بیانیه هیات‌علمی نخستین گردهمایی سینمای مستند و باستان‌شناسی ایران:

جشنواره مستند میراث فرهنگی ایران بنیان‌گذاری شود

در آیین پایانی نخستین گردهمایی سینمای مستند و باستان‌شناسی ایران که طی روزهای 15 تا 17 دی‌ماه 1393 در موزه ملی ایران برپا شده بود، بیانیه هیات علمی این رویداد توسط «علیرضا قاسم‌خان» دبیر گردهم‌آیی قرائت شد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، متن کامل بیانیه هیات علمی نخستین گردهمایی سینمای مستند و باستان شناسی ایران به این شرح است:

بسمه تعالی
نخستین گردهمایی بین‌المللی سینمای مستند و باستان‌شناسی ایران در میان مخاطبین آن که باستان‌شناسان و مستندسازان بودند با استقبال مواجه شد. هدف اصلی این گردهمایی جلب توجه باستان‌شناسان، تاریخ‌دانان، موزه‌داران و مستندسازان به مقوله ساخت فیلم‌های مستند باستان‌شناسی است.

حضور مسئولین و مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، موزه ملی ایران، پژوهشگاه میراث فرهنگی و معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باعث دلگرمی برگزارکنندگان بود تا دوره‌های بعدی این رویداد فرهنگی، با قدرت و توان بیشتر با توسعه و رشد علمی همراه باشد.

نظر به آنکه ساخت مستندهای باستان‌شناسی گامی در جهت ثبت و معرفی میراث فرهنگی ایران برای تقویت وحدت و غرور ملی ایرانیان خواهد بود، لذا هیئت علمی همایش بین‌المللی سینمای مستند و باستان‌شناسی ایران در هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن آن در مهم‌ترین موزه باستان‌شناسی ایران تأکید دارد. به همین دلیل هیئت‌علمی گردهمایی بر خواسته‌های خود جهت تقویت و گسترش ارتباط سینمای مستند و باستان‌شناسی ایران به شرح ذیل تأکید می‌کند:

۱ – موزه ملی ایران که مهم‌ترین موزه باستان‌شناسی کشور است، به عنوان پایگاه نشست‌های تعاملی و همگرایی مستندسازان، باستان‌شناسان، موزه‌داران برگزیده شده و میزبان نشست‌های دو‌سالانه، سالانه و به ویژه فصلی خواهد بود.

۲ – اعضای هیئت علمی خواهان حمایت مسئولین و سازمان‌های زیربط جهت برگزاری گسترده‌تر این هم‌اندیشی برای معرفی و شناساندن فرهنگ‌های باستانی و تاریخ ایران در سطح بین‌المللی هستند.

۳ – برگزارکنندگان این گردهمایی از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تقاضا دارند در جهت ثبت و ترویج علم باستان‌شناسی در میان عموم مردم، با حفظ ضوابط، شرایط لازم را جهت حضور مستندسازان با کاهش مراحل اداری در همراهی با هیئت‌های باستان‌شناسی و یا در مکان‌های باستانی مهیا سازند.

۴ – از سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین سایر نهادهای مرتبط با امر موزه و موزه‌داری تقاضا می‌گردد شرایط لازم جهت ساخت فیلم‌های مستند با موضوع موزه‌ها و مجموعه‌های موزه‌ای را فراهم آورند.

۵ – از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تقاضا می‌کنیم تولید و پخش فیلم‌های مستند باستان‌شناسی را در اولویت‌های سالانه موضوعی خود قرار دهد و از پخش آثار ساخته‌شده حمایت کند.

۶ – از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا داریم تا بودجه مناسبی را برای تولید فیلم‌های مستند باستان‌شناسی اختصاص دهد.

۷ – از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی می‌خواهیم برای استمرار این حرکت ملی آغاز شده، دبیرخانه دائمی همایش بین‌المللی سینمای مستند و باستان‌شناسی ایران در محل آن مرکز برقرار شود.

۸ – از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی درخواست داریم "جشنواره مستند میراث فرهنگی ایران" بنیان‌گذاری شود.

۹ – امکان دریافت مجوز و عرضه تولیدات مستند باستان‌شناسی به گردشگران در مکانهای مهم باستانی کشور فراهم شود.

۱۰ – امکان حق پخش فرهنگی فیلم‌های تولیدشده در چهارچوب ضوابط تعیین‌شده برای پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی محفوظ باشد.

11- کار پژوهش و شناسایی فیلم‌های مستند باستان‌شناسی خارجی و همچنین گردآوری منابع مطالعاتی برای ترجمه و انتشار جهت روزآمد کردن دانش تولید مستندهای باستان‌شناسی توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و موزه ملی ایران پی‌گیری و انجام شود.

محمدرضا اصلانی– مهناز گرجی– فریدون بیگلری– احمد محیط‌طباطبایی– مهرداد مل‌کزاده– معصومه مصلی– اُرد عطارپور– علیرضا قاسم‌خان– پژمان مظاهری‌پور 


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار