شاهزاده سعودی با انتقاد از سیاست مالی و اقتصادی عربستان سعودی تاکید کرد عربستان به مرحله خطرناکی رسیده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی المصری الیوم در گزارشی نوشت ولید بن طلال شاهزاده میلیاردر سعودی در پی اعلام مواجه شدن عربستان سعودی با کسری بودجه در سال 2015 به علت کاهش شدید قیمت های نفت، به شدت از سیاست اقتصادی این کشور انتقاد کرد.

وی در نامه‌ای به وزیر دارائی عربستان نوشت: اکنون به مرحله خطرناکی رسیده ایم و آن استفاده از صندوق ذخیره ارزی» برای مقابله با کسری بودجه است.

ولید بن طلال، که پولدارترین سرمایه گذار در جهان عرب است، تاکید کرد ریاض باید به ویژه با توجه به کاهش قیمتهای نفت، به ضرورت تجاوز نکردن از هزینه های تعیین شده در بودجه توجه می کرد. 

وی افزود اگر عربستان به هزینه های تعیین شده در بودجه سال گذشته پایبند بود، اکنون دستکم 50 میلیارد دلار مازاد بودجه داشت.

شاهزاده ولید بن طلال در پایان تاکید کرد ناتوانی دولت در کنترل هزینه ها، موجب برداشت مبلغ 53 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی 750 میلیارد دلاری کشور ظرف دو سال شده است.

کسری بودجه عظیمی که پیش بینی می شود عربستان با آن مواجه شود، معادل 38.6 میلیارد دلار است که بیشترین میزان کسری بودجه این کشور از سال 2011 تاکنون به شمار می رود.

گفتنی است، شورای وزیران این کشور ارقام هزینه ای بودجه را با افزایشی اندک در مقایسه با سال 2014 حدود 229.3 میلیارد دلار و درآمدهای این کشور را 190.7 میلیارد دلار در نظر گرفته است این در حالی است که درآمدهای این کشور در سال گذشته 228 میلیارد دلار بود.

ریاض در سال 2014 هم اعلام کرد به علت عدم انطباق درآمدها و هزینه های اعلام شده در بودجه، بالغ بر 14.4 میلیارد دلار کسری بودجه داشته است.

با کاهش کنونی قیمت نفت، که 90 درصد درآمدهای عربستان از آن طریق حاصل می شود، از اواسط ژوئن گذشته تاکنون به علت افزایش عرضه و کم شدن تقاضای جهانی نفت و افزایش ارزش دلار، قیمتهای جهانی نفت به نصف کاهش یافته است.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار