عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به پیگیری طرح سجاد از سوی سازمان غذا و دارو گفت: اولین گام سجاد یکسان سازی کدها و کنترل موجودی دارو در بخش‌های مختلف است.

دکتر سید علی فاطمی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به طرح سجاد (سامانه جامع اطلاعات دارویی کشور )بیان داشت: با عملیاتی شدن این طرح دارو از زمانی که از کارخانه سازنده خود خارج و یا به کشور وارد می‌شود و پس از آن به شرکت‌های پخش برای عرضه و توزیع در داروخانه‌ها داده می‌شود؛ توسط یک کد واحد شناسایی می‌شود.

وی افزود: 5 کد متفاوت در عرصه دارویی داریم که هر کدام برای موسسات بیمه و شرکت‌های پخش یک معنی دارد و هنوز کد یکتایی برای شناسایی دارو تعریف نشده است.

وی  IRC را مهمترین کد ثبت شده دارو در ایران عنوان کرد و گفت: این کد ده رقمی برای سازمان غذا و دارو با اهمیت‌تر است و به گونه‌ای معتبر بودن دارو را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به کدهای 4 و 5 رقمی بیمه و همچنین ایران کد که وزارت بازرگانی را تعریف می‌کند؛اذعان داشت: در طرح سجاد نظمی به زنجیره تامین دارو از واردات، تولید، پخش تا فروش به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها ایجاد می‌شود.

به گفته این متخصص فارماکولوژی نخستین گام این طرح یکسان سازی کدهاست تا از وضعیت پراکندگی خارج شود.

وی تصریح کرد: با عملیاتی شدن این طرح تدریجا موجودی دارو در بخش های مختلف کنترل می شود تا جلوی کمبودات دارویی را پیشگیرانه بگیرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.