آمریکایی‌ها می‌دانند با تحریم مسکو به جایی نخواهند رسید و فقط مشکلات را بیشتر خواهد کرد، کشورهای مجری تحریم با پاسخ متقابل روس‌ها مبنی بر تحریم صادرات محصولات کشاورزی اتحادیه اروپا، تحریم صادرات گاز به اروپا مواجه خواهند شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ غرب از ماه مارس 2014 اعمال تحریم‌ها را علیه روسیه به سبب رویدادهای اوکراین آغاز کرده است. تحریم‌ها علیه روسیه طرز فکری مهمل است، در واقع این تحریم‌ها برای اروپا در بلند مدت به ویژه برای غرب اروپا خطرناک خواهد بود.



در ضمن تحریم‌های علیه روسیه برای آلمان که شدیدا به گاز روسیه وابسته است، خطرناک است، از این رو ممکن است به خاطر نیاز کشورهای اروپا مدت تحریم‌های روسیه تقلیل یابد و کشورهای اروپایی به راهکارهای دیگری بیاندیشند.

 اقتصاد قوی روسیه و قدرت نظامی این کشور، تأثیر تحریم‌ها را خنثی می کند. نمی‌توان تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه مسکو را به لحاظ اثرگذاری مشابه با بعضی کشورها ارزیابی کرد. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌دانند تحریم‌ها علیه روسیه یک کار بی‌فایده و نمادین است و هیچ‌گاه کارآیی لازم را نخواهد داشت. 



"محمد ساجدی" در رابطه با تحریم‌های اعمال شده به روسیه می‌گوید: حادثه فروپاشی شوروی در سال 1991 منجر به رویای تحقق جهان تک قطبی شد از این‌ رو روسیه پس از این با انزواها و پدیده‌هایی مواجه شد.  
 
وی در ادامه افزود: تحریم کشورها یکی از راهکارهایی بود که مدنظر کاخ سفید و کشورهای قدرتمند جهان قرار گرفت اما روس‌ها به دلیل دارا بودن منابع عظیم نفت، گاز، قلع، سرب، روی و چوب و دومین صادرکننده سلاح‌های دنیا به راحتی در مقابل تحریم‌ها زانو نخواهند زد. 

ساجدی با اشاره به اینکه غرب با تحریم روسیه قصد به زانو درآوردن این کشور را دارد گفت: شرایط موجود نشان می‌دهد که روس‌ها با پاسخ متقابل تا حدودی غرب را به یکسری کارها وادار خواهد کرد از جمله تحریم صادرات محصولات کشاورزی اتحادیه اروپا، تحریم صادرات گاز به اروپا و تحریک جناح‌های سیاسی در درون اتحادیه اروپا که منجر به حضور 30 درصدی سوسیالیست‌ها شد.


 
این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: در هر صورت ایجاد تحریم علیه روس‌ها با علم بر اینکه روس‌ها در برابر آنها زانو نخواهند زد و فقط مشکلات را بیشتر خواهد کرد صورت گرفته است، البته به نظر می‌رسد اتفاقات درون اوکراین در ماه‌های آینده شدت یابد اما روس‌ها هرگز تسلیم نخواهند شد.  
 
وی با اشاره به اینکه ایران شاید یک هفتم مساحت روسیه را داشته باشد اما بعد از 35 سال تحریم مشکلات را تحمل و نشان داده که تحریم‌ها چندان پاسخگو نخواهد بود گفت: عوامل تحریم هم می‌دانند از این طریق روس‌ها کوتاه نمی‌آیند و فقط با فشار تحریم‌ها شاید روس‌ها پای مذاکرات بنشینند. در این رابطه پوتین چندی پیش با اظهاراتش نشان داد که روس‌ها هرگز کوتاه نخواهند آمد و در برابر زیاده‌خواهی‌های ناتو خواهند ایستاد.  

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، تحریم ، آمریکا ، اروپا ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار