مدیرکل امور بانوان استانداری زنجان تاکید کرد

لزوم ایجاد زمینه پایداری "دختران" در محیط‌های بومی

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان با بیان اینکه امروزه الگوی مهاجرت تغییر کرده و مهاجرت به شهرها در میان دختران روستایی تحصیل‌کرده نیز رواج یافته است، به لزوم ایجاد زمینه پایداری دختران در محیط‌های بومی تأکید کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،ماهرخ بلوری در این رابطه اظهارکرد: از گذشته مردان از مناطق روستایی به شهرهای کوچک و کلان‌شهرها مهاجرت می‌کردند، ولی امروزه شاهد ترویج این موضوع در بین زنان و دختران مجرد روستایی هستیم. به این صورت که عده‌ای از آن‌ها که در شهرهای بزرگ تحصیل می‌کنند. بعد از تحصیل در همان‌جا ساکن می‌شوند و تمایل چندانی برای بازگشت به محیط زندگی خود ندارند. برای پیشگیری از مهاجرت زنان راهکارهای متفاوتی وجود دارد که معقول‌ترین برون‌ رفت از این چالش ایجاد فرصت‌های مناسب جهت حضور زنان در سایر زمینه‌ها از جمله فعالیت‌های اقتصادی، مدنی و اجتماعی در مناطق روستایی است.

وی ادامه داد: در این راستا باید زمینه تقویت فعالیت کانون‌های فرهنگی و اجتماعی بانوان در شهرستان‌ها و بخش‌ها، افزایش مهارت‌های شخصی در مراکز آموزشی دختران، افزایش مهارت‌های اقتصادی و کارآفرینی، تولید فرصت‌های شغلی مناسب فراهم شود، چرا که با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و جمع‌بندی نقطه نظرات، نتایج نشان می‌دهد که عمده عامل مهاجرت دختران جوان تحصیل‌کرده روستایی به شهرها به دلیل پایین بودن اقتصاد کشاورزی، پایگاه اشتغال، نداشتن امکانات مناسب تفریحی و کسب موقعیت اجتماعی بیان‌شده است.

وی افزود: از آنجایی که هیچ انحرافی فارغ از نحوه گذران اوقات فراغت نیست و هنگامی‌ که زمان فراغت با خلاء مواجه می‌شود جوان راهی برای گذران زمان آزادش نمی‌یابد و راه‌ها و شیوه‌های غیرمتعارف و رفتارهای آسیبی در برابرش باز می‌شوند. در این رابطه چندین برنامه اجرایی برای زنان و دختران جوان روستایی استان به مشاوران و کارشناسان امور بانوان خانواده فرمانداری‌ها پیشنهاد و ارائه شده که با همکاری بین بخشی دستگاه‌های مربوطه و سازمان‌های مردم‌نهاد در مناطق پیگیری و نسبت به برنامه‌ریزی و اجرائی نمودن آن اقدام نمایند.

بلوری در این رابطه گفت: تشکیل کمیته‌های افتخاری وابسته به شورای اسلامی شهر و روستا و استفاده از توانمندی زنان برای حل مشکلات آبادی، هم باعث پیشرفت و تعالی روستا می‌گردد و هم شاهد حضور گسترده زنانی هستیم که خواهان خدمت به روستای خود هستند و در این راه قدم برمی‌دارند. همچنین عاملی است که در جهت تقویت خودباوری، افزایش اعتماد به ‌نفس در مسیر ترغیب و تشویق آنان به استفاده از فرصت‌ها و قوت‌های موجود در روستا و تغییر دید و نگرش دختران به مهاجرت به شهرها به کار می‌رود.

وی همچنین تصریح کرد: راه‌اندازی NGOهای مختلف با حضور زنان و دختران روستایی و استفاده از اوقات فراغت برای اداره کردن آن و همچنین تشکیل انجمن‌های مختلف طبیعت‌گردی، حفظ محیط ‌زیست، خبرنگاری، ادبی و علاوه بر این توسعه صنایع خانگی با آموزش از طریق فنی و حرفه‌ای و میراث‌فرهنگی دو مورد از این برنامه‌ها هستند، چرا که هر روستایی به لحاظ فرهنگی در صنایع‌دستی در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند با همکاری شوراها و دهیاران این صنایع را مورد شناخت و آموزش قرار دهد.

بلوری با بیان اینکه واگذاری مسئولیت اجتماعی مناسب با توانمندی‌های زنان و دختران جوان روستایی به آنان یکی از راه‌های ماندگاری این قشر به شمار می‌رود، افزود: برگزاری نشست‌های علمی و آموزشی هفتگی با حضور اساتید و مشاوران و راه‌اندازی نشریات و ویژه‌نامه‌های مختلف توسط بانوان، احیای هنر قالی‌بافی و تابلوفرش و آموزش هنرجویان در این حوزه و هم‌چنین بالا بردن توان مشارکت زنان در فرایند توسعه روستا از طریق سهیم ساختن هر یک در امور شرکت‌های تعاونی روستایی، تولیدی، صنایع روستایی نیز بسیار تأثیرگذار است.

وی در این رابطه تصریح کرد: با راه‌اندازی و توسعه مشاغل سبک ویژه روستا مانند زنبورداری، پرورش کرم ابریشم، پرورش طیور خانگی، گلخانه و ... با تأسیس مرکز کارآفرینی در روستا می‌توان دختران تحصیل‌کرده علاقه‌مند به این کارها را جذب کرد و با همتی بلند و به ‌تناسب علاقه این مشاغل را راه‌اندازی کرد. می‌توان زنان را با ارائه آموزش و مشاوره در جهت بهبود تولید کشاورزی و تشویق بیشتر زنان کارآفرین به رشد مشاغل کوچک در قالب تعاونی ترغیب کرد.

بلوری افزود: این امر اهمیت خود را زمانی بیشتر نشان می‌دهد که متولیان امر جهادکشاورزی، تعاون و رفاه‌اجتماعی و فنی و حرفه‌ای با مطالعه، حمایت و راه‌اندازی مجتمع‌های کارآفرینی به ‌عنوان مکان‌هایی برای رشد و ایده‌های کارآفرینی و تبدیل آن به یک تشکل اقتصادی و تولیدی مستقل با هدف توانمندسازی زنان و دختران روستایی تحصیل‌کرده زمینه رشد و شکوفایی آن‌ها را در مناطق کوچک و روستایی فراهم نمایند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان در ادامه خاطرنشان کرد: گسترش فرهنگ مطالعه و ایجاد انگیزه و ترغیب زنان و دختران جوان تحصیل‌کرده روستایی به حضور در کتابخانه روستا نیز می‌تواند از راه‌های تأثیرگذار در تثبیت حضور زنان در جوامع کوچک محسوب شود.

/ انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار