نشست مشترک جمعی از تجار و بازرگانان ولایت فراه کشور افغانستان که از روز گذشته وارد بیرجند مرکز خراسان جنوبی شدند، عصر سه شنبه با حضور مسوولان و مدیران اجرایی حوزه اقتصادی، صنعتی و بازرگانی استان برگزار شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، این افراد که تعدادشان 20 نفر می باشد، به سرپرستی 'حاجی نجیب الله یعقوبی" قرار است چند روزی میهمان بخش خصوصی و دولتی حوزه های اقتصادی و بازرگانی استان خراسان جنوبی باشند.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان جنوبی در پایان این نشست مشترک در خصوص تفاهم های صورت گرفته بین دو طرف به خبرنگاران گفت: ارایه خدمات پزشکی در قالب توریسم درمانی به میزبانی بیرجند یکی از این تفاهم هاست.

"علی رضایی" افزود: مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص ارائه خدمات درمانی به طرف افغانی همکاری لازم را داشته باشد.

وی گفت: در حوزه کشاورزی مقرر شد طرف افغانی چغندر خود را تحویل کارخانه قند اسدآباد خراسان جنوبی بدهد و در مقابل قند تحویل بگیرد.

رضایی با بیان اینکه همچنین مقرر شد در سال 94 عملیات اجرایی و تکمیل آسفالت جاده استان فراه افغانستان به مساحت 65 کیلومتر انجام شود، افزود: البته در سفر کاروان تدبیر و امید، وزیر صنعت، معدن و تجارت قول تحقق آن را دادند، اما در بودجه سال 94 رقمی لحاظ نشده لذا باید از اعتبارهای وزارت راه و شهرسازی تامین شود و همچنین درخواست داریم طرف افغانی (بخش دولتی یا خصوصی) نیز در این ارتباط سرمایه گذاری کنند.

وی همچنین از برقراری پرواز بین بیرجند و فراه افغانستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: هر چند فرودگاه بیرجند دارای زیرساخت های بین المللی می باشد، اما با توجه به اینکه یکی از تجار افغانی مالک یک شرکت هواپیمایی می باشد، قرار شد ظرف دو هفته آینده اطلاع دهد که آیا می توانند متعهد به انجام هفته ای یک پرواز به بیرجند باشند یا نه؟

رضایی اظهار داشت: با توجه به اینکه فراه و قندهار افغانستان نیاز مبرمی به برق دارند ما نیز آماده صادرات برق به این کشور هستیم، اما قیمت مصوب از سوی ما 13 سنت و به میزان 400 کیلووات ساعت می باشد که هنوز روی قیمت به تفاهم نرسیده ایم.

وی همچنین از ایجاد توازن اقتصادی بین صادرات و نیز واردات بین دو کشور خبر داد و گفت: تاکنون تنها به کشور افغانستان صادرات داشتیم و میزان واردات ما بسیار ناچیز بود که مقرر شد 10 قلم کالا با تعرفه بسیار پایین (بین 20 تا 30 درصد) از کشور افغانستان داشته باشیم تا تراز واردات و صادرات یکسان شود.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.