وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با اتاق اصناف از تولید اشتغال با رویکرد نوین اشتغال بزرگ و بنگاه های کوچک خبر داد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با اتاق اصناف که ظهر امروز برگزار شد با اشاره به اهمیت مسئله اشتغال در کشور گفت: در حال حاضر مهمترین مسئله دولت بر اساس مذاکرات انجام شده با رئیس جمهور وقت اشتغال و رونق کشور است.

وی افزود: در ابتدای کار که دولت را تحویل گرفتیم با اقتصاد ضعیف تحریم‌های بانکی و تبادلات ارضی که منجر به ایجاد فساد بود و رکودی که بر اساس محاسبات کسری 56 درصدی رشد را نشان می‌داد آغاز به کار کردیم و از همان ابتدا سعی کردیم آمار اشتغال را واقعی کنیم و در جلسات متعدد و محرمانه ان مسئله را اعلام کردیم و تلاشهای بی‌وقفه‌ای را در این زمینه انجام دادیم.

ربیعی تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد باید تحولی بر این بخش صورت گیرد وناگزیر به ایجاد 700 تا 1 میلیون شغل در جامعه هستیم به تعادل بازگردیم  که این مسئله به سادگی رخ نمی دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رشد 4 درصدی کار افزود: بخشی که باید واقعیت را نشان بدهند متاسفانه در این زمینه همکاری نمی‌کنند اما رشد را تجربه کردیم و آثار ملموس این رشد در طول زمان در بخشها رخ می‌دهد و تا پایان سال می‌توانیم شاهد این رشد باشیم و برای لمس این رشد صعودی باید رشد منفی را از رشد مثبت کم کنیم.

ربیعی با اشاره به تحلیل رشد اقتصادی تصریح کرد: نظم بخشیدن به نوعی بی‌انضباطی در این حوزه را از بین‌ می برد و همچنین امید مردم به آینده یکی از شاخصه های این رشد است چرا که 60 درصد جمعیت کشور امید به بهبود وضعیت کشور دارند که این مسئله در کارآفرینان به وضوح دیده می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه بیان کرد: بنگاه های کوچک که اشتغال آفرینی بیشتری را به همراه دارند اولین نقطه‌ای بودند که آسیب جدی به آنها وارد شد و مطالعات نشان می‌دهد بیش از 95 درصد اشتغال در همین بخش اتفاق می‌افتد که متاسفانه زود آسیب می‌بیند و به تدریج به وضعیت اولیه خود بازمی‌گردد.

وی در ادامه افزود: از ریزش 40 هزار نفری نیروی کار جلوگیری کردیم که این مساله در اصناف خرد اتفاق افتاد تا بتوانیم رشد را پایدار کنیم و امیدواریم بتوانیم 2.5 تا 3 درصد رشد را پایدار کنیم و از سال دیگر این رقم را افزایش دهیم که این شرایط اثر مثبتی بر بنگاه‌ها  خواهد داشت.

 ربیعی دو نکته در برنامه‌ریزی اشتغال مهم ارزیابی کرد و گفت: اصناف در بحث اشتغال می‌توانند مساعدت ویژه‌ای را در این زمینه داشته باشند و می توان از کلید واژه جدیدی با عنوان اشتغال بزرگ و بنگاه کوچک استفاده کرد و سنت قدیمی سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را برای اشتغال کنار گذاشت چرا که برای رسیدن به رشد 90 درصدی اشتغال نمی‌توان از راه سرمایه گذاری‌های بزرگ بر این دوره وارد شد که در این زمینه وزارتخانه و اصناف باید مداخله جدی داشته باشند تا بتوانیم به جمع بندی مناسبی در این زمینه برسیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: مطالعات دیگر در این زمینه نشان می‌دهد که نباید اشتباه گذشته را تکرار کرد و دولت باید در زمینه راه‌انداختن کارآفرینان مداخله جدی داشته باشد و متاسفانه اشتباهات زیادی در خصوصی سازی و تجاری سازی کرده‌ایم که نباید خصوصی سازی را برای ثبت درآمدی در نظر بگیریم.

 ربیعی در ادامه بیان داشت:بر اساس مطالعات یکی از مسائل امروز ما مطالعات کارفرمایی کارآفرینی برای توسعه اشتغال است که باید به راه‌اندازی جریان کارآفرینی برسیم که به این منظور تفاهم نامه ای تنظیم کردیم که به آثار مطلوب توسعه اشتغال در کشور بر مبنای این زیر ساخت برسیم که البته پاسخ ملموس این مسئله را مردم با تاخیر درک خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اتاق اصناف از جهت مدیریت کارآمد حاضر به همکاری است که خوشبختانه کار با اصناف برکات زیادی داشته و منجر به ایجاد از 8300اتحادیه صنفی خواهد شد که واحدهای شغلی زیادی را در خود جا ی می‌دهد که امر با سیاستی در راسته اشتغال زایی است.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد:‌ این تفاهم نامه با رویکرد قدرتمندی نهادی و بخش خصوصی امضا می‌شود و با اعتقاد این کار را دنبال می‌کنیم و این حوزه می‌تواند در کنار حوزه آموزشی پیشرفت های مطلوبی داشته باشد و همکاری خود را با سازمان فنی و حرفه ای آغاز کند و آموزش مهارتی را در پیش روی کار خود قرار دهد چرا که جامعه امروز به آ‌موزش مهارتی نیاز دارد.

*تخصیص اعتبار اشتغال در بودجه سال آینده

وی بیان داشت: بحث جدیدی را در زمینه تامین مالی اختیار کرده‌ایم و رقم های مناسبی را در رتبه سال آینده پیش بینی کرده‌ایم و امسال برای اولین بار موفق به دریافت بودجه اشتغال شده‌ایم که این خود اتفاق بزرگی در اشتغال کشور محسوب می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در برند سازی نیز باید کارهای اساسی انجام داد چرا که امروزه سبک مطرح به برند سازی رسیده است و برند از یک پدیده فرهنگی به پدیده تجاری تبدیل شده است و ما باید در این زمینه نیز همکاری قابل توجهی داشته باشیم.

ربیعی اذعان داشت: یکی از مشکلات کشور ما در حال حاضر این است که بسیاری از افراد کار در واحد صنفی را شغل نمی‌دانند و ما وظیفه داریم این مسائل را شناسنامه دار و ارزش گذاری کنیم و نگرش را در این زمینه تغییر دهیم که شغل فقط به معنای استخدام نیست که این امر در بخش توسعه فرهنگ کارآفرینی تاثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به طرح سبد بیمه‌ای اذعان داشت: ‌در  حال حاضر 2هزار میلیارد تومان در بیمه بیکاری هزینه می‌کنیم که بهتر است افراد پول را به جای اشخاص به اصناف پرداخت کنند و با معرفی 240هزار نفر به واحدهای صنفی  و پرداخت پول به کارفرما انگیزه‌ای برای ایجاد اشتغال می‌شود و تجربه نشان داده که 50درصد در همان شغل به ادامه کار می‌پردازند.

ربیعی تصریح کرد: وزارت‌خانه خانه اصناف است و این دو با همکاری هم می‌توانند در کنار هم یک جریان سالم و هدفمند در زمینه تولید اشتغال کشور داشته باشند و امید است با عنایت خداوندی رویکرد به اشتغال بزرگ بنگاه‌های کوچک را اجرایی کنیم چه بسا که در بعضی از حوزه‌ها از جمله پتروشیمی با صرف دو میلیارد تومان می‌توان یک شغلی ایجاد کرد که این امر پاسخگوی کشور نیست  و در حال حاضر هزینه زیر ساخت تولید شغل در کشور 250 تا 400میلیون تومان است و متوسط ‌آن نیز 15تا 20میلیون تومان است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت:‌ یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سیاست‌های وارداتی است و ما باید با سیاست‌های پولی و مالی و اشتغال تولید شغلی مناسبی را در کشور داشته باشیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: اشتباهات ، رفاه ، بنگاه ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار