رئیس سازمان سینمایی گفت: ما امروز موظف هستیم که این میراث کهن را پاس داشته و گمان می کنم زبان، گویای سینمای مستند باستان شناسی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سینمای باشگاه خبرنگاران آیین اختتامیه نخستین گردهمایی بین المللی سینمای مستند با حضور حجت الله ایوبی رئیس سامان سینمایی، مهدی طباطبایی نژاد و فیلم سازان مستند عصر امروز در موزه ملی ایران برگزار شد.
 
مهدی طباطبایی نژاد مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ابتدای مراسم در خصوص سینمای مستند گفت: سینمای مستند و باستان شناسی ایران دو یار دیرینه و قدیمی است که به غفلت روزگار از هم دور افتاده اند گمان نکنم دنیا ضرورت این دو را کتمان کند.

وی ادامه داد: اگر از لحظه ای که یک باستان شناس ایده جستجو باستانی را در ذهن اش شکل می گیرد یک کاوش زمانی به یک اعتبار و امنیت می رسد که در این صورت دو قله قطعیت نزدیک و نائل شده است.

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عنوان کرد: فیلم مستند هم به این شکل باید آیینه دار واقعیت باشد اما هیچ وسیله ای به زیبایی سینمای مستند نمی تواند پرده واقعیت ها را از لنز کنار بزند و حقیقت ها را نشان دهد به گمان من این اصل مطلب است و مستند ساز و باستان شناس در مجاورت این دو می تواند بیشتر از هر چیزی این قصیه را روایت کند من بسیار خوشحالم که این اتفاق افتاده و متاسفم که خیلی دیر به سراغ آن رفتیم.
 
در ادامه حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با ابراز خوشحالی از فراهم شدن شرایط تولید برای مستندسازان گفت: خوشحالم که مستند سازان ما فرصت پیدا کرده اند تا آثار  برجسته یک ملت بزرگ و یک تاریخ عظیم را مرور کنند اگر ما دغدغه بازگشت به گذشته را داریم و اگر می خواهیم هویت خود را پیدا کنیم راهی جز گذر از کوچه های باستان شناسی نداریم از این که موضع ملی و مهندس بهشتی این فرصت برای هنرمندان مستند ساز فراهم کرده جا دارد تشکر کنم و از طرف سازمان سینمایی اعلام می کنم هیچ تشریفات و دیوان سالاری برای چنین برنامه هایی وجود ندارد ما با شما می خواهیم تجربه کنیم بدون تفاهم نامه و کاغذبازی و با کمال میل و علاقه آماده هستیم تا با ما بتوانیم این کار خوب و درخشان را انجام دهیم.
 
وی ادامه داد: کسانی که فکر می کنند تاریخ فقط در کتاب های درسی است قطعاً اشتباه می کنند کشورهای دیگر تاریخ را می خرند و جعل می کنند اما ما به تاریخ بشر خود بی تفاوت هستیم کسانی که در موزه های دنیا قدم زدند یقیاً این حس غرور و افتخار را دارد در غرفه های جهانی وقتی به غرفه ایران می رسیم و سال های بناهای تاریخی خود را می بینیم متوجه می شویم یک سر و گردن بالاتر از دیگر کشورها هستیم.

رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: ما امروز موظف هستیم که این میراث را پاس داشته و نگه داریم و گمان می کنم زبان، سینمای مستند گویای باستان شناسی خواهد بود ما ملتی هستیم که هم میراث فرهنگی چند هزار ساله داریم هم هنر اصیل سنتی و هم بر هنرهای مدرن تسلط داریم ما که به چنین زبان جهانی تسلط داریم و اگر دغدغه چنین موضوع هایی را داریم مسلماً سینما می تواند به میراث فرهنگی ما کمک کند بهترین راه حفظ میراث کهن این است که مردم آن را حفظ کنند.
 
وی افزود: این حساسیت را ما به عنوان سینما می توانیم برای میراث فرهنگی زیاد کنیم و به زیبا ترین شکل برای مردم بازگو کنیم امیدواریم این جشنواره ادامه پیدا کند. نگران نباشید که ما جشنواره زیاد داریم ما متناسب با هنرهای مختلف جای خالی خیلی از این جشنواره ها را همچنان حفظ می کنیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار