خانه های پیامکی همان خانه های هوشمند ؛ خانه ایست که با نصب وسایل هوشمند سازی از جمله امکانات الکترونیکی و مکانیکی در آن قابلیتی را ایجاد میکند که طی آن صاحب ملک میتواند کنترل و مدیریت مجموعه اش را در اختیار بگیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛هوشمند محوري،در عصر کنونی پايه کنترل و مدیریت يك سازمان ، اداره،مدرسه،خودرو وحتی منزل مسکونی شده است، وباید گفت: به روزكردن محیط کار، استفاده از فناوري هاي روز، تبلور خلاقيت‌هاي نوين در راستای اهداف سازمان ونيز توجه کردن به توانايي‌هاي كاركنان،لازمة اين تحوّل مي‌باشد.

با اینکه دنیا از دیرباز موضوع هوشمند سازی را دنبال میکند اماواژه‌ي هوشمند چندي است در ادبيات اداري ما وارد شده و در همین مدت اندک اثرات فراوانی را نیز بر روی سبک زندگی مردم در پی داشته است.

موضوعی که هم اکنون بیش از سایر زمینه ها جا معه را به خود معطوف داشته اشت بحث ساخت خانه هوشمند ، ویا به تعبییر دیگر بکارگیری تجهیزات الکترونیکی در ساخت و ساز ها میباشد که بدان هوشمند سازی منازل میگویند.

اما سوال این است که خانه هوشمند چیست و از چه ویزگهایی بر خوردار است.مهندس انتصار فعال در زمینه ساخت خانه های هوشمند ا ست که در اینباره میگوید. این تکنولوژی شامل، خانه ایست که با نصب وسایل هوشمند سازی از جمله امکانات الکترونیکی و مکانیکی در آن قابلیتی را ایجاد میکند که طی آن صاحب ملک میتواند کنترل و مدیریت مجموعه اش را در اختیار بگیرد.

وی بر آن است در ساختمان هوشمند، بخش اعظم محدودیتهای مکانی و زمانی به جهت مدیریت و کنترل منزل و یا محل کار ازبین رفته و دارنده این امکانات در هر شرایطی قادر خواهد بود که از امکانات موجود درمحیط مورد نظر گزارش بدست آورده و از وضعیت آنها مطلع شود.

در پی کسب این اطلاعات از وضعیت محل کار یازندگی نوبت به صدور دستورات میرسد که طی آن دارنده این امکانات به دلخواه در وضعیت آنها تغییر بوجود می آوردو نکته جالبتر اینکه این سیستم امکان اجرای مجموعه ای از دستورات ازقبل ذخیره شده را تنها با یک فرمان به فردمی دهد

مجری طرح هوشمند سازی خانه های مسکونی در زنجان میگوید نصب تجهیزات هوشمند سازی برای مدیریت و کنترل امکاناتی همچون روشنایی، گرمایش و سرمایش، سیستم صوتی وتصویری، پرده ها و سایه بان هاهمچنین سیستم های امنیتی و اعلام حریق، کنترل رفت و آمدها، آبیاری گیاهان ودیگر خدمات به دو شیوه صورت میگیرد.:

مهار متمرکز تجهیزات با بکارگیری امکانات امنیتی همچون سنسورهای حضور ،دوربین ها و و استفاده از امکاناتی همچون قفل ها ی قابل کنترل - در اختیار گذاشتن کنترل هایی مانند کلیدهای هوشمند، ریموتهای مرکزی، صفحات لمسی، صفحات وب، تلفن و اس ام اس، دستورات صوتی که در واقع از این طریق امنیت در یک ساختمان هوشمند به حد اکثر توان خود خواهد رسید و امکان سوء استفاده به حداقل رسیده و شرایط برای تکثیر و یا افشای رمز های ورود، دیگر وجود نخواهد داشت .

مهندس انتصاربر این باور است که چنانچه زیر ساختهای گفته شده در محلی تعبیه شود باید منتظر ارزش افزوده بود این ارزشها شامل: امنیت، مدیریت مصرف انرژی و آسایش میباشد

به اعتقاد وی درصورت نصب ادوات در خانه هوشمند ، امکان کنترل نحوه و نوع مصرف انرژی قابلیت تبیین پیدا میکند .و همچنین با وجود سنسور های اندازه گیری میزان مصرف بار الکتریکی، دما و رطوبت، این امکان بوجود می آید که در زمان های غیر ضروری انرژی تلف نشود یا در صورت فراموشی یا بروز خطای انسانی انرژی به هدر نرود.

مهندس انتصارآسایش و زیبایی رانیز از دیگر مزایای خانه های هوشمند میداند و میگوید:به خاطر استفاده از ابزارهای مدرن و زیبا مانند ریموتها و سنسورها و مهمتر آنکه اتوماتیک انجام شدن اتفاقات، اهل منزل از آسایش بیشتری برخوردار میشوند.

ضرورت مباحثی همچون کاهش خطای انسانی در کنترل و نظارت بر ایمنی ساختمان که در صورت اهمال اثرات جبران ناپذیری بر جای میگذارد از یک سو و از طرف دیگر ضرورت یافتن نقش بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان به ویژه در پی آزادسازی نرخ حامل های انرژی کار شناسان را بر آن داشته تا سیستم های مدیریت هوشمندرا به عنوان جزء جدایی ناپذیر هر ساختمان بدانند.

طرح هوشمند سازی منازل نخستین بار سال 1986 در ایالات متحده و کشورهای اروپایی بکار گرفته شد.اما دیری نپایید که سایر کشورها از جمله ایران نیز بدان رغبت نشان دادند.

در ایران کمتر از یک دهه است که توجه به ساخت خانه های هوشمند افبال یافته است و طی 2 سال کذشته پنج خانه در شهر زنجان به سبک و سیاق هوشمندانه بنا شده است .



انتهای پیام/ش

برچسب ها: خانه ، پیامکی ، زنجان ، هدیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.