وزیر نیرو گفت: تفکر کمیت‌گرا بر کیفیت‌گرا در کشور پیشی گرفته است و مدیران بیشتر به دنبال منابع مالی بیشتر برای اجرای پروژه‌های عظیم هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمید چیت چیان در دومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌‌ها و بهره‌‌برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه تفکر کمیت‌گرا و کیفیت‌گرا بر کشور ما پیشی گرفته است گفت: در کشور بیشتر به دنبال منابع مالی برای اجرای پروژه‌های عظیم و بزرگ هستیم این در حالی است که کیفیت و بهره‌برداری از پروژه‌ها می‌تواند اثربخشی را افزایش دهد.

وی ادامه داد: باید به دنبال تغییر نگرش در درون سازمان‌ها باشیم.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه در بخش آب و فاضلاب ارزش تأسیسات و دارایی ها به 48 هزار میلیارد تومان می‌رسد گفت: این در حالی است که در سال 93 اعتبارات این بخش از منابع عمومی 2 هزار و 200 میلیاد تومان بوده که اگر روند اعتبارات به همین منوال باشد 22 سال طول می‌کشد تا به این حجم از سرمایه ملی دست یابیم.

وی افزود: اولین رسالتمان باید حفظ و نگهداری مناسب این تأسیسات باشد تا عمر آنها افزایش پیدا کند و برهمین اساس بتوانیم خدمات و بهره‌برداری بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: این در  حالی است که باید به سمتی حرکت کنیم که بهره‌وری را افزایش دهیم.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه جلوگیری از تلفات آب و افزایش بهره‌روی آن یکی از نقاظ ضعف این شبکه است و باید اقدامات مناسبی برای رفع آن صورت گیرد گفت: در این زمینه باید به بهره‌وری شبکه‌ها توجه بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه 20 درصد آب در شبکه‌های انتقال هدر می‌رود گفت: این در حالی است که متوسط هزینه تأمین هر متر مکعب آب شرب 1000 تومان است و فقط از مشترکین شهری 320 و  مشترکین روستایی 100 تومان دریافت می‌شود که خود ناپایداری در منابع اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

چیت چیان افزود: باید نگذاریم آبی که استحصال شده از دست برود.

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف بدون نظام اندازه‌گیری کامل مفهوم ندارد گفت: مدیریت عرضه و تقاضا باید همگام با نظام اندازه‌گیری صورت گیرد.

وی تصریح کرد: کنترل کیفیت آب نیز بسیار مهم است که در این زمینه اقدامات مناسبی صورت گرفته و از شبکه‌های آزمایشگاهی مجهزی به منظور تشخیص آلودگی آب ایجاد شده است.

چیت‌چیان استفاده مجدد از پساب فاضلاب را نیز اقدامی مهم عنوان کرد و گفت: بازچرخانی آب مصرف شده باید مورد توجه قرار گیرد .

وی با اشاره به اینکه در نظام بهره‌بردای باید آرایش شبکه و منابع نیز به جا و صحیح استفاده شود گفت: پیش‌‍بینی نظام بهره‌برداری از زمان طراحی یک پروژه جدید تا اتمام آن باید همواره مدنظر باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کیفیت ، کمیت ، بهره برداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار