آیت‌الله خاتمی در تجمع طلاب:

مقام معظم رهبری در فتنه ۸۸ از جمهوریت نظام دفاع کردند/ سران فتنه جز قدرت به چیز دیگری قائل نبودند

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: حوزه‌های علمیه به فضل خدا بازوی انقلاب و مالک اشتر ولایت هستند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری در همایش بزرگ علما، اساتید و طلاب که به مناسبت نهم دیماه روز بصیرت در مصلا امام خمینی تهران برگزار شد، طی ایراد سخنانی اظهار داشت: این اجتماع بزرگ با هدف پاسداشت حماسه بزرگ ۹ دیماه شکل گرفته و این تجمع هدفش به صورت شفاف است که حوزه‌های علمیه یکپارچه در برابر فتنه ایستاده‌اند و خواهند ایستاد.

وی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه به فضل خدا بازوی انقلاب هستند و به یاری خداوند طلاب و روحانیون مالک اشتر ولایت‌اند و با سلاح بیان خود از دین مرزبانی می‌کنند و پاسدار اصالت و خلوص انقلاب اسلامیمان هستند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه سخنانش به بیان ۱۳ فتنه‌ای که بعد از رحلت پیامبر (ص) مسلمانان با آن مواجه بودند پرداخت و گفت: در تاریخ بعد از پیامبر ما با ۱۳ فتنه مختلف مواجه بودیم، ۱۳ فتنه‌ای که تحلیل و بررسی آن‌ها می‌تواند عبرتی باشد و می‌توانیم با بررسی آن عناصر اصلی فتنه را بشناسیم و برخورد امامان زمان ما با سران فتنه و فتنه‌گران را بدانیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مقصود ما از فتنه جریان‌هایی است که باطل لباس حق می‌پوشد و ابهامی بر آن نیست، اظهار داشت: فتنه‌گران حرف نادرست را با پوششی از حرفهای قشنگ برای فریب مردم و پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند.

آیت‌الله سید احمد خاتمی افزود: یکی از فتنه‌هایی که پس از رحلت پیامبر (ص) به وقوع پیوست، حوادثی بود که پس از رحلت ایشان به وجود آمد که ۲۵ سال دنیایی از فتنه را در درونش دارد و یک نمونه بارز آن نوشتن حدیث را طی ۱۰۰ سال ممنوع کردند و احادیث پیامبر را به گونه‌ای حذف کردند تا حضرت علی (ع) را کنار بزنند.

وی در ادامه به بیان جریان‌های فتنه‌ای پرداخت و بیان داشت: پس از آن جریان مارقین، قاستین، ناکثین و قاعدین به وجود آمد که مهم‌ترین آن فتنه جریان قاعدین بود، زیرا این افراد کسانی بودند که ژست بیطرفی می‌گرفتند و خود را بیطرف می‌پنداشتند، اما با همین بی‌طرفی آب به آسیاب مخالفین حضرت علی (ع) می‌ریختند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: جریان فتنه غلاة جریانی بود که از زمان امام علی (ع) تا امام حسن عسگری (ع) ادامه داشت و جریان بعدی جریان زیدیه بود که این جریان امامت علی (ع) تا امام سجاد (ع) را پذیرفتند اما امام پنجممان را زید ابن حسین می‌نامیدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان جریان کیسانیه به جریان زندان بنی عباس پرداخت و گفت: آنان شعارشان آن بود که می‌خواستند اهل‌بیت (ع) را حاکم جلوه بدهند، اما در اصل خودشان به حکومت رسیدند.

آیت‌الله سید احمد خاتمی جریان‌های فتحیه، ناقوسیه و جریان اسماعیلیه را نام برد و خطرناک‌ترین جریان را جریان واقصیه دانست و گفت: این جریان کسانی بودند که یک روز در خط مقدم از یک امام حمایت کردند، اما روزی دیگر در برابر امامی دیگر شمشیر کشیدند که اینان شباهت زیادی به فتنه گران حال ما دارند.

وی به سه عنصر اصلی و پای ثابت تمام فتنه‌ها اشاره کرد و گفت: عنصر اول آن عنصر خواص جاه طلب بوده که آنان با دنیاپرستی تمامی هم و غمشان پول بوده است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: ما در سال ۸۸ انتخابات باشکوهی را داشتیم که ۸۵ درصد مردم پای صندوق رای آمدند که این در ۵۰ ساله اخیر بی‌سابقه بوده است و در بعضی کشور‌ها حدود ۲۵ درصد مردم برای انتخابات پای صندوق رای می‌آیند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در آن انتخابات عده‌ای رأی نیاوردند که آینده نشان داد مردم ما بصیرت داشتند و آن افراد مدعی شدند که تقلب صورت گرفته، اما ۱۰ میلیون بین آراء اختلاف وجود داشت و تمامی ادعای آن‌ها کذب محض بود.

آیت‌الله سید احمد خاتمی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری، آن افراد کشور را تا مرز پرتگاه بردند و ابطال انتخابات را می‌خواستند، اما مقام معظم رهبری از جمهوریت نظام دفاع کردند و در تاریخ ۲۹ خرداد فرمودند که اگر حرف قانونی است بزنید تا رسیدگی شود و حتی ۵ روز با حکم خود به معترضان اجازه اعتراض دادند، اما سران فتنه به چیزی جز قدرت حکمرانی قانع نبودند.

وی ادامه داد: عنصر ثابت دوم تمامی فتنه‌ها شبهه افکنی بوده است که در فتنه ۸۸ آن‌ها از شبهه تقلب استفاده کردند و طی اعترافات خود رمز اغتشاششان تقلب بوده است، از همین رو تهمت‌هایی را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران روا داشتند؛ نظامی که خون پاک بیش از  200 هزار شهید پایش ریخته شده، از همین رو ناجوانمردانه برخورد کردند و حتی یکبار هم عذرخواهی نکردند و با دستاورد خون شهیدان بازی کردند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران به عنصر سوم پرداخت و تصریح کرد: عنصر سوم سوء استفاده از نماد مقدسات بود، از همین رو فتنه‌گران در سال ۸۸ تا توانستند از عدل و نام امام بزرگوارمان استفاده کردند و خود را همراه امام خمینی-ره- می‌دانستند که همه این‌ها برای رسیدن به مقاصد خود بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری به نحوه برخورد امامان به ویژه امام رضا (ع) با فتنه‌گران اشاره کرد و بیان داشت: برخورد امام رضا (ع) در مقطعی با فتنه‌گران افشاگرانه بوده و آن‌ها را به انزوا کشیدند، از همین رو آن‌ها را مصادیق بارز بدعت‌گذاران در دین دانستند.

آیت‌الله سید احمد خاتمی افزود: برخورد با بدنه‌ آن‌ها که بسیار مهر آمیز بود، از همین رو باید دامن مهر نظام نیز گسترده باشد و جوانی که از وی به عنوان دستاویزی استفاده شد، باید با رأفت با او برخورد شود.

وی در پایان با بیان اینکه ما از سران فتنه بار‌ها خواسته‌ایم بیایند از رهبر و ملت عذرخواهی و توبه کنند، خاطر نشان کرد: سران فتنه حکمشان اعدام است اما نظام اسلامی ما به آن‌ها رحم کرده است و توبه اصحاب فتنه راه حل این مسئله است، زیرا باید پاسخگوی کارهای خود باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار