آیین رسمی افتتاحیه‌ی ششمین جشنواره نماز و نیایش با حضور آیت‌اله «جوادی آملی» و «حجت‌اله ایوبی» رییس سازمان سینمایی، در شهر مقدس قم 15 دی ماه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سینما  باشگاه خبرنگاران، نشست خبری ششمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین با حضور «حبیب‌ایل بیگی» مدیر عامل و رییس هیئت مدیره انجمن سینمای جوان و «فرید فرخنده کیش» معاون امور مناطق و استان‌های انجمن سینمای جوان صبح امروز در انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

ایل‌بیگی، در ابتدای این نشست خبری گفت: موضوع نماز و اهمیت آن در دین ما، در میان همه ادیان بر هیچ کس پوشیده نیست و به عنوان یک نماد  تاکیدات زیادی بر روی آن شده است.

وی ادامه داد: در چند روز گذشته برنامه‌ای با همین موضوع در اهواز با عنوان اجلاس سراسری نماز با حضور همه ارگان‌های کشور برگزار شد و ما نیز از طریق سازمان سینمای کشور در این اجلاس شرکت کردیم.  مقام معظم رهبری در پیام‌های خود به این اجلاس بر بهره‌گیری از جنبه‌های هنری به شکل ویژه‌ای تأکید داشتند.

مدیر عامل انجمن سینمای جوان بیان کرد: در طول سال‌های گذشته در حوزه سینما تنها این جشنواره بوده که چراغ این فعالیت را روشن نگه داشته است و با تشویق و ترغیب هنرمندان در حوزه فیلم کوتاه، فیلمنامه و عکس تلاش می‌کند تا هنرمندان بتوانند در این عرصه به کار خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: این جشنواره تلاش می کند که به منظور فرهنگ سازی نماز و نیایش آثار هنری تولید شده را گرد‌آوری و داوری کرده و به نمایش بگذارد.

رییس هیئت مدیره انجمن سینمای جوان تصریح کرد: جشنواره‌ها را فقط برای جشنواره برگزار نکنیم، بلکه جشنواره مقدمه‌ای دارد که بعد از جشنواره باید ادامه‌ی آن دنبال شود. در این دوره برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که هنرمندان فعال و علاقمند به تولید آثار در این عرصه، بتوانند با حضور در فضای معنوی جنبه‌های معرفتی را فرا بگیرند.

دبیر ششمین جشنواره نماز و نیایش افزود: نکته‌ی مهم برای ما این بود در شهر مقدس قم بتوانیم مجموعه برنامه‌ها را برگزار کنیم و علاوه بر‌ آن هنرمندان بتوانند برای مهارتهای لازم با متخصصین دینی و مذهبی ارتباط برقرار کنند. به همین منظور تلاش‌هایی برای برقراری ارتباط سینماگران با مراکز دینی صورت گرفت.

وی در ادامه گفت: با "بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء" که زیر نظر آیت‌الله جوادی آملی، اداره می‌شود، ارتباط برقرار شد که یکی از مراکز آموزشی و پژوهشی در حوزه مذهبی است.

ایل‌بیگی، گفت: امیدواریم این سلسله نشست‌ها به ارتباط دو طرف منجر شود که از سوی بزرگان ما مطرح شده؛ در بیانات مقام معظم رهبری بر ارتباط سینما و سینماگران با مراکز دینی و مذهبی تاکید شده است و جشنواره نماز و نیایش یکی از راه‌های ارتباطی می تواند باشد.

وی اظهار داشت: در این نوع  جشنواره‌ها استعدادها شناسایی می‌شوند، بعد از شناسایی امکان رشد آنها را فراهم می‌کنیم، این البته نیازمند حمایت‌های مراکز و دلسوزان فرهنگ و هنر و هم حمایت‌های دلسوزان حوزه‌های دینی و مذهبی است.

مدیر عامل انجمن سینمای جوان ضمن ابراز امیدواری برای حمایت از هنرمندان عنوان کرد: امیدواریم هنرمندان در طول نشست‌های معرفتی که پیش‌بینی شده، در این زمینه ارتقا پیدا کرده و نتایج آن برای سینمای ملی کشورمان خوب باشد.

رییس هیئت مدیره انجمن سینمای جوان اظهار داشت: ششمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین روز دوشنبه 15 دی ماه در شهر قم با حضور آیت‌الله جوادی‌آملی و اقامه نماز ظهر و عصر به امامت ایشان آغاز خواهد شد. در این برنامه حجت‌الله‌ایوبی، رییس سازمان سینمایی و برخی از مدیران سازمان‌ها حضور خواهند داشت.

وی بیان کرد: ششمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین در سه حوزه فیلم کوتاه، عکس و فیلمنامه برگزار خواهد شد.

ایل‌بیگی، عنوان کرد: در مجموع 1491 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که 272 اثر فیلم کوتاه، 915 اثر عکس و 304 فیلمنامه بوده که هیئت انتخاب از بین این تعداد 39 فیلم کوتاه، 42 قطعه عکس و 11 فیلمنامه را برای بخش رقابتی جشنواره برگزیده‌اند.

وی ادامه  داد: داوران در بخش فیلم محمد مهدی عسگرپور، محمد هادی نائیجی و منوچهر محمدی، داوران بخش فیلمنامه مجید شیخ‌انصاری، هادی مقدم دوست و امید بنکدار و داوران بخش عکس محمد حسین حیدری، یداله عبدی و داود عامری هستند. داوری‌های به پایان رسید و 18 دی ماه در شب میلاد پیامبر اکرم(ص) در آیینی در شهر قم برگزیدگان معرفی خواهند شد.

 
* بازدید از لوکشین فیلم محمد رسول‌الله(ص) در روز آخر جشنواره 

فرخنده کیش افزود: ما طبق روال جشنواره‌های دیگر به نمایش فیلم‌ها و گپ‌وگفت اکتفا نکردیم بلکه جشنواره باید زمینه‌ساز تشکل‌های سینمای دینی باشد.

وی ضمن بیان این مطلب که علاقه به کار در حوزه دینی زیاد است افزود: انجمن سینمای جوانان ایران قصد دارد که دبیرخانه دائمی را در شهر قم راه‌اندازی کند و قم قطب فرهنگی سینمای دینی کشور باشد، که در برنامه‌های آتی این موضوع را به شکل اجرایی در می‌آوریم.

فرخنده کیش اظهار داشت: داورهای جشنواره امسال  کاستی در پژوهش را یک ایراد ملی آثار می‌دانستند.

معاون امور مناطق و استان‌های انجمن سینمای جوان بیان کرد: قصد داریم که در این مجموعه اتفاقاتی حاصل شود و به کمک سینمای دینی بیاییم. معتقدم که سینمای ما می‌تواند برای تبلیغ دین، جهانی عمل کند.

وی گفت: نشست‌های معرفتی با حضور اساتید حوزه و نشست‌های فرهنگی با حضور سینماگران تشکیل خواهد شد، که نخستین نشست معرفتی با عنوان "امام خمینی(ره) و راهبرد هنر و سینمای دینی" با حضور "علیرضا زهادی"، نشست معرفتی دوم با عنوان "نماز، احسان و زندگی"  با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسن مخبر و نشست آخر با عنوان "قامت شخصیت نماز در گستره تاریخ" با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمود صادقی برگزار خواهد شد. همچنین نشست فرهنگی با عنوان " استعداد سینما" با حضور محمدرضا دل پاک و " کارگردانی" با حضور مجتبی راعی، برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در نشست‌های فرهنگی از تجربیات و نمونه‌هایی که این اساتید همراه خود خواهند آورد، استفاده خواهد شد.

فرخنده کیش خاطر نشان کرد: در روز آخر جشنواره بازدیدی از لوکیشن فیلم محمد رسول‌الله(ص) ساخته مجید مجیدی خواهیم داشت.

در پایان نشست ایل بیگی مدیر عامل انجمن سینمای جوان افزود: در مجموع طوری برنامه‌ریزی شده که بحث‌های معرفتی لازم فراهم شود و  در برگزاری این جشنواره اداره کل فرهنگ و ارشاد قم، بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء ، سازمان فرهنگی ورزشی شهر مقدس قم و استانداری قم با انجمن سینمای جوانان همکاری خواهند کرد.

وی اظهار داشت: مجموعه آثاری با موضوع امام خمینی‌(ره) در بخش غیر رقابتی به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین دیدن مکان‌های خاص در قم از دیگر برنامه‌هایی است که در طول جشنواره برگزار خواهد شد.

گفتنی است؛ ششمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین از 15 تا 18 دی ماه در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/ اس


برچسب ها: سینما ، فیلم ، جشنواره ، نماز ، نیایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار