حوادثی که از دغدغه‌های روزمره عوام جداست اما در یک نگاه کلان تعیین کننده سرنوشت میلیون‌ها انسان برای روزها و حتی ماه‌ها است و چه بسا به عنوان کلید یک بدعت نا به جا نیز عمل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران آنچه که در میان دغدغه‌های دستگاه دیپلماتیک نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورهای منطقه و حتی اروپا و امریکا در این روزها خودنمایی می‌کند، اخباری است که در یک اشتراک نظر به مذاق خیلی‌ها خوش نیامده است، توطئه کاهش قیمت نفت هرچند در ظاهر به نفع عربستان و آمریکا بوده اما در بلند مدت ضربه خود را به این کشورها نیز وارد خواهد ساخت، یا تحريم‌های تازه آمريکا عليه مسکو که بنا به گفته مقامات این کشور ممکن است در همکاريی‌های دوجانبه بر سر مسائلي مانند پرونده هسته‌ای ايران مانع ايجاد کند و ...

 در ادامه نگاهی اجمالی بر این حوادث پر حاشیه می‌اندازیم، حوادثی که از دغدغه‌های روزمره عوام جداست اما در یک نگاه کلان تعیین کننده سرنوشتی برای روزها و حتی ماه‌ها است و چه بسا به عنوان کلید یک بدعت نا به جا نیز عمل خواهد کرد.

کلید خوردن فاز دیگری از توطئه نفتی در غرب آسیا!




برخی منابع افت یکباره قیمت نفت را یکی از خروجی‌های جلسه سعود الفیصل و جان کری در وین دانستند.

رسانه‌های غربی روز یکشنبه 2 آذر 1393 (23 نوامبر 2014) خبر دادند که همزمان با روز ششم مذاکرات وین سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در فرودگاه این شهر، به مدت نیم ساعت با جان کری وزیر خارجه امریکا ملاقات کرده است.

"حسین امیرعبداللهیان" معاون وزیر امور خارجه ایران نیز در گفتگو با رویترز، سکوت عربستان از 6 ماهه گذشته تاکنون در جلوگیری از کاهش قیمت نفت را یک اشتباه جدی و استراتژیک خوانده و تاکید کرد که این مساله آثار منفی بر همه کشورهای منطقه خواهد داشت.
 
وی گفته است که کاهش قیمت نفت به کشورهای خاورمیانه لطمه خواهد زد مگر آنکه عربستان برای خنثی کردن این روند نزولی قیمت، اقدامی را انجام دهد.

این اظهارات بیانگر این نکته است که حتی در صورتی که بخواهیم دست عربستان را از این اتفاقات دور بیانگاریم، اما سعودی‌ها می‌تواند این روند کاهشی را در صورت تمایل بهبود ببخشد!

  خودکشی اقتصادی عربستان و مرگی که قرار است ناجی قیمت نفت شود 




این نتیجه را از اظهارات وزیر نفت عربستان مبنی بر اینکه حتی اگر قیمت نفت به زیر 20 دلار برسد باز هم تولید خود را کاهش نمی‌دهد می‌توان گرفت.

در همین حال و احوال اخباری از اوضاع وخیم جسمانی پادشاه عربستان به گوش می‌رسد، که با انتشار این اخبار درباره وخامت اوضاع جسمی پادشاه کهن سال سعودی، مساله جانشینی وی و همچنین اوضاع داخلی این کشور و خاورمیانه از جمله مباحث مهم سیاست خارجی به شمارمی روند.




کارشناسان سیاسی پیش بینی می‌کنند که فقدان پادشاه عربستان می‌تواند حتی به این جنگ نفتی خاتمه دهد و قیمت نفت را تا سطح 100 دلار بالا ببرد.

و پس از خبرها به اقدام مبتکرانه محمدجواد ظریف می‌رسیم و پاسخ رسمی همتایان روس و سعودی به این نامه...

 
کمتر از یک ماه پیش محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اقدامی ابتکاری طی نامه‌های جداگانه‌ای به همتایان خود در کشورهای مختلف جهان، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکرات هسته‌ای را تشریح کرده است .

چندین وزیر خارجه از جمله وزرای خارجه عربستان و روسیه به این نامه پاسخ رسمی داده‌اند.

پاسخ‌های داده شده به این نامه نشان می‌دهد که اعضای جامعه بین‌المللی بر حقانیت مواضع جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای اذعان دارند و رسیدن به توافق برد- برد را برای همه طرف‌ها قابل دسترس قلمداد کرده‌اند.
 

لحن بی سابقه اوباما برای دوستی با ایران!




بنا بر برخی گزارشات «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا گفته که ایران می‌تواند یک قدرت منطقه‌ای موفق شود.

وی در این مصاحبه تصریح کرد که ایران در صورتی که با توافق بلندمدت در زمینه برنامه هسته‌ای خود موافقت کند می‌تواند به یک «قدرت بسیار موفق منطقه‌ای» تبدیل شود.

اوباما در خصوص احتمال بازگشایی سفارت آمریکا در ایران طی دوسال باقیمانده ریاست‌جمهوری‌ وی گفت: «هرگز نمی‌گویم که امکان ندارد اما فکر می‌کنیم این چیزها باید مرحله به مرحله صورت گیرد».

اما سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درخصوص احتمال بازگشائی سفارتخانه‌های ایران و آمریکا در پایتخت‌های دو کشور گفت: گفتگوهای دو کشور صرفاً در خصوص موضوع هسته‌ای بوده و این موضوع در دستور کار مذاکرات دو کشور نیست.

 


روس‌ها و همراهی با پرونده هسته‌ای ایران؟!





وزارت امور خارجه روسيه هشدار داده که تحريم‌های تازه آمريکا عليه مسکو ممکن است در همکاريی‌های دوجانبه بر سر مسائلی مانند پرونده هسته‌ای ايران مانع ايجاد کند .

الکساندر لوکاشويچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه با اشاره به اضافه شدن نام چند مقام روس به فهرست تحريم‌های آمريکا به دلايل حقوق بشری گفت که دولت روسيه اقدامات غيردوستانه آمريکا را بدون پاسخ نخواهد گذاشت، او گفته که اين اقدامات واشنگتن چشم‌انداز همکاری برای رسيدن به راه حل در مسائلي مانند پرونده هسته‌ای ايران و بحران روسيه را زير سوال مي‌برد.
 
سخنگوی وزارت خارجه اين کشور مشخص نکرده که تحريم‌های آمريکا چه تاثيري بر همکاري در پرونده هسته‌ای ايران خواهد داشت، روسيه در مقايسه با کشورهای غربی حاضر در گروه ۱+۵، موضع ملايم‌تری نسبت به برنامه هسته‌ای ايران دارد.

پس از شنیدن سخنان مقامات روسی خبری تازه‌تر در فضای مجازی منتشر می‌شود که انگار یک خبرگزاری آمریکایی مدعی شده ایران و آمریکا به توافقی دست یافته‌اند که بر اساس آن تهران مواد هسته‌ای خود را به روسیه انتقال می‌دهد.

اما یک منبع آگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از بی اساس بودن این گزارش سخن می‌گوید و آن را صرفا یک جوسازی رسانه‌ای می‌داند که از سوی خبرگزاری آسوشیتد پرس صورت گرفته دانسته است.
 

واکنش آمریکا به شهادت سردار سپاه در عراق


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای شهادت سرتیپ حمید تقوی، یکی از فرماندهانش را، در شهر سامرای عراق اعلام کرد.




این اطلاعیه می‌گوید که سرتیپ تقوی "در حین انجام ماموریت مستشاری برای مقابله با تروریست های تکفیری و داعش در سامرا" جان خود را از دست داده است.

ایران حضور نیروهای نظامی خود در عراق را انکار نمی‌کند، اما می‌گوید که این نیروها تنها برای ماموریت‌های آموزشی و مستشاری به این کشور اعزام می‌شوند.


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره کشته شدن یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق، گفت: من گزارشاتی در این باره شنیده‌ام اما اطلاعات بیشتری برای اظهارنظر در این زمینه ندارم.


                                                              نشانه‌های توقف یک وحدت در آغاز راه

اما در همسایگی‌مان دوماه است که رایزنی بر سر تشکیل کابینه وحدت ملی افغانستان همچنان ادامه دارد...




از زمان تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان حدود 2 ماه می گذرد اما هنوز کابینه جدید تشکیل و معرفی نشده و این موضوع خشم مردم و سیاستمداران افغانستان پس از یک روند طولانی انتخابات را برانگیخته است.

اعضای مجلس سنای افغانستان با اشاره به عدم معرفی کابینه حکومت وحدت ملی این کشور از سوی رئیس جمهور و رئیس اجرایی افغانستان خطاب به عبدالله عبدالله و اشرف غنی اعلام کردند: اگر نمی‌توانید کار را به خوبی پیش برده و در معرفی کابینه ناتوانید، استعفا کنید.

امیدواریم که امیدواری‌های همسایگان افغانمان با پایانی خوش همراه باشد هرچند که تشکیل کابینه نیز آغاز راهی طولانی برای ساختن این کشور آسیب دیده از دخالت‌های بی‌امان خارجی است!

بازدید کننده گرامی در روزهای آتی بسته‌های خبری جذاب دیگری را در همین صفحه ببنید


  انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار