جلسه 57 ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، به ریاست محمدرضا مخبردزفولی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، منصور کبکانیان قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: خزعلی، ریاست دانشگاه الزهرا (س) به همراه تیم تحقیقاتی این دانشگاه گزارشی از فعالیت‌ها، دستاورها و برنامه‌های دانشگاه الزهرا (س) در راستای نقشه جامع علمی کشور ارائه کردند.

وی ادامه داد طرح سامانه تشخیص و جلوگیری از نفوذ اطلاعات به سیستم‌های فناوری اطلاعات، تبلت‌ها و گوشی‌هایی با سیستم عامل خاص و ابرذخیره سازی سیستم عامل‌ها، از جمله دستاوردهایی بود که در این جلسه توسط ریاست دانشگاه الزهرا (س) ارائه شد.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر در ادامه گفت: همچنین مقرر شد ماموریت‌های دانشگاه الزهرا(س) در راستای نقشه جامع علمی کشور با همکاری کارشناسان این ستاد طراحی شود و به تایید و تصویب شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور برسد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در حال حاضر ماموریت‌های هر دانشگاه در چارچوب نقشه جامع علمی کشور در حال طراحی است که در این راستا دانشگاه‌های مختلف باید با توانایی‌هایی که دارند، در جهت پیشبرد این فعالیت‌ها با شورای ستاد راهبری همکاری‌های لازم را داشته باشند.

 قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به سند ملی توسعه دانش بنیان  انرژی‌های تجدید پذیر کشور گفت: بحث اصلی که در این جلسه مطرح شد در خصوص سند ملی توسعه است چرا که انرژی از بخش‌های مهم و اساسی کشور است و نیاز به سیاست‌گذاری جدی و برنامه ریزی کلان دارد.

وی با اشاره به اولویت‌های انرژی‌های تجدید پذیر گفت: انرژی‌های فسیلی، نفت و گاز، انرژی هسته‌ای و برق – آبی از جمله اولویت‌های انرژی‌های تجدید پذیر در چند حوزه است  که در دستور کار این جلسه قرار گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر تأکید کرد: تدوین سند انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار است ولی ابتدا تدوین اسناد در تک‌تک حوزه‌های انرژی تجدیدپذیر را انجام می‌دهیم.

کبگانیان با بیان اینکه باید وابستگی کشور به نفت را به حداقل برسانیم، گفت: سند انرژی‌های تجدیدپذیر در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای نیز مؤثر است.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بخش اول سند ملی توسعه دانش بنیان انرژی‌های تجدیدپذیر که آماده شده بود در این جلسه با حضور وزیر نیرو، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر بهداشت، معاونین وزارت نقت و سازمان محیط زیست و دیگر اعضای حقیقی و حقوقی این ستاد، مورد بررسی قرار گرفت.

کبکانیان ادامه داد: در این جلسه مقرر شد که مبحث کاهش تولید گازهای گل خانه‌ای به اهداف و سیاست‌های این سند اضافه شود و اقدامات و راهبرهای آن به صوررت کلان شکل بگیرد.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: هدف اصلی این سند رفاه انسان‌ها در رابطه از استفاده از انرژی‌های فسیلی و تجدیر پذیر نیست. بلکه هدف این است که با بینش اسلامی همه ما در قبال طبیعت و کل جهان مسئولیت پذیر باشیم.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: تا چشم‌انداز چهموری اسلامی باید درصد خاصی از انرژی‌های کشور چه حرارتی و چه برقی، در سند انرژی‌های تجدید پذیری چون انرژی خورشیدی و باد که ار جمله انرژی‌های پاک هستند، قرار گیرد.

کبکانیان در پایان گفت: در این جلسه مقرر شد ستاد مربوز به این حوزه از انرژی‌ها، در معاونت علمی ریاست جمهوری باشد و ریاست این ستاد هم به عهده معاونت علمی و فناوری قرار گیرد و همچنین دبیر این ستاد با پیشنهاد وزیر نیرو و تایید معاونت علمی و فناور ی منصوب شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار