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: آنچه امروزه ما شاهد آن هستیم نتیجه‌ی تلاش افرادی چون میرسلیم و مسجد جامعی در سمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

جنتی ضمن تشکر از جوادی یگانه و اعضای هیات امنای پژوهشکده فرهنگ هنر و ارتباطات گفت: ثبت شبکه ملی نخبگان یکی از کارهای واجب و ضروری است که ما از آن غافلیم و ثبت مجموعه نخبگان فرهنگی و علمی در یک مکان جزو کارهای واجب و ضروری است که دنبال خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اخیرا رصد فرهنگی شروع شده و ما با توجه به تنوع تحولات فرهنگی عصر حاضر نیازمند تحلیل آنها هستیم.

جنتی ادامه داد: کارهای انجام شده در حوزه‌ِ ی تحلیل و تحولات فرهنگی تا به امروز به صورت کارهای پراکنده بوده که باید سامان یافته و به برنامه‌ریزی برای این تحولات بیانجامد.

وی در ادامه شیب نزول گرایش مردم برای رفتن به سینما، موضوع کتابخوانی و تشییع جنازه‌ِ پاشایی را در زمره‌ِ مباحث قابل تحلیل در قالب رصد فرهنگی آورد و اظهار داشت: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات باید توجه بیشتری  به مباحث کاربردی کند.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: امیدواریم که راه میرسلیم و مسجد جامعی را بتوانیم ادامه دهیم.

همچنین جنتی در حاشیهِ‌ی مراسم معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی گفت: من حرفی در خصوص اینکه موسسات دولتی و عمومی برای ارایه‌ی اطلاعات به متقاضیان می‌توانم  پول بگیرند نزده‌ام اما آنچه که قابل بحث است تصویب آیین نامه‌ی در این مورد و ابلاغ آن به شرط تایید توسط کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است.

وی افزود: البته هر نهاد خصوصی و دولتی مجاز به حفظ اطلاعات ویژه‌ی خود بوده و در حال حاضر برای ارائه‌ی این اطلاعات نرخ‌هایی پیش‌بینی شده است.

محمد رضا جوادی یگانه: ما در سطح فرهنگ عقب هستیم

محمدرضا جوادی یگانه رئیس پژوهشکده‌ی فرهنگ هنر و ارتباطات در بخش دیگری از مراسم معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی گفت: سنت صالحی در پژوهشگاه موجود بوده که طبق آن پژوهش‌های فرهنگی کشور معرفی می‌شد و برترین‌هایش جایزه می‌گرفت البته ما تا به امروز فرصت نکرده‌ایم که سر و سامانی به جشنواره‌ی پژوهش فرهنگی بدهییم.

وی افزود: ما در سالهای اخیر با موضوعات فرهنگی زیادی چون در گذشت پاشایی مواجه شده‌ایم و این نشان می‌دهد که دهه‌ی اخیر دهه‌ی اجتماعی فرهنگی بوده است ولی متاسفانه پژوهش‌ها ضعیف شدند.

جوادی یگانه اظهار داشت: امروزه گردآوریهای زیادی داریم اما این گردآوری‌ها به حد پژوهش نمی‌رسد.

رئیس پژوهشکده‌ی فرهنگ هنر وارتباطات تصریح کرد: در حال حاضر پژوهش‌ها کمتر دیده می‌شود و بنابراین نهضت حرکت به سوی پژوهش باید ایجاد شود.

وی ادامه داد: متاسفانه کثرت‌ها باعث شده که مرکزیت پژوهش از وزارت ارشاد خارج شود و ما شاهد پژوهش‌سازی باشیم لذا مراسم ‌هایی چون مراسم معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی به احیای مرکزیت پژوهشی وزارت ارشاد کمک می‌کند.

جوادی یگانه طرحهای ملی را یکی از کارهای مهم پژوهشکده‌ی فرهنگ هنر و ارتباطات دانست و گفت: ما در حال حاضر این طرحها را نداریم.

وی اظهار داشت: طرح ملی سنجش اجتماعی و کتابخوانی هم اکنون در زمره‌ِ ی کارهای ما قرار گرفته اند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ هنر و ارتباطات تصریح کرد: ما داده‌ی روشنی از وضعیت کتابخوانی نداریم.

وی با تاکید براینکه ما با فقدان نیروی کار مواجه نیستیم و بیشتر جهل‌الرجال هستیم گفت: افراد فعال در حوزه‌ِی فرهنگ را نمی‌شناسیم و امیدواریم که با راه اندازی کمیته شناخت نخبگان این افراد را شناسایی کنیم.

جوادی یگانه تشکیل میزهای تخصصی و رصد فرهنگ در سطح خرد را از وظایف دیگر پژوهشکده‌ی فرهنگ هنر و ارتباطات دانست و گفت: بیشتر مشکلات ریشه در فرهنگ و اجتماع دارد، امروزه رسانه‌های و شبکه‌های ملی بسیار فعالند و ما در آنها حضور نداریم بنابراین ما در سطح فرهنگ معمولا عقبیم و سیاست سکوت، انکار و توجیح را در پیش گرفتیم.

وی خاطر نشان کرد: مثلا در خصوص سینمای آمریکا تا قبل از نمایش فیلم‌های این کشور توسط دلالان فرهنگی متوجه تفاوت دیدگاه تلوزیون و سینمای این کشور نشده بودیم.

مصطفی میرسلیم : موفقیت هر نسل در گرو پذیرش نسل‌های بعدی است

همچنین سید مصطفی میرسلیم فعال فرهنگی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اسبق با اشاره به اینکه تقدیر از مجموعه‌ی فرهنگی تقدیر از روحیه‌ای است که در  یک دوره بر ما حاکم بوده گفت: یکی از مولفه‌های فرهنگ در هر جامعه ادب، اخلاق و عقاید و باورهای حاکم بر آن است که بر جان  و دل انسان اثر می‌گذارد.

وی افزود: با توجه به این ویژگی نظریه پردازان درباره‌ی موروثی بودن فرهنگ اتفاق نظر ندارند.

میر سلیم اظهار داشت: فرهنگ به دست می‌آید و از دست می‌رود، ساخته می‌شود و تخریب پذیر است ولی فراموش نمی‌شود زیرا بر تمدن تاثیر گذاشته و همین یادگارها در جهت دادن به جامعه به ما کمک می‌کنند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: به هر حال هر نسلی به سهم خود این کار را می‌کند و موفقیت هر نسل در انتقال فرهنگ در گرو پذیرش نسل‌های بعدی است.

وی تصریح کرد: جایگاه برنامه ریزی فرهنگی اهتمام به بازنگری تجلیل از گوهری است که در وجور هر انسان نهفته است.

میرسلیم خاطر نشان کرد: موفقیت زمانی حاصل می‌شود که هر نسل بداند چه دارد و چگونه  باید از آن دفاع کند.

احمد مسجدجامعی:این روزها پژوهشگری به نوعی مجادله‌ی روز تبدیل شده است

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از مراسم معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی با اشاره به اینکه این روزها پژوهشگری به نوعی مجادله روز تبدیل شده انتشار کتابهایی با نام اساتید که بعد معلوم شده این اثر به فرد دیگری تعلق دارد یکی از آسیب‌های پژوهش در شرایط فعلی به حساب می‌آید. 

وی ادامه داد: ظاهرا مشکل اینگونه پژوهش‌ها در آغاز فقط یک مورد بود اما بعد همچون کوه یخی که فقط نوک آن معلوم است گسترش یافت.

عضو شورای شهر تهران در پایان سیاست زدگی را از آسیب‌های دیگر پژوهش دانست و گفت: تقویت و قاعده مندی اجماع اهل فن بهترین راهکار برای بهبود وضعیت پژوهش‌های فرهنگی است.

هم‌چنین در حاشیه‌ی مراسم معرفی برترین‌های پژوهش‌ فرهنگی از سید محمد باقر حجتی و سید مصطفی میرسلیم تجلیل شد.

لازم به ذکر است که افرادی چون محمد رضا حمزه‌ای مولف پژوهش تدوین و تالیف شاهنامه‌ی کردی، صدیقه رمضان خوانی مولف فرهنگ عامه‌ِی شهر یزد سیده راضیه یاسینی نویسنده‌ی پژوهش پوشش و منش زنان در نقاشی و ادبیات ایران و غلامعلی ولاشجردیه فراهانی مولف فرهنگ مردم استان مرکزی در مراسم معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی به عنوان پژوهش‌های برتر تجلیل شدند.

خاطر نشان می‌شود سید عبدالله انوار، نادره‌ی جلالی، سعید نوریان، سعید فلاح‌فر و نظام بهرامی کمیل به عنوان پژوهشگران برتر شناخته شدند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.