عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده شورای اسلامی گفت: امروز استفاده از موقوفات در دنیا رواج و در کشور روسیه دانشگاه وقف وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص نظام و نماینده شورای اسلامی در همایش وقف و اقتصاد با اشاره به اهمیت موقوفات و اهمیت گسترش فرهنگ وقف افزود: باید حقوق وقف را که حقوق تاریخی ، الهی و مردمی است دنبال کنیم و موقوفات به نام اشخاص با توجه به قوانین و فرهنگ تاثیرگذاری وقف احیا شود.
 
وی اظهار داشت: اراضی و باغات کشور موقوفه بوده متاسفانه سه دوره اسناد موقوفات کشور از بین رفته است.
 
حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم تصریح کرد: وقف صرف یک اقدام اقتصادی نیست نگاه دنیا به اقتصاد نگاه صرفا مالی است اما اسلام اقتصاد با خیر خواهی و با لطافت همراه است یکی از مظاهر لطافت مسائل اقتصادی در اندیشه اسلامی است.
 
وی افزود: امروز استفاده از موقوفات در دنیا هم رواج دارد به طوری که در کشور روسیه دانشگاه وقف وجود دارد.

*نخستین وقف و موقوفه در تاریخ اسلام
 
حضرت علی ابن ابی طالب امیر المؤمنین (ع) از نخستین کسانی است که وقف را پایه گذاری و دو چاه و چشمه وقف کرد. چاه را حفر کردند تا آب بیرون زد حضرت علی(ع) لباسش را تمیز کرد .
 
امام علی (ع) فرمود: این وقف است در درگاه خدا  و متولی این خودم هستم و بعد از ما امام حسن و امام حسین (ع) متولیان این وقف هستند.
 
*زمینه سازی مساعد برای تشویق و گسترش وقف
 
مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: زمینه مساعد باید برای تشویق و گسترش فرهنگ وقف ایجاد شود.
 
وی ادامه داد: وقف سهام و وقف پول نیز معنا دارد ما نباید وقف را به زمین و املاک مختص کنیم اگر کسی 10 هزار تومان دارد باید وارد وقف شود.
 
مصباحی مقدم تاکید کرد: لزوم اجرا شرکت‌های وقفی با مشورت 5 مجتهد که این شرکت بتواند در بورس فعال باشد و برای مشارکت در اقتصاد باید 70 درصد موقوفه و 30 درصد نیز وارد بورس شود.
 
وی در پایان گفت: با ایجاد وقف عمومی باید زمینه را برای وقفهای مختصر و اندک مهیا کنیم و باید ارتباط فقیر و غنی در موقوفات و وقف ایجاد شود.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: وقف ، اسناد ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار