علیرغم آنچه در ظاهر نشان داده می شود بسیاری از سرمایه داران آمریکایی از ابزار " کمک های بشردوستانه و خیریه های غیرانتفاعی " برای گسترش دامنه سلطه گری های اقتصادی خود استفاده می کنند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ریسرچ ؛ این پایگاه تحلیلی در مقاله ای به قلم " ملیسا ملتون " نوشت : هنگامی که آمریکایی ها شاهد هستند که تمامی محصولات فروشگاه ها تنها از 10 شرکت خاص عرضه می شود و یااظهاراتی نظیر این را می شنوند که " اریک هولدر " دادستان کل آمریکا می گوید : کمیته قضایی سنا معتقد است که برخی از بانک ها آنقدر بزرگ و وسیع هستند که نمی توان آنها را بخاطر تخلفاتشان محاکمه کرد و یا تحقیقاتی مانند آنچه دانشگاه پرینستون انجام داده و نشان می دهد که ایالات متحده یک کشور دموکراتیک نیست بلکه دارای حکومتی الیگارشی است ، می بینند سخت است آنها را باور کنند . 

حتی دولت فدرال و منبعی که اسکناس های پول را برای ما ( مردم آمریکا ) چاپ می کند نیز آن را پذیرفته است . اما آیا وضعیت بدتر از این خواهد شد و ما اکنون تنها در بخشی از یک دوره طولانی بحران هستیم ؛ دوره ای که بیش از یک قرن است که گریبانگیر آمریکا شده است ؟ 

در ادامه این مقاله آمده است : بعنوان مثال در فصل چهارم کتاب " آمریکا و قدرت جهان " بحث می شود که چگونه به روشی تدریجی و کاملا طبیعی این اعتقاد در میان ملت ایجاد می شود که اقلیت ثروتمند در ایالات متحده طرح های توطئه آمیز خود را برای نابودی و فشار بر اکثریت معمولی و فقیر اجرا می کنند . این سیاست در نهایت منجر به عقب گرد واشنگتن در عرصه داخلی و بین المللی می گردد ، همانگونه که پیشتر نیز تجربه چنین اتفاقی در آمریکا وجود داشته است . 

علیرغم آنچه در ظاهر نشان داده می شود بسیاری از سرمایه داران آمریکایی از ابزار " کمک های بشردوستانه و خیریه های غیرانتفاعی " برای گسترش دامنه سلطه گری های اقتصادی خود استفاده می کنند . از سال های گذشته برخی اقدامات سطحی و اولیه برای مبارزه با اختلاف طبقاتی عمیق میان اقشار مختلف آمریکا انجام گرفت اما هیچیک نتوانسته موفق به مهار شکاف قدرت در این کشور شود . 

در عوض قوانین مالیاتی جدید به گونه ای وضع شده اند که با ایجاد محدودیت هایی ویژه برای دستیابی به ثروت مانع دور شدن جامعه از " حکومت الیگارشی " شده و این اجازه را به نخبگان اقتصادی وسرمایه داران می دهد که با حفظ موقعیت خود به جذب نیروها و نمایندگی های بیشتر در داخل و خارج از کشور بپردازند . 

وضعیت " معاف از مالیات " بسیاری از شرکت ها ، موسسات و بنیادها مانند بنیاد راکفلر ، اندیشکده کارنگی برای صلح بین المللی و بنیاد فورد این اجازه را به صاحبان ثروتمند آن می دهد که 1 / اقبال خود را برای نهایت بهره وری از معافیت از مالیت امتحان کنند 2/ به گونه ای وانمود کنند که بخوبی در حال انجام وظایف خود بوده و افکار عمومی از تلاش ها و القائیات آنها تغذیه می شود 3 / نشان دهند که با وجود چنین معافیت هایی آنها قادرند سیاست های رسمی و عمومی را جهت دهی نموده و بر آن تاثیر بگذارند . 

گلوبال ریسرچ همچنین نوشت : در نشست های " کمیته ریس " که در سال1953 آغاز بکار کرد تلاش می شود که نقش سیاست " معافیت از مالیات " بسیاری از بنیادهایی که اقدامات ظالمانه و توطئه گرانه را در زندگی عمومی مردم اجرا می کنند را در تقویت نقشه آنها برای سلطه یک دولت بر کل دنیا به اثبات برساند . 

بسیاری از بازارهای طلا ، نقره ، نفت ، فولاد و سایر کالاها با دستکاری مقامات ارشد بانکی ایالات متحده تغییر پیدا میکند . در راستای سیاست های وال ساکنین وال استریت و و با کمک قدرت های نوظهور فدرال این سرمایه داران قادر شده اند که بخش های اعظمی از زندگی عموم مردم ، از جمله افزایش بی سابقه هزینه های خرید را بدست بگیرند . تعدادی از صاحبان قدیمی این ثروت های بی حساب و سنگین جان دی راکفلر ، جی چی مورگان ، اندرو کارنگی و اچ هریمن هستند و در روزگار کنونی از جمله آنها می توان از بیل گیتس ، وارن بافت ، کارلوس اسلیم ، برداران کخ ، مایکل بلومبرگ و استیو جابز ( که چند وقت پیش درگذشت ) نام برد . 

ثروت حقیقی هنوز هم در سرمایه گذاری های کلان ، بانکداری و کنترل بر تجارت های عظیم وجود دارد با این تفاوت که در حال حاضر نقش و حضور آنها در عصر کامپیوتر ، اینترنت ، ارتباطات از راه دور و دستگاه های الکترونیکی با تحولاتی همراه بوده است . در آمریکا که جزو ثروتمندترین کشورهای دنیا محسوب می شود گروه های مرموز و بانفوذ مانند " بیلدربرگ " بر روند تسخیر این ثروت ها تاثیرات فراوانی می گذارند . 

آمریکا در افسانه ها همچنان مهد آزادی و دموکراسی در میان سایر کشورهای دنیاست اما در واقعیت حکومتی الیگارشی است که از دیرباز شکل گرفته و به احتمال فراوان تا سال های آینده نیز به همین شکل باقی خواهد بود . گاهی باید اجازه داد تا برخی در مردابی خودساخته غرق شوند ؛ همانند شرایطی که برای ایالات متحده وجود دارد . 

برخی از نویسندگان آمریکایی موفق شده اند کتاب های خود را در توضیح چرایی بروز وضعیت حکومتی حال حاضر این کشور و واقعیت پشت پرده آن به انتشار برسانند که از جمله آنها می توان به " رویایی آمریکایی ها  نوشته جیمز آدام اشاره کرد . وی در این کتاب آورده است : چگونه زمام قدرت از دست ما ( آمریکا ) ربوده شد و بدست تعداد معدودی از سرمایه داران بین المللی افتاد ؟ آیا این وضعیت ادامه داشته و هرگز امیدی به بهبود شرایط حکومتی در دولت واشنگتن نخواهیم بود ؟ 

نویسنده در انتها خاطرنشان کرد : در حقیقت آمریکایی ها تنها در خواب و رویا می توانند ببینند که دولت آنها حامی واقعی دموکراسی و آزادی است وگرنه آنچه در عرصه عمل از سوی سیاستمداران کاخ سفید ، کنگره و سنا دیده می شود مجموعه حکومتی است که بنای آن بر اساس کنترل و تسلط مطلق سرمایه داران و ثروتمندان بزرگ نهادینه شده است . 



انتهای پیام /
برچسب ها: کاخ سفید ، آمریکا ، مردم ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار