حمله مسلحانه روز گذشته به دفتر نشریه فرانسوی " شارلی ابدو " مردم این کشور را در نخستین روزهای سال نوی میلادی شوکه کرده است .

 به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک در مقاله ای به قلم " بری پاول " نویسنده و تحلیلگر سیاسی و امنیت بین الملل با اشاره به حادثه تیراندازی روز گذشته به دفتر نشریه فکاهی " شالی ابدو " در پاریس نوشت : کشتار 12 تن از روزنامه نگاران و سایر افراد حاضر در دفتر نشریه "شارلی ابدو" توسط مردان مسلحی که چهره های خود را پوشانده بودند "امری تازه و تاسف بار " در دوره ای است که نسلی از اسلام گرایان افراطی در غرب آسیا قدرت گرفته اند ؛ افرادی که حتی از القاعده نیز خطرناک ترند . 

پاول افزود : پیش بینی میکنم در آینده نیز شاهداین نوع حملات مسلحانه در کشورهای اروپایی باشیم . اگرچه ما نیازمند اتخاذ تدابیر امنیتی و نظامی برای محافظت از جان شهروندان و افراد بی گناه هستیم اما تنها راهکار حل این معضل ، یک راه حل ریشه ای است . خشکاندن ریشه نسل جدیدی از شبه نظامیان و افراط گرایان مسلح که خشونت های آنها هر روز بیشتر می شود ، راه حلی است که در درازمدت می تواند موثر باشد . 

این راهکار مجموعه ای نوین از مسائلی است که به وضعیت مشروعیت سیاسی اروپا در غرب آسیا ، پتانسیل های اقتصادی ، حاکمیت قانون و دیگر موارد مربوط می شود . در حادثه روز گذشته در پاریس که طی چندین دهه گذشته مرگبارترین حمله مسلحانه بوده است سه مرد که چهره های خود را پوشانده بودند با کلاشینکف به دفتر نشریه فکاهی " شارلی ابدو " یورش برده و حداقل دوازده تن را از جمله کاریکاتوریست و سردبیر نشریه به قتل رساندند . 

در ادامه این مقاله آمده است : این نشریه فرانسوی پیشتر نیز هشدارهایی درباره انتشار تصاویر موهن ضداسلامی دریافت کرده بود . هنوز هیچ شخص یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته و دولت فرانسه اعلام کرده که برای کشف هویت و بازداشت عاملین فراری آن گروه های ویژه بازجویی و تعقیب مشخص کرده است . 

با توجه به اینکه دولت فرانسه هشدارهایی را درباره تکرار حملات این چنینی در پاریس مطرح کرده و مردم نیز در حالی که به شدت شوکه شده اند ، تظاهرات اعتراض آمیز برگزار کردند ، سخت است که بگوییم می توان از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کرد . چطور می توان انتظار داشت در جامعه ای که هر کسی این حق را دارد که با خود سلاحی را حمل کند که از 5 تا 15 گلوله در آن جا می گیرد ، چنین حوادث وحشتناکی روی ندهد ؟

پاول در پاسخ به این سوال که آیا حمله مسلحانه پاریس ارتباطی با افزایش تعداد تروریست های تکفیری _ بعثی در غرب آسیا دارد یا خیر ، گفت : در 15 سال گذشته القاعده برجسته ترین تهدید برای امنیت بین المللی محسوب میشد اما این گروه تروریستی قلمروی فعالیت محدود و متمرکزی داشت . بعلاوه اینکه در مرحله " جنگ علیه تروریسم " بسیاری از نیروهای القاعده از جمله سرکرده آنها " اسامه بن لادن " کشته شدند . 

اما این گروه به تدریج به شاخه های کوچکتری تقسیم شد که بیشتر فعالیت خود را در شبه جزیره عربستان انجام می دادند . " داعش " را می توان سل سوم تروریست هایی دانست که در منطقه غرب آسیا زندگی و فعالیت می کنند ؛ تروریست هایی که از مناطق مختلف دنیا در یکجا جمع شده و از ابزارآلات پیشرفته و مدرن ارتباطی نظیر اینترنت و تلفن همراه نیز استفاده می کنند . این تروریست های مانند القاعده حوزه فعالیت محدود نداشته و بطور مستقیم استخدام و بکار گرفته می شوند . 

در بخش دیگری از مقاله اندیشکده " شورای آتلانتیک " آمده است : علاوه بر افرادی که بطور مستقیم در اقدامات تروریستی گروه داعش حضور دارند ، تعدادی زیادی نیز بواسطه تبلیغات گسترده و مسموم ، از حامیان آنها محسوب شده و در هر نقطه ای از دنیا و در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به تبلیغ ، تشویق و توسعه افکار منحرف تکفیری _ بعثی مشغول هستند . تا زمانی که علل بروز چنین حملات تروریستی بطور ریشه ای بررسی و حل نشود نمی توان انتظار داشت که دیگر شاهد اقدام جنایت کارانه یا تروریستی در هر نقطه ای از دنیا نباشیم . 

فرانسوا اولاند ، رییس جمهوری فرانسه در سخنانی از کشف و خنثی شدن چند طرح تروریستی دیگر در این کشور خبر داده است . اما چرا فرانسه به هدفی برای گروه های تروریستی تکفیری _ بعثی تبدیل شده است ؟ شاید بتوان یکی از دلایل آن را محرومیت های زیادی دانست که دولت فرانسه علیه مهاجرین منطقه آسیا اعمال می کند . اما این دلیل قطعی نیست . پاریس یکی از بزرگترین مناطق مهاجرپذیر از آسیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی می باشد . 

همچنین دولت فرانسه یکی از اعضای فعال در ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا در غرب آسیا است که طی ماه های اخیربمباران های متعددی را در مناطق مختلف عراق و سوریه انجام داده است . همچنین حضور نیروهای نظامی فرانسه در مالی نیز میتواند بعنوان یکی از دلایل ریشه ای این اقدام تروریستی محسوب شود . پاریس یکی از نزدیکترین هم پیمانان آمریکا _ بعنوان هسته مرکزی ائتلاف ضدداعش و اصلی ترین کشوری که با این نوع گروه ها در ارتباط است _ نیز به شمار می آید . 



انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار