به گفته برخی مقامات پاکستانی، تقریبا تمام عملیات‌های تروریستی بزرگ در پاکستان توسط شبه‌نظامیان آسیای مرکزی به ویژه ازبک‌ها صورت گرفته است.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، به گفته مقامات نظامی پاکستان، تقریباً تمام عملیات‌های تروریستی بزرگ در این کشور توسط شبه‌نظامیان آسیای مرکزی به ویژه ازبک‌ها صورت گرفته است.
 
کارشناسان بیان می‌کنند شبه‌نظامیان آسیای میانه به لحاظ عقیدتی سخت‌گیرتر از طالبان هستند و از نظر قوای بدنی قویتر از طالبان و به لحاظ جثه، قوی هیکل‌تر از سایر شبه نظامیان می‌باشند.
 
از عملیات تروریستی در پایگاه نیروی هوایی مهران، اسکله نیروی دریایی کراچی تا حادثه مدرسه پیشاور همه جار رد پای جنگجویان ازبک دیده می‌شود.
 
شبه‌نظامیان ازبک با تشکیل گروه حرکت اسلامی ازبکستان در سال 1989 فعالیت خود را آغاز کردند.
 
طاهریولداشوف و جمعه نمنگانی سرپرستی شبه‌نظامیان ازبک را به عهده گرفتند.
 
در سال 1990 حرکت اسلامی ازبکستان روابط نزدیکی با تجار منطقه برقرار کرد و گروهی به نام ادولت به معنای عدالت نیز تشکیل دادند.
 
در سال 1991 جنگجویان ازبک در اولین عملیات خود مرکز کمونیستی دولت ازبکستان را تصرف کردند.
 
دولت ازبکستان با ممنوعیت فعالیت حرکت اسلامی ازبکستان به تعقیب این شبه نظامیان پرداخت و از آن پس جنگجویان ازبک به افغانستان و تاجیکستان گریختند.
 
در سال 1998حرکت اسلامی ازبکستان علیه دولت قرقیزستان و ازبکستان اعلام جهاد کرد.
 
طاهر یولداشوف و نمنگانی عنوان کردند خواهان تشکیل حکومت اسلامی در قرقیزستان و ازبکستان هستند و همین نظریه تشکیل حکومت اسلامی بود که آنها را با طالبان افغانستان پیوند داد.
 
حرکت اسلامی ازبکستان به خاطر تفکرات خود (تشکیل حکومت اسلامی) به سرعت توانست با طالبان و القاعده ارتباط برقرار کند.
 
جنگجویان ازبک در سال 2000 عملیات های تروریستی زیادی در ازبکستان و قرقیزستان انجام دادند که بر اثر آن تعداد زیادی از این شبه‌نظامیان نیز کشته شدند.
 
طاهر یولداشوف با ملا‌عمر رهبر طالبان افغانستان بیعت کرد و بعد از اینکه جمعه نمنگانی در سال 2001 کشته شد یولداشوف به تنهایی رهبری حرکت اسلامی ازبکستان را به عهده گرفت.
 
بعد از حادثه 11 سپتامبر طاهر یولداشوف منطقه فاتا از مناطق چند‌گانه قبایلی پاکستان را به عنوان مقر جدید خود انتخاب کرد.
 
بعد از سرازیر شدن شبه‌نظامیان ازبک به مناطق قبایلی پاکستان ملا‌ نذیر از رهبران طالبان که با ارتش پاکستان هم‌پیمان بود طی سال‌های 2007 تا 2008 شبه نظامیان ازبک را از بیشتر مناطق قبایلی بیرون کرد.
 
ملا نذیر که توسط ارتش پاکستان پشتیبانی می‌شد تعداد زیادی از شبه‌نظامیان ازبک را کشت و بقیه به وزیرستان گریختند.
 
در سال 2009 طاهر یولداشوف در حمله پهپادهای آمریکایی کشته شد و ابو عثمان عادل سرپرستی حرکت اسلامی ازبکستان را به عهده گرفت.
 
عادل قدرت شبه نظامیان ازبک را در پاکستان و شمال افغانستان افزایش داد.
 
ابو عثمان عادل پیوند بین جنگجویان ازبک و طالبان را مستحکم‌تر کرد تا اینکه در آوریل سال 2012 در حمله پهپادهای آمریکایی به میرانشاه مرکز وزیرستان شمالی کشته شد.
 
بعد از کشته شدن ابو عثمان عادل فردی به نام عثمان‌غازی سرپرستی جنگجویان ازبک را به عهده گرفت.
 
عثمان غازی به عنوان سومین فرمانده بزرگ حرکت اسلامی ازبکستان سرپرستی این گروه را به عهده دارد.
 
شبه نظامیان ازبک روابط بسیار خوبی با طالبان پاکستان برقرار کرده‌اند و در حال حاضر در منطقه میر‌علی از توابع وزیرستان‌شمالی مستقر می‌باشند.
 
جنگجویان ازبک به عملیات‌های تروریستی مشترک با طالبان روی آورده‌اند و در بیشتر عملیات‌های تروریستی بزرگ داخل پاکستان شبه نظامیان طالب و ازبک هر دو دیده می‌شوند.
 
یک مقام بلند پایه ارتش پاکستان در مصاحبه با خبرنگار فارس اظهار داشت: شبه نظامیان ازبک متخصص گروگانگیری شناخته می‌شوند.
 
وی افزود: شبه نظامیان ازبک عملیات‌های گروگانگیری موفقیت‌آمیز زیادی در ازبکستان انجام داده‌اند.
 
به گفته این مقام ارتش، شبه نظامیان ازبک در حمله به مدرسه پیشاور نیز قصد گروگانگیری داشتند اما در هدف خود موفق نشدند.
 
در 22 می سال 2011 شبه نظامیان ازبک به پایگاه دریایی مهران واقع در کراچی حمله کرده و3 فروند هواپیمای تجسسی از نوع اورین را هدف قرار دادند که در این عملیات تروریستی 2 هواپیمای تجسسی منهدم و یک هواپیما به شدت آسیب دید.
 
در این حمله تروریستی 10 شبه‌نظامی کشته شدند بیشتر جنگجویان ازبک یا کشته شدند یا با عملیات انتحاری خود را منفجر کردند.
 
در 15 آوریل سال 2012 شبه‌نظامیان ازبک با حمله به زندان بنون تلاش کردند عدنان‌رشید فرمانده ارشد طالبان و بیش از 100 شبه‌نظامی را آزاد کنند.
 
بعدها فیلم ویدئویی این عملیات تروریستی منتشر شد که جنگجویان ازبک را در حال تیراندازی داخل زندان نشان می‌داد حتی فیلم‌بردار این عملیات تروریستی نیز ازبک بود.
 
در 15 دسامبر 2012 بیش از 10 شبه‌نظامی ازبک به فرودگاه بین‌المللی باچاخان در شهر پیشاور مرکز ایالت خیبر‌پختونخوا حمله کردند که از بین این شبه نظامیان 5 نفر کشته و 5 نفر دستگیر شدند.
 
در 30 ژوئن 2013 شبه‌نظامیان ازبک با حمله به زندان دیره‌اسماعیل‌خان تلاش کردند 170 تروریست از جمله شبه نظامیان لشکر جهنگوی و طالبان را آزاد کنند.
 
در این حمله تروریستی 12 نفر از جمله 4 پلیس کشته شدند.
 
تمام شبه نظامیانی که به مدرسه متعلق به ارتش در پیشاور حمله کردند ازبک بودند که 135 دانش‌آموز را کشتند.
 
در عملیات شبه‌نظامیان ازبک چند چیز مشترک است ابتدا اینکه همه آنها از کفش ورزشی استفاده می‌کنند مجهز به نارنجک، آر‌ پی جی و سلاح‌های خودکار همچنین جلیقه انتحاری هستند. علاوه بر آن بیشتر عملیات‌ها در شب و روز یکشنبه انجام می‌شود.




انتهای پیام/ض
منبع:فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار