ائتلاف ضد داعش با هیاهوی رسانه‌ای بسیاری تشکیل شد و با وجود موج تبلیغاتی گسترده تاکنون نتیجه‌ای جز خسارات فراوان مالی و جانی برای کشورهای درگیر تروریسم نداشته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ ظهور گروه تروریستی داعش سبب تغییراتی در صف بندی‌ها، موضع‌گیری‌ها و حتی ادبیات سیاسی، در عرصه بین‌الملل شد.



 با ورود این گروه تروریستی برخی لغات و اصطلاحات جدید نیز وارد ادبیات سیاسی و بین‌‌الملل گشت، و از آن جمله ائتلاف بین‌المللی علیه داعش است.  
 
ائتلافی که آمریکا با مشارکت جمعی از کشورهای غربی- عربی آن را به وجود آورد، و وانمود کرد که قصد نابود کردن گروه تروریستی خود ساخته  داعش را دارد.

برخی به این ائتلاف، ائتلاف پشیمانان گفتند و دلیل آن هم این است که بازیگران شرکت کننده در این ائتلاف بین‌المللی خود سبب به وجود آمدن چنین گروه‌های افراط‌گرای تروریستی شدند و در حمایت همه جانبه(اطلاعاتی، سیاسی، مالی،‌ آموزشی و...) از آنها به حق کوتاهی نکردند. 



پس از گذشت چندین ماه از تشکیل ائتلاف به اصطلاح ضدداعش، می‌توانیم با توجه به عملکرد آن و بازتاب‌هایی که به همراه داشته این گونه بگوئیم که این ائتلاف همان طور که از ابتدای تشکیل شدنش نمایان بود، اهدافی غیر از نابودی گروه داعش را دنبال می‌کرد،‌ که می‌توان حضور بلند مدت در منطقه را یکی از آن اهداف عنوان کرد .

 

نیروهای ائتلاف در بمباران‌های هوایی که علیه مواضع نیروهای تروریستی صورت می‌دهند، همزمان برخی نیروگاه‌ها و زیرساخت‌های دو کشور سوریه و عراق را نیز تخریب می‌کنند، که "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه کشورمان پیش‌تر در این رابطه گفت: نیروهای خارجی متاسفانه به جای مقابله اساسی با داعش، زیرساخت‌های کشور سوریه را مورد حمله قرار می‌دهند، و این موضوع از این طریق حل نخواهد شد.

شایان ذکر است، آنها همزمان با بمباران مواضع تروریست‌ها، مردم بی‌گناه کوچه و خیابان را نیز به کام مرگ می‌کشانند، و هم چنین از هواپیماهای ترابری برای نیروهای تروریستی تسلیحات و غذا ارسال می‌کنند.

تمام آنچه که گفته شد، به کرات اتفاق افتاده است و دیگر جای شک و تردیدی نمی‌گذارد، که بگوییم عمدی در کار نبوده و اتفاقی بوده است!
 
پس از سفر هیئت ایرانی به کشورهای موسوم به محور مقاومت، "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی، بار دیگر، حمایت کامل ایران از اقدامات ضد تروریستی بغداد را اعلام کرد و افزود: ایران آماده است تا عراق را حمایت لجستیکی کند.

پس از این سفر وزیر دفاع عراق نیز به ایران آمد و در اظهارات خود از حمایت‌های ایران تقدیر کرد و با بیان این جمله که ما به کشور دوست و برادرمان ایران پناه آورده‌ایم، نتایج سفر خود را مثبت ارزیابی کرد.  
 
همان طور که بیان شد، ناکارآمدی ائتلاف بین‌المللی بر همگان و بر مردم و مسئولین عراقی به طور خاص روشن است، به نحوی که  فرمانده سپاه بدر عراق به تازگی اعلام کرده است: این ائتلاف توانایی آزادسازی حتی یک منطقه از عراق را نیز ندارد و در جایی دیگر "مقتدی صدر"  تصریح می‌کند: من هیچ گاه قبول نداشته‌ام که آمریکا برای نجات عراق یا مردم کشور دیگری آمده باشد، چرا که آمریکا خود حامی تروریسم است، آن‌ها از یک طرف به گروه‌های تروریستی کمک می‌کنند و از طرف دیگر مبارزان را مورد هدف قرار می‌دهند. 

این ائتلاف با هیاهوی رسانه‌ای بسیاری تشکیل شد و با وجود موج تبلیغاتی گسترده تاکنون نتیجه‌ای جز خسارات فراوان مالی و جانی برای کشورهای درگیر تروریسم نداشته است.

با توجه به شرایط میدانی موجود در عراق و با استناد به سخنان و مواضع منفی و انتقادی جریانات سیاسی و مقامات بغداد نسبت به اقدامات این ائتلاف و هم چنین رویکرد دوگانه غرب در قبال تروریسم می‌توان این طور بیان کرد، که این ائتلاف‌ نه تنها کمکی در راستای مبارزه با تروریسم نبوده، بلکه موجبات تقویت آن را نیز فراهم آورده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: ائتلاف ، جهانی ، داعش ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار