مدیر پایگاه میراث جهانی مجموعه بازار تاریخی تبریز گفت:در ایام قدیم مساجد جامع بر پایه جامع و آدینه و در کنار بازارها و دارالخلافه‌ها بنیان گذاری می‌شد.

 

اسمعیلی سنگری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود:اولین پایه های این مسجد در دوره حکومت سلجوقی شکل گرفت و آنچه را که ما به عنوان مسجد جامع فعلی می‌شناسیم متشکل از4 مسجد به هم چسبیده حجت‌الاسلام بزرگ-حجت‌الاسلام کوچک-اسماعیل خان قلی و آلچاق مسجد  میباشد که  در مجموع مسجد جامع را تشکیل داده اند.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی مجموعه تاریخی بازار تبریز تصریح کرد:شبستان معروف به مسجد حجت الاسلام در غرب مجموعه،با سابقه ی چند بار تعمیر و مرمت  بنایی قدیمی است و همچنین در شمال شرق نیز مسجد شیخ صادق قسمتی دیگر از این مجموعه است.

وی افزود:علاوه بر این بناها مسجد جامع شامل دو مدرسه به نام‌های  مدرسه طالبیه و جعفریه بوده که در سال های اخبر به کلی تخریب شده است.

وی گفت: بعد از زلزله سال1193 هجری که بسیاری از بناهای تاریخی تبریز آسیب دید مسجد جامع هم از خرابی مصون نماند و در اوایل حکومت قاجار توسط حاکم وقت"حسین قلی خان دنبلی "بر پایه های متین  و پوشش تاق و چشمه بازسازی شد.

حسین اسمعیلی سنگری با نسبت دادن محراب داخلی مسجد جامع  به دوره ایلخانی  محراب این مسجد را قدیمی‌ترین محراب شهر تبریز خواند و تاکید کرد:مساجد و بویژه مسجد جامع تبریز نیازمند  مرمت و بازسازی مستمر است و تعویض سر در- کف سازی- نصب در و پنجره ی جدید و گره بندی سنتی- ایرانی  از جمله اقدامات انجام شده در خصوص این مسجد است.
به گفته وی این بنا در 15 دی 1310 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت  رسیده است.
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.