یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که نگاه طراحان بودجه سال 94، بیشتر معطوف به انتخابات آتی بوده تا اداره کشور.

ابوذر ندیمی، نماینده مردم لاهیجان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به کاهش دلایل قیمت نفت از سوی عربستان گفت: سه دیدگاه در رابطه با کاهش قیمت از سوی عربستان در منطقه حائز اهمیت است.
 
وی افزود: یک، این که قیمت نفت در حال پایین آمدن بود و عربستان با درنظر گرفتن موج ایجاد شده به موج‌سواری پرداخت؛ یعنی این که این مسئله دور از ذهن نبود و عربستان با عملکرد خود در کاهش قیمت نفت به نوعی می‌خواست خود را به آمریکا نزدیک کند.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دومین دیدگاه در رابطه با کاهش قیمت نفت را هم‌داستانی عربستان با غرب و در نهایت فشار بر کشورهایی چون ایران و روسیه دانست.
 
ندیمی در رابطه با سومین دیدگاه معطوف به کاهش قیمت نفت از سوی عربستان گفت: عربستان نمی‌تواند کاهش قیمت نفت را علی‌الدوام ادامه دهد، چرا که این مسئله می‌تواند برای عربستان هم زیان‌بار باشد.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: با توجه به رویکرد عربستان و بودجه‌ی نفتی که این کشور با نرخ 60 دلار محاسبه کرده است، این نشان و علامت وجود دارد که این کشور هم نمی‌تواند چندان زیاد در این وضعیت بماند.
 
ندیمی در ادامه با بیان این که به طور معقول 60 دلار در هر بشکه نفت هزینه وجود دارد، بیان داشت: نمی‌شود قیمت نفت را پایین‌تر از 60 دلار آورد چرا که 60 دلار خط برابری هزینه و درآمد است.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس متذکر شد: به نظر می‌رسد وضعیت کاهش قیمت نفت قابل کنترل و تداوم نبوده و کشوری چون عربستان باید به قیمت اصلی نفت برگردد.
 
این نماینده مردم لاهیجان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که استراتژی کشور در رابطه با کاهش قیمت نفت و رابطه این موضوع با بودجه سالیانه چه می‌تواند باشد، تصریح کرد: دولت باید از پیش بینی ظرفیت کاهش قیمت نفت استفاده می‌کرد و مخارج خود را در بودجه کاهش می‌داد، اما وقتی دولت مخارج خود را در بودجه کاهش نداده، نمی‌توان استراتژی خاصی از سوی دولت مشاهده کرد.
 
ندیمی در ادامه با بیان این که در خصوص کاهش قیمت نفت پیش‌بینی‌هایی از سوی دولت صورت نگرفته بود، تصریح کرد: وقتی عربستان به عنوان کشور همسایه ایران قیمت نفت را در بودجه خود 60 دلار می‌بندد و ایران نرخ قیمت نفت در بودجه خود را 72 دلار محاسبه می‌کند و بودجه سالانه خود را چند هزار میلیارد هم افزایش می‌دهد، معلوم است استراتژی وجود نداشته و همه تدابیر تنها تاکتیک بوده.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که معنی تاکتیک در افزایش مخارج بودجه استفاده این مخارج در انتخابات آتی است، بیان داشت: طراحان چنین بودجه‌ای بیشتر به دنبال اداره انتخابات آتی بوده‌اند تا اداره کشور که این امر می‌تواند بودجه را تهی و به اصطلاح از درون پوک کند.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: ندیمی ، قیمت ، نفت ، عربستان ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار