معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست اصحاب رسانه:

شفافیت باطل السِّحر فساد است / مدیران مسئول مکلفند کلیه افراد فعال در نشریه را بیمه کنند

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه تهران و شهرستانها به سوالات آنها پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، نشست اصحاب رسانه استان تهران ظهر امروز در محل معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی و برزین ضرغامی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان تهران برگزار شد.

پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و سرود جهموری اسلامی ضرغامی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان تهران گفت: انشاءلله در این فرصت بتوانیم مشکلات استان تهران در حوزه مطبوعات بیان و برطرف کنیم سپس اصحاب رسانه تمام مناطق استان تهران به بیان سوالات خود پرداختند.

انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به منظور همدلی و تشریک مساعی در اینجا پاسخگوی سوالات شما خواهم بود.

وی بیان کرد: در هر منطقه باید معاون مطبوعاتی وجود داشته باشد باشد که پیگیر امور رسانه‌ای باشد و علاوه بر مسئولیت دیوانی از زاویه دید رسانه‌ها و مطبوعات نیز اقداماتی انجام دهد.

انتظامی با بیان اینکه با حوزه رسانه آشنایی دارد گفت: الگوی مصرف رسانه در حال حاضر با تهدید مواجه است، رسانه‌های سراسری به شکل سنتی اداره می‌شوند و روز به روز سهم و نقش آنها کاسته می‌شود؛ در مقابل رسانه‌های سراسری چهار نوع رسانه فرصت محسوب می‌شود:

1-  رسانه‌های اجتماعی(شبکه‌های اجتماعی در موبایلها و غیره)
2-  رسانه‌های بین‌المللی
3-  رسانه‌های اقتصادی و تخصصی  
4- رسانه‌های محلی 

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: قدر ظرفیت‌های موجود را باید دانست و زمینه ساز فرصت شد؛ از مزایا باید فرصت آفرینی کرد.

وی در خصوص بیمه خبرنگاران گفت: اصلی‌ترین بحث ما همین بیمه خبرنگاران است که باید صاحب امتیاز و روسای رسانه‌ها به بیمه کردن اعضای خود از جمله خبرنگاران و تمام افراد فعال در رسانه اقدام کنند.

انتظامی تصریح کرد: امنیت شغلی و امنیت حرفه‌ای از جمله مسائل مربوط به حرفه خبرنگاری می شود که باید برای آسوده شدن خاطر خبرنگاران آنها را فراهم کرد؛ در بحث امنیت شغلی استخدام دائم خبرنگاران مطرح است که تمام خبرنگاران تمایل دارند در رسانه‌ای که فعالیت می‌کنند به طور دائم استخدام باشند. امنیت حرفه‌ای خبرنگار به آن حوزه برمی‌گردد که خبرنگار به دلیل توانایی و تخصصی که دارد مورد نیاز رسانه است.

انتظامی در ادامه گفت: قانون مطبوعات جمعا 48 ماده دارد که تسلط بر آنها برای تمام اصحاب رسانه مفید خواهد بود. قانون مطبوعات در ماده 46 می گوید که صاحبان امتیاز و مدیران مسئول مکلفند کلیه افراد فعال در نشریه را بیمه کنند.

وی در ادامه گفت: واقعیت این است که بانک اطلاعاتی مشخص از خبرنگاران کشور وجود ندارد اما مسیر آن برای تشکیل شدن در حال طی شدن است.

انتظامی با بیان اینکه در صورت بیمه شدن خبرنگاران توسط دولت استقلال حرفه ای آنها زیر سوال می‌رود بیان کرد: یکی از دلایل خانه به دوشی خبرنگاران این است که آنها ربط تشکیلاتی و استخدامی با مجموعه ندارند و ما برای تثبیت حرفه‌ای خبرنگاران باید این بیمه را به آنها فشار بیاوریم تا به وظیفه قانونی خود عمل کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام طرح‌ها و نظرات را در سایت قرار می‌دهد تا نظرات مختلف پیرامون آن ارائه شود و سپس به آنها عمل می کند.

وی در ادامه بیان کرد: تعداد افرادی که رسانه‌ها باید برای بیمه معرفی کنند در یک روزنامه سراسری و رسمی حداقل 20 نفر و رسانه‌های محلی چون تعداد محدودتری دارند ممکن است از این تعداد کمتر باشد اما وزارت بهداشت با این سیاست که تحمیل هزینه در این شرایط اقتصادی برای رسانه‌ها کار درستی نیست هزینه بیمه خبرنگاران را تقبل می‌کند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه همکاران مطبوعاتی توقع کار مبنایی دارند تا شعاری؛ هر کسی بیمه پایه‌ای دارد که باید توسط رسانه پرداخت شود و بیمه تکمیلی برعهده وزارت خانه باشد، البته این پرداخت بیمه برای رسانه‌ها با تامین اعتبار خواهد بود.

وی با بیان اینکه اصحاب رسانه و خبرنگاران می‌توانند در پیشبرد قوانین موثر باشند گفت: اساسا شفافیت باطل‌السحر اقتصاد است شما اصحاب رسانه در صورت مشاهده تخلف و زیر پا گذاشتن قوانین مطبوعاتی آن را به ما گزارش دهید تا ما نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنیم.

وی در خصوص توزیع ویژه‌نامه ها گفت: ویژه‌نامه‌ها نباید جدا از روزنامه ارائه شوند و حداکثر 30 درصد حق درج آگهی دارند. آگهی دولتی به هیچ عنوان نباید به ویژه‌نامه ها داده شود؛ توزیع آگهی نامه‌هایی که توسط کانون‌های تبلیغاتی انجام می‌شود متوقف خواهد شد.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در ادامه تصریح کرد: سایت‌های رسانه‌ای باید از هیئت نظارت بر مطبوعات مجوز دریافت کنند. در سایت اسامی و نوبتها درج شده است که هر کس بنا بر نوبت خود می‌تواند مراجعه کند.

وی با بیان اینکه حدود 450 سایت مجوز دارند گفت: اسامی رسانه‌های دارای مجوز بر روی سایت ثبت شده است.

انتظامی در خصوص کیوسک های روزنامه فروشی که دارای مجوز هستند ولی به توزیع روزنامه اقدام نمی کنند گفت: با کمک نیروی انتظامی و شهرداری ها این مشکل برطرف خواهدشد.

وی در خصوص خانه های مطبوعات گفت: خانه های مطبوعات در تمام استانها باید افتتاح شود و یک قرار برای تشکیل آن در آینده گذاشته خواهد شد.

انتظامی در خصوص آگهی‌های دولتی در روزنامه‌ها گفت: نرخ این آگهی‌ها در سایت معاونت مطبوعاتی به همراه رتبه‌بندی آنها درج شده است در خصوص آگهی‌های ثبتی و دادگستری که مبلغ آن توسط مردم پرداخت می‌شود باید بگویم که نمی توانیم هر نرخ آن را بالا ببریم چون به مردم فشار می‌آید اما آگهی‌های دولتی باید افزایش یابد.

انتظامی با بیان اینکه حق و حقوق معنوی و مادی خبرنگاران با بی‌اعتنایی مواجه شده است گفت: برای اعطای وام به اصحاب رسانه و به خصوص خبرنگاران نشریات محلی باید تمهیداتی در نظر گرفته شود.

وی در خصوص کلینیک روزنامه‌نگاران گفت: اگر نظام بیمه‌ای و سلامت برای اصحاب رسانه ایجاد شود بهتر است تا اینکه یک کلینیک برای تمام اصحاب رسانه در ایران تشکیل شود.

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار